Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection. Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Mecenáši jsou zpět. Havrlantovi spouštějí platformu pro podporu českých umělců

Výraznější podpora mladých umělců v Česku stále trochu chybí. Je proto příjemné zjistit, že se čas od času vyskytnou projekty, které dají příležitost mladým a nadějným umělcům. Projekt Havrlant Art Collection, který si klade za cíl vytvořit kvalitní sbírku současného umění a podpořit nadané umělce, je jedním z nich.

Mecenáši jsou zpět

Privátní sbírka byla založena v roce 2016 Kateřinou a Jakubem Havrlantovými, úspěšnými podnikateli. Kateřina Havrlant šéfuje marketing v Google Global a Jakub Havrlant je zakladatelem Rockaway Capital Group do které patří řada online akvizicí.

Havrlant Art Collection má ve své sbírce zastoupeny jak etablované umělce, tak začínající mladé autory. Sbírka v současnosti obsahuje přes 80 uměleckých děl, maleb, soch, instalací a fotografií.

Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Expandující pampelišky

Havrlant art Collection je prezentována na originálních webových stránkách, kde jsou podrobné informace o umělcích a jejich dílech pro potenciální zájemce. Kolekce je živým a rozrůstajícím se organismem, který chce otevřeně prezentovat svůj růst prostřednictvím virtuálního prostoru. Vizuální forma stránek tomu přesně odpovídá. Připomíná náletovou rostlinu, která se postupně rozrůstá všude kolem. Při najetí na stránky se nejprve zobrazí jen logo, které po chvilce jako odkvetlá pampeliška ze sebe „rozfoukne“ obrázky do prostoru.

Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.Výstava Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.

H jako Havrlant

Identitu sbírce vtiskl grafický designér Milan Nedvěd, který pro ni vymyslel také flexibilní minimalistický logotyp ve tvaru písmene H.

 

Logo Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.Logo Havrlant Art Collection. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Mezi momentálně devatenáct umělců, zastoupených ve sbírce patří například Houdek, Hosnedl, Hosnedlová, Hulačová, Krňanský, Reichel, Predka, Lukáč a Šimera, které zde stručně představíme:

Vladimír Houdek na svých většinou vertikálně orientovaných obrazech zobrazuje čisté geometrické trojdimenzionálně působící tvary, které jakoby levitovaly před oprýskaným pozadím.

Vladimír Houdek, Bez názvu, Obraz ze série The Trickeling Expanse. Zdroj: Havrlant Art Collection.Vladimír Houdek, Bez názvu, Obraz ze série The Trickeling Expanse. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Igor Hosnedl se věnuje zejména kresbě a malbě a jeho plátna v sobě nesou hluboké základy porozumění klasicky komponovanému zátiší, práci s barvou a světlem.

Igor Hosnedl, Bez názvu, Obraz ze série Sketches. Zdroj: Havrlant Art Collection.Igor Hosnedl, Bez názvu, Obraz ze série Sketches. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Klára Hosnedlová, manželka Igora Hosnedla, nás ve svých něžných obrazech prostoupených jemným světlem, zaujme svou neobvyklou technikou, při níž používá výšivku.

Klára Hosnedlová, Bez názvu, Vyšívaný obraz ze série Červená karkulka. Zdroj: Havrlant Art Collection.Klára Hosnedlová, Bez názvu, Vyšívaný obraz ze série Červená karkulka. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Anna Hulačová ve své sochařské projevuje zájem o primitivní kultury, lidové tradice i meziválečné sochy Otto Gutfreunda. Hulačová hodně využívá fotografie či kresby, které vkládá na  figurální sochy.

Anna Hulačová, Bez názvu (Bysta). Zdroj: Havrlant Art Collection.Anna Hulačová, Bez názvu (Bysta). Zdroj: Havrlant Art Collection.

Na první pohled je pro Davida Krňanského typický podklad tvořený monochromním vzorem drobných skvrn. Subtilní struktura spodního plánu umožňuje hru se základními barvami a poskytuje jim až pastelový nádech. Navozená křehkost ale rázem končí předním plánem, na němž jsou tvrdé geometrické prvky. Výrazná linie a její využití připomíná modernu, ke které se autor ostatně odkazuje i tematicky.

David Krňanský, Bez názvu. Zdroj: Havrlant Art Collection.David Krňanský, Bez názvu. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Julius Reichel je umělec a také recyklátor sekáčových kousků, který na svých obrazech často místo plátna používá oblečení. Je fascinován číselnými kódy a písmem, a proto jsou jimi vrchovatě naplněny jeho nejnovější obrazy. Písmo pro něj zastupuje dvojí polaritu, je jak abstraktním vizuálním znakem, tak nositelem konkrétního významu. Je to „signifikantní kód kultury, který se změní v abstrakci, jakmile ho vidí Číňan nebo Rus“.

Julius Reichel, Bez názvu. Zdroj: Havrlant Art Collection.Julius Reichel, Bez názvu. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Pro Tomáše Predku je charakteristický balanc: v barvě, struktuře i expresivnosti vyjádření. Klidný a vyvážený podklad autor často doplňuje výraznými tahy silného štětce. V poslední době umělec také tyto tahy nahrazuje výstřižky z reflexivních materiálů, které způsobují proměnu obrazu v závislosti na světelných podmínkách a místě, odkud si divák obraz prohlíží.

Tomáš Predka, Tir. Zdroj: Havrlant Art Collection.Tomáš Predka, Tir. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Tvorba Martina Lukáče vyniká mimořádnou vnitřní propracovaností. Jeho obrazy vypadají, jako by byly namalovány velmi rychle a spontánně. Tomu však předchází systematická příprava. Malíř svůj proces tvorby komentuje tak, že obraz prvně velmi promýšlí a „rychle pouze maluje“.

Martin Lukáč, Head II. Zdroj: Havrlant Art Collection.Martin Lukáč, Head II. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Evžen Šimera je známý stékanými obrazy tvořené metodou, již autor nazývá „new dripping“, kde hraje důležitou roli náhoda. I v dalších pracích se autor vyhýbá používání štětce a experimentuje s různorodými materiály, explozemi, implozemi a přeměnami skupenství, kde se látky rozpínají, nebo naopak hroutí a tvoří tak tedy obrazy a objekty pomocí náhody. Z těchto alchymistických experimentů ale nakonec vyvstanou klasické obrazy, fotografie nebo sochy.

Evžen Šimera, Bez názvu, Obraz z cyklu Vrstvení gravitačních překážek. Zdroj: Havrlant Art Collection.Evžen Šimera, Bez názvu, Obraz z cyklu Vrstvení gravitačních překážek. Zdroj: Havrlant Art Collection.

Kurátory sbírky jsou Ján Gajdušek a Klára Burianová.

Další články