Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Eko galanterie Textile Mountain nemá obdoby ani v zahraničí, zdroj: Karolína Ketmanová Eko galanterie Textile Mountain nemá obdoby ani v zahraničí, zdroj: Karolína Ketmanová

Na Letné vznikl Textile Mountain. Koncept, který nemá obdoby v Česku ani v zahraničí

Ve čtvrtek 21. března se slavnostně otevřely brány obchodu na Letné pod českým překladem zvaným jako „kopa hadrů”. Jedná se o první ekologickou galanterii a textilní metráž v Česku, která je unikem i za hranicemi. Za konceptem stojí módní designérka Lenka Vacková, která ho vytvořila ve spolupráci se studiem LUV-1 a návrhářkou Miou Jadrnou.

Módní průmysl je druhým největším znečišťovatelem prostředí hned za těžařstvím ropy. Za rok vyprodukuje až sto miliard oděvů a z toho 92 milionů tun textilního odpadu. Většina končí na spalištích v rozvojových zemích, přičemž se často jedná o tzv. deadstocky – nepoužité textilie vyřazené z obchodních důvodů. Právě touto problematikou se přes pět let zabývá Lenka Vacková, módní návrhářka, pro kterou bylo otevření Textile Mountain logickou cestou jejích snah o zlepšení situace.

Otevření Textile Mountain přišlo podpořit mnoho lidí, zdroj: Jan ČervenkaOtevření Textile Mountain přišlo podpořit mnoho lidí, zdroj: Jan Červenka

„Musím říct, že kdybych přes rok a půl nepracovala v klatovské továrně, která recykluje textilní odpad, tak by mě to asi nenapadlo. Šlo to všechno v souvislostech. Nejprve jsem plánovala vytvořit eshop a zjistit, jestli to bude fungovat. Otevření obchodu vyžadovalo velkou investici, ale když něco chci, tak do toho jdu po hlavě, a pak narážím na různé okolnosti,” vysvětluje Vacková.

Anna Vácová (Luv-1) a Lenka Vacková na slavnostním otevření Textile Mountain, zdroj: Jan ČervenkaAnna Vácová (Luv-1) a Lenka Vacková na slavnostním otevření Textile Mountain, zdroj: Jan Červenka

Látky od Rochové i z továren

Právě v Textile Mountain nabízí vyřazené látky, které odkupuje od českých textilních továren, bývalých galanterií nebo jí je darují módní návrháři. Na regálech tak vedle sebe můžete najít deadstocky od velkých textilek a materiály od významných osobností jako Liběny Rochové, Henrika Vibskova nebo Ivy Burkertové z Odivi. Cílem Vackové je shánět zajímavé a finančně dostupné produkty pro všechny. „Snažím se hledat různé zdroje, aby si každý něco našel. Designové látky budou určitě dražší, ale zároveň máme materiály, které jsou dostupné. Chci, aby byly srovnatelné i nižší jako v normálních obchodech, protože mi jde hlavně o to, aby látky cirkulovaly a nestal se z nich odpad, aby fungovala ta myšlenka.” Kromě nákupu látek poskytuje taky opravu oděvů nebo výrobu ekologického reklamního textilu, kterou zajišťuje s Anežkou Svobodovou, absolventkou textilní tvorby na UMPRUM.

Vedle ekologické metráže nabízí Textile Mountain také opravy oděvů a šití reklamního textilu, zdroj: Karolína KetmanováVedle ekologické metráže nabízí Textile Mountain také opravy oděvů a šití reklamního textilu, zdroj: Karolína Ketmanová

Koncept Textile Mountain je zajímavý i v tom, že nemá svého předchůdce v zahraničí. „Nerada říkám, že jsme unikum, ale nic stejného jsem nikde nenašla.” Obdobné projekty vznikly pouze jako eshopy nebo v podobě pop-upu od newyorské neziskovky Fabscrap.

Zakladatelka Textile Mountain Lenka Vacková, zdroj: Karolína KetmanováZakladatelka Textile Mountain Lenka Vacková, zdroj: Karolína Ketmanová

Vacková se o udržitelný textil zajímá už od roku 2014, je odpůrkyně trendů a zastává názor tzv. cirkulární ekonomiky - skoro vše, co potřebujeme, už existuje, nemusíme tedy kupovat nové zboží. Přístup české veřejnosti k etické módě se podle ní od jejího začátku zlepšil, většinová populace tomuto tématu ale stále nepřikládá význam. Při otázce, zda můžeme vyrobit hezký a nositelný oděv z vyřazené látky, odpovídá: „Určitě. Ony totiž nejsou použité, jsou většinou úplně nové. Máme tady nádherné materiály, které se vyrábí v Čechách, ale celá produkce jde do Itálie a šije z nich třeba Armani nebo Calvin Klein.”

Pod značkou LV se Vacková věnuje udržitelnému designu už od roku 2014, zdroj: Karolína KetmanováPod značkou LV se Vacková věnuje udržitelnému designu už od roku 2014, zdroj: Karolína Ketmanová

Spolupráce s LUV-1 a Miou Jadrnou

Při prvních úvahách o prodejně se Vackové naskytl prostor vedle studia LUV-1 Pavlíny Fričové (kabelky Yrnche) a Anny Vácové, která se věnuje upcyklaci v rámci vlastní značky AV. Rozhodly se místo propojit do jednoho živého multifunkčního konceptu, návštěvník se tak vedle eko galanterie může projít showroomem s jejich autorskými kolekcemi a výrobky jiných značek (např. obuv od Cutulum). Novou členkou je také Mia Jadrná, která se studiem LUV-1 sdílí ateliér. „Přijde mi to celý maximálně logický. Všechny včetně Lenky se zabýváme podobnými tématy, udržitelností, upcyklací a etickou módou, takže naše spojení dává smysl, pomáháme si a sharujeme stroje, know how a materiály. Děláme ze sebe postupně takovou mini komunitu. Jsem strašně ráda, že můžu být součástí,” říká absolventka UMPRUM, která se zabývá vytvářením plošné metráže z nejmenších odstřižků látky.

Slavnostní otevření Textile Mountain, zdroj: Jan Červenka Slavnostní otevření Textile Mountain, zdroj: Jan Červenka

Na financování chce použít Hithit

Celý koncept hradila Vacková ze svého a musela si půjčit. V rámci kampaně na Hithitu proto doufá, že se jí vrátí aspoň zlomek investic a dokáže nasbírat cílovou částku. „Dnes jsem k tomu už méně skeptická. Na Hithitu máme cílovou částku 260 tisíc, ale když jsem dělala finální kalkulaci, vyšlo mi mnohem více. Musela jsem zaplatit provoz a vybavení interiéru. Na české poměry je to ale stejně velká částka, rozhodla jsem se proto finální kalkulaci snížit, abychom měli větší pravděpodobnost.” Lidé mohou přispívat finančním darem nebo si koupit módní doplňky z její kolekce.

Textile Mountain funguje jako eko galanterie a mentráž vyřazené látky, zdroj: Karolína KetmanováTextile Mountain funguje jako eko galanterie a mentráž vyřazené látky, zdroj: Karolína Ketmanová

Otázkám ohledně budoucnosti Textile Mountain se zatím zdráhá. „Určitě plánujeme eshop, aby měli přístup i ti, co nežijí v Praze, a který by zároveň fungoval jako náš katalog. Myslím ale, že čas všechno ukáže. Je to pokus, a jestli bude fungovat, tak se určitě ničemu nebráním. Byla bych ráda, kdyby se ta kopa hadrů pořád přelejvala. Aby materiály nikde neležely a nevyrábělo se něco, co už se vyrábět nemusí. Mám pro to takové slovíčko material flow. Jako máš v ekonomii pojem cashflow, aby peníze tekly ve firmě, tak material flow znamená, aby látky neustále cirkulovaly a využívaly se.”

Zakladatelka Textile Mountain Lenka Vacková, zdroj: Karolína KetmanováZakladatelka Textile Mountain Lenka Vacková, zdroj: Karolína Ketmanová

 

Další články