Letos poprvé vzniká prostor Designérie podle nějakého konceptu. Autory obří cukrárny jsou designéři Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková, foto: LUCY CREATIVE Agency Letos poprvé vzniká prostor Designérie podle nějakého konceptu. Autory obří cukrárny jsou designéři Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková, foto: LUCY CREATIVE Agency

Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková připravili pro letošní Designblok obří cukrárnu

Výstaviště Holešovice poskytne už potřetí zázemí stovkám designérů a firem, které se budou na 19. Designbloku prezentovat. Prostor vstupní haly alias Designérie letos koncepčně uchopili designéři Maxim Velčovský a Veronika Jiroušková. V rozhovoru odkrývají inspiraci českou cukrárnou a hravost interaktivních instalací, které si užijí nejen děti, ale i dospělí. Nechte se pozvat a nalákat 26.-30. října na holešovické výstaviště a nejstarší českou přehlídku designu.

* Jaké je téma letošního Designbloku a jak jste jej uchopili?

MV: Letošním tématem Designbloku je jídlo. Naším úkolem bylo zmocnit se tohoto tématu a připravit scénografii pro hlavní sál, což není úplně jednoduchá věc. Výstaviště má totiž velmi striktní instalační program a člověk musí navrhnout něco, co bude realizovatelné za dva dny. Je potřeba přemýšlet scénograficky a divadelně, takže i tak jsme se k tomu postavili my.

VJ: Tím, že je ten vstupní prostor opravdu velkej, museli jsme počítat s tím, že v tom velkým prostoru může náš návrh vypadat malý, nepatřičný nebo se jednotlivé věci ztratí. Je tedy potřeba přemýšlet i v určitém měřítku.

MV: Na letošní téma jsme zareagovali vlastně po Česku. Byla by škoda, kdyby galeristé a kurátoři přijeli ze Západu do Prahy a viděli to stejné, co jinde, anebo řešili podobný témata, co řeší další design weeky. My téma jídla bereme z pohledu lidí žijících v týhle zemi, kteří se čtvrt století po revoluci učí péct chleba a vařit jídlo, protože kultura jídla tady byla vlastně strašně poddimenzovaná.  Současně přichází nová generace hipstrů, kteří zakládají podniky, kavárny a restaurace a na jídle zase záleží.

Kultura a její kuchyň je často nějak spojená se svými koloniemi. My nemáme moře a rybolov, ani jsme neřešili dobývání území, abychom získali jídlo. Rozhodli jsme se pojmout scénografii jako cukrárnu i proto, že jsme tady, oproti jiným kolonizároským zemím, na jejichž kuchyni mělo dobývání vliv, jakoby trochu uzavření.

* Když tedy návštěvník vstoupí do Designérie – hlavní haly Výstavište – co uvidí?

VJ: Jde tam hlavně o zábavu a show. Při scénografii jsme naddimenzovali jednotlivé elementy z cukrárny, takže jsme tam například udělali obří dorty a věnečky. S designem jsme to propojili pomocí dřevěných a kamenných textur a struktur, přičemž je strašně zajímavý pozorovat, jak jednotlivé struktury, připomínají polevy a šlehačky. Bude tam i stánek s perníky se zdobením od českých a slovenských designérů a ilustrátorů.

MV: Obří dorty jsou trochu referencí na Vladimira Tatlina a na ruskou avantgardu, zároveň trochu na potápějící se Titanic, protože dva hlavní dorty, které člověk při vstupu do sálu uvidí, jsou nahnutý jako potápějící se loď.

Je to i trochu materiálový pomník designéra. Neboť designér je člověk, který se dotýká věcí a dává jim tvar a funkci. Zároveň se pomník i trochu nahýbá, což naznačuje, že designér musí být trochu opatrnej, zvládat techniku, technologii, rozumět materiálům. Jsou v tom schovaný, trochu s nadsázkou, i skrytý významy, který se každý může objevovat.

V hale bude třeba duhové skákalo pro děti ve tvaru hory Říp včetně rotundy, kolotoč s nábytkem, do něhož se můžete posadit podobně jako do autíček, ohromná instalace mraků, které připomínají popcorn, a v nichž se může člověk svézt. Celé to je taková show, protože Designblok je – s nadsázkou – týdenní olympiáda designu a současně i ta „cukrárna“, kde se podobně jako ve vitrínách nabízí to nejlepší, nejsladší, nejvoňavější, nejbarevnější a každý, kdo tam přijde si může vybrat tu svoji část.

Při scénografii jsme naddimenzovali jednotlivé elementy z cukrárny, takže jsme tam například udělali obří dorty a věnečky, foto: LUCY CREATIVE AgencyPři scénografii jsme naddimenzovali jednotlivé elementy z cukrárny, takže jsme tam například udělali obří dorty a věnečky, foto: LUCY CREATIVE Agency

* Jak jste si při spolupráci rozdělili role?

VJ: Úplně automaticky. Maxim většinou řešil master plan, větší rámec instalací a já jsem řešila spíš detailnější věci jako dekory, materiálový studie jednotlivých maket, protože se tím i ve své práci v poslední době zabývám.

* Jak jste přemýšleli nad volbou materiálů? Jak jste vůbec dospěli ke dřevu a kameni ve spojení s jídlem?

VJ: Inspirovali jsme se tím, co skutečně nejvíc připomíná jídlo a evokuje chutě. Objevila jsem například kámen, co vypadá jako tlačenka, bílý mramor připomíná šlehačku nebo onyx karamel. Tam jsme se nechali vést podobností a zároveň i rozmanitostí, aby to bylo pro diváka vizuálně atraktivní a přitažlivý. Některé kameny připomínají homole cukru, med, řečiště polev a omáček, u dřevaje to to zase více o vrstvení, třeba vrstvy zákusků nebo pečivo.

MV: Pracujeme s žulou, mramorem, travertinem, různými dřevěnými dýhami a celkově s přírodními strukturami.

VJ: Nebylo možné pracovat s původními materiály, ale vzory, struktury a povrchy jsme nafotili, převedli do grafické podoby a tiskneme je na textilii a tapety, kterými se budou jednotlivé objekty pokrývat. Každopádně je zajímavé pozorovat, jak přenesením materiálů, získává jídlo až jakýsi luxusnější vzhled.

Přírodními textury a struktury se v mnohém podobají jídlu. Designéři pracují se žulou, mramorem, travertinem, různými dřevěnými dýhami, foto:Přírodními textury a struktury se v mnohém podobají jídlu. Designéři pracují se žulou, mramorem, travertinem, různými dřevěnými dýhami, foto:

* Máte v celkové instalaci Designérie, nějaký vlastní skrytý vtip?

MV: Máme, ale to necháme objevit návštěvníky. Máme rádi, když věci nejsou jednoplánový, ačkoliv jsou jednoplánový jako divadelní kulisa, tak by měli v každém člověku vzbuzovat nějaké jiné asociace.

VJ: Jsme zvědaví, jak budou lidi a děti reagovat na skákací horu Říp, kolika lidem to vůbec dojde, že jde o obří skákadlo, nebo třeba na kolotoči bude něco, co diváky určitě překvapí. Každopádně nechceme ale prozradit vše, abychom nechali prostor pro nějakou interaktivitu a moment překvapení.

Více informací o Designbloku najdete zde.

Designblok 2017 v kostce: Kdo uspěl? Jaké byly letošní novinky?

Designblok 2017 v kostce: Kdo uspěl? Jaké byly letošní novinky?

Design week, 26. 10. 2017 - 30. 10. 2017
Profil Media, Výstaviště Holešovice, Praha 7, , Praha 7

Móda & doplněk
Design & Business Talks konference na Designbloku

Design & Business Talks konference na Designbloku

Konference, 27. 10. 2017, 16:00 - 19:00
DESIGNBLOK A CZECHDESIGN, Výstaviště Holešovice, Praha 7

Design management
7 akcí, které na podzim představí český design

Další články