Darek Zahálka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu Darek Zahálka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Návrh elektrobusu za 19 dní a WOW efekt s VR

Ne zcela tradiční zpráva z klauzur D1, ateliéru průmyslového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové.

Dlabačovci, co sídlí dole v kachlíkárně, banda kluků, co celé dny hraje počítačové hry a jejich životním snem je dělat designéra aut. Takové asociace, respektive předsudky, má asi většina lidí, když se vysloví D1, tedy zkratka označení Ateliéru průmyslového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Měla jsem příležitost do ateliéru lehce nakouknout, jak to s nimi vypadalo?

Na úvod poupravme hned první označení, v posledním semestru to totiž byli spíš Bartasovci. Vedení ateliéru, kvůli studijnímu volnu šéfa ateliéru -Ivana Dlabače, převzal jeho asistent Vlastimil Bartas spolu s hostující pedagožkou Hanou Čejchanovou. Jak se ukázalo na obhajobě klauzur, studentům jejich spolupráce výrazně prospěla. 

Z průzkumu ateliéru D1 studentky Ateliéru ilustrace a grafiky Marie Novotné, zdroj: M.NovotnáZ průzkumu ateliéru D1 studentky Ateliéru ilustrace a grafiky Marie Novotné, zdroj: M.Novotná

K ostatním asociacím -  kachličky tam mají i na zdech, hry se zde prý paří hodně a navrhovat auta jim vážně jde, ale jak vidno, jsou schopni pracovat také na jiných produktech … a to kvalitně. Ještě jedna věc – ano, banda kluků, téměř všichni tmavovlasí a vousatí, ale mají tu momentálně i jednu slečnu. (krátká poznámka k generové problematice, která poslední dobou vysokými školami výrazně probublává –  přímo na UMPRUM během přehlídky klauzur proběhla "feministická okupace" ateliéru sochařství aktivistickým kolektivem Ženy 365 … ale to by bylo na jiný článek) 

Tom Šindelář, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuTom Šindelář, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Nejčitelnější výsledek jejich společné práce - klauzura - byla opravdu náročná záležitost. Za šibeničních 19 dní měl první ročník zpracovat zadání spojené se soutěží Desall - novou podobu zahradního náčiní, druhý až pátý ročník řešil zadání spojené s návrhem městského elektrobusu ve spolupráci se Škoda Electric.

Zadání návrhu elektrobusu blízké budoucnosti studenty zcela jistě svádělo k formalistní hře s tvaroslovím, proporcemi, křivkami i rastry. Opojně líbivé sci-fi vizionářství se ale nijak zvlášť nekonalo, naštěstí. Návrhy respektovaly základní principy na ose forma - funkce, konstrukční omezení vycházející z 3D modelu, i technická a provozní omezení plynoucí ze zadání Škoda Electric. Práce byly schopny zohlednit komfort cestujících a aplikovat principy equal designu, čehož si cením a velmi mne překvapilo, jak pokorně a přesto svěže někteří k úkolu přistupovali.

Z průzkumu ateliéru D1 studentky Ateliéru ilustrace a grafiky Marie Novotné, zdroj: M.NovotnáZ průzkumu ateliéru D1 studentky Ateliéru ilustrace a grafiky Marie Novotné, zdroj: M.Novotná

Na první pohled byste od nich takový odpovědný přístup nečekali. V ateliéru někdy vládne chaos, kterým se proplétají kluci s vousy tak dlouhými, že si je stahují do culíku gumičkou a mezi různými modely aut, nástrojů a kabeláží od těch nejlepších počítačů na škole, najdete čas od času ležet i psa. K těmto závěrům dospěla během svého semestrálního úkolu i studentka Ateliéru ilustrace a grafiky Marie Novotná. Ta se o své dojmy z průzkumu tohoto ateliéru podělila prostřednictvím semestrální práce, která byla součástí společného projektu Ateliéru ilustrace a grafiky s názvem "Špionážní spis o ateliérech UMPRUM." A jak jsem se přesvědčila, velcí milovníci teoretických textů o designu to také moc nejsou. To jim ale můžeme odpustit.

Tomáš Růžička, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuTomáš Růžička, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Zmínila jsem 3D model. Virtuální realita byla další sympatická věc, která při klauzurách dokázala práci studentů přiblížit. WOW efekt fungoval dobře, ovšem ani působivá virtuální prohlídka autobusu nenahradila skutečnou realitu, kde je mnohem lépe cítit proporční vztahy a hmota v prostoru. S tím umí studenti dobře pracovat.

Prokop Strnka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuProkop Strnka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

D1 na UMPRUM na mne zapůsobil jako jeden z nejčitelnějších a jasně koncepčně vedených ateliérů, který je možná na škole lehce opomíjen. Proto, že průmyslový designér je ve většině případů za svoji prací upozaděný? Srovnáme-li to s jinými oblastmi designu, dá říci, že ano. Tihle studenti si zaslouží, abychom odbourali své stereotypní asociace, dali jim šanci předvést, jak na tom opravdu jsou a jejich jména stojí za to si zapamatovat. S jejich prací se jistě ještě budeme v blízké budoucnosti setkávat.

Abych tady ale jen okouzleně nebájila, rozhodla jsem se zprostředkovat vám jejich práce včetně autorských komentářů. Můžete posoudit sami.

Prokop Strnka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuProkop Strnka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Prokop Strnka:

Při navrhování mého konceptu jsem kladl důraz na estetiku, ale také na ucelený a zároveň maximálně praktický celek. Elektrobus dává jasně najevo, kterým směrem jede a kam. Cestující ví, v jakých místech mají nastoupit a jak to provést. 

Jen pár drobných detailů a jemných křivek prozradí fakt, že se nejedná o autobus se spalovacím motorem, ale o elektrobus poháněný elektrickou energií. Mým záměrem bylo probudit v cestujících zájem o cestování elektrobusem namísto toho, aby používali automobily. A to by mělo ten největší přínos pro životní prostředí.

Tomáš Růžička, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuTomáš Růžička, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Tomáš Růžička:

Při navrhování městského elektrického autobusu pro Škodu Electric jsem se inspiroval tvaroslovím ikonického autobusu Škoda 706 RTO. Jeho hravé a milé tvarosloví jsem aplikoval do elektrického autobusu nové generace. Hlavním rysem celého autobusu je zvýrazněný bílí plášť s blatníky, který obaluje vnitřní skleněné plochy. Autobus je po celé délce vozu nízkopodlažní a veškeré střešní komponenty jsou zakryté střechou vozidla. Interiér obsahuje zvýrazněný barevný prostor se čtyřmi sedačkami pro pohyblivě hendikepované lidi a pro kočárky. Tento prvek by měl zamezit zbytečným obsazováním míst a zajištění volného prostoru pro potřebné lidi. Nakonec jsem se snažil i o snadnější orientaci pasažérů v autobuse. Z toho důvodu jsem vytvořil tlačítko STOP, které je orientované 360°. Díky tomu je takřka nepřehlédnutelné a okamžité vám dá zpětnou odezvu po zmáčknutí v podobě rozsvícení displeje.

Marek Šipoš, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuMarek Šipoš, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Marek Šipoš:

Při navrhování elektrobusu pro blízkou budoucnost, jsem se nechal inspirovat dnešními tramvajemi. Tramvaje byly vždy elektrické a jejich tvar je již přizpůsobený technice uvnitř. Exteriér mého návrhu je, pro dosažení futuristického vzhledu, mnohem více zaoblený, než u dnešních autobusů, V přední části jsem chtěl docílit asymetrie pomocí informační tabule a řidičovi palubní desky. V zadní části jsem toho docílil pomocí rozdělení skla a informační tabule. Bok je velmi jednoduchý čistý a plocha, která se táhne od předních po zadní dveře, reaguje na křivku, která probíhá těsně nad lemy. Vrchní plocha je také zároveň využita jako informační panel, pro lepší výhled cestujících zevnitř ven a zároveň tato plocha zakrývá baterie a ostatní komponenty na střeše. Interiéru dominuje centrální oválné světlo a vedle je umístěna konstrukce, která se směrem nahoru rozšiřuje a dodává pocit vzdušnosti.  

Tom Šindelář, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuTom Šindelář, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Tom Šindelář: 

Ve svém návrhu elektrobusu, jsem se kromě celkového designu snažil zaměřit i na komfort cestujících, ještě předtím než do elektrobusu vstoupí. Po celé délce autobusu je proto nad dveřmi umístěn navigační panel se všemi zastávkami pro rychlejší orientaci cestujících. Díky absenci dieselového motoru jsem mohl vytvořit zkosené zadní okno, které prosvětluje interiér a zárověň tvoří charakteristický vzhled celého elektrobusu. Přední masku elektrobusu tvoří LED panel, z kterého jsou vytvořeny světlomety.

Jakub Mendel, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuJakub Mendel, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Jakub Mendel:

Batterybus pro Škodu Electric a.s. už svým vzhledem prezentuje technologii rychlodobíjecího elektrobusu, jako budoucnosti veřejné dopravy. Čisté plochy a vycizelované hrany podtrhují nadčasovost a utilitárnost tohoto dopravního prostředku. Batterybus se dobíjí bezkontaktně pomocí podložky zabudované ve vozovce, vždy během pravidelné přestávky pro řidiče na konečné zastávce.  

Darek Zahálka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhuDarek Zahálka, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrhu

Darek Zahálka:

Pokud si mě nepotřebujete všimnout - nevšimnte. Pokud si mě potřebujete všimnout - jsem zde s úsměvem.

Kristýna Karpalová, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návrKristýna Karpalová, návrh elektrobusu pro Škoda Electric, zdroj: autor návr

Kristýna Karpalová:

Mojí inspirací byly staré generace autobusů, které v sobě skrývaly sympatickou tvář a hodnotu. Jelikož jde o elektrobus, musela jsem dbát na technologii, kterou nám poskytla Škoda Electric. Elektrobus je tedy celkově zvýšený, díky bateriím, které jsou umístěny na střeše. Design celého konceptu je doplněn jednoduchým až strohým interiérem, který klade důraz na prostor pro cestující. Především pro starší občany, kteří mají problémy s nástupem a výstupem ze zvýšených sedadel.

----------------------

Ateliér průmyslového designu: vedoucí ateliéru: doc. M.A. Ivan Dlabač, asistent ateliéru: MgA. Vlastimil Bartas. Web: ateliér průmyslového designu, nebo facebook: Ateliér průmyslový design

D1, zdroj: ateliér průmyslového designu UMPRUMD1, zdroj: ateliér průmyslového designu UMPRUM

Děkuji V. Bartasovi a H.Čejchanové za pozvání k průzkumu na ateliér D1 a studentům za milé přijetí. Těším se na výsledky diplomek, které jsou na UMPRUM aktuálně tento týden.

Galerie

Další články