Veronika Pařízková foto: Juliana Vlčková Veronika Pařízková foto: Juliana Vlčková

Marná sláva designu. Říjen pohledem šéfredaktorky

Jestli je některý měsíc doslova napěchovaný designem, tak je to říjen. Nejenže média a sociální sítě obsadí megalomanský Designblok, ale otevírá se i řada výstav a obchodů, zřejmě sázejících na to, že sychravé počasí zažene lid z parků a lesů zpět do interiérů. Ne vždy má ale tahle cesta do města smysl. Podívejte se s námi, kdo nás minulý měsíc potěšil a kdo spíš zaslouží červenou kartu.

To, že je kolem nás vizuálního smogu a balastu až až, není třeba nijak připomínat. Žijeme v době, která adoruje vývěsní štíty, svítící tabule a „grafický design“ nalepený na každém sloupu. Někdy je to vtipné a hravé, mnohem víc často úplně zbytečné. Vrcholem naprosto nesmyslné jalovosti je pak projekt Vodky Absolut ve spolupráci s uznávaným grafikem Pavlem Fuksou. Ten sice často umí pobavit trefnou metaforou společnosti, participace na rádoby motivačním projektu, který nabádá k toleranci, je absolutní marnost. Pestře pomalované dveře, které Absolut rozmístil v ulicích Prahy, Brna nebo Plzně, vyzývají kolemjdoucí, aby jimi prošli a pomyslně pak zabouchli před předsudky a netolerancí. Svým naivně banálním zpracováním jsou ale jen dalším příspěvkem k vítězství marketingu nad zdravým rozumem. Možná by Absolut udělal lépe, kdyby na čas přestal prodávat svůj produkt. Nebo snad platí, že s každou další vodkou v krvi tolerance roste?  

Dveře Absolut Tolerance pomalované Pavlem Fuksou. Foto: AspenPRDveře Absolut Tolerance pomalované Pavlem Fuksou. Foto: AspenPR

Bohužel často člověk narazí na příklady aktivit, které jsou ve své podstatě inspirativní a přínosné, ale výsledná podoba vyznění uškodí. Do tohoto ranku spadají například školní projekty a tenhle případ nás obzvlášť mrzí, protože jeho prapůvodní geneze je vskutku zajímavá. Projekt Ateliéru textilního designu na pražské UMPRUM měl za cíl mapovat příběhy úspěšných prvorepublikových československých rodin a firem a navázat s nimi pomyslný dialog prostřednictvím studentských prací. Výstava Aš po Už/horod putovala napříč republikou a těžko říct, jestli bez pořádné propagace ve městech vůbec vzbudila nějakou pozornost. Problém je, že když už se, v našem případě do Liberce, na výstavu vydáte, vůbec se vám nedostane té slibované souvislosti s místní rodinou Liebigů. Je to zkrátka a bohužel nedotažený nápad, sice skvělý, ale polovičatý. Chybí zřetelné souvislosti, kontext i lepší a vstřícnější prezentace. Prostě pořádný kurátor, který chápe, že předpokladem číslo jedna je nenudit, ale zaujmout.

Markéta Jebavá, Firma Nehera, Prostějov, foto: Peter FaboMarkéta Jebavá, Firma Nehera, Prostějov, foto: Peter Fabo

Co tenhle měsíc zaujmout dokázalo, je projekt Plzeňského prazdroje. Ve spolupráci se sklárnou Bomma vytvořil pivovar již několikátou pivní láhev, která následně putuje do dražby. Co je na letošním počinu nejlepší, je – žádné překvapení – design. Na svědomí ho mají Jakub Pollág a Václav Mlynář, mladí a talentovaní kreativní vládci Bommy, známí pod společnou značkou deForm. Jejich nápad po(k)rýt láhev stovkou vybroušených rýh, kdy každá připomíná jeden rok republiky, je výstižný, trefný a vkusný. Přesně takový, jaký má být. Popravdě, příkladů, kdy designéři dokázali oslavit aktuální výročí takovou kombinací sofistikovanosti a nápaditosti, mnoho není.

Aukční láhev oslavující 100 let republiky od deForm Foto: deFormAukční láhev oslavující 100 let republiky od deForm Foto: deForm

Potlesk zaslouží i autor nápadu oslovit pro redesign talárů Ústavního soudu ČR Liběnu Rochovou a Evu Eisler, která navrhla slavnostní řetěz. Po emocích, které mezi širokou veřejností rozdmýchalo nové logo ministerstva spravedlnosti, je tohle pro českou justici jistě adekvátní záplata. Výsledek je dokonalý a snad se dočkáme i časů, kdy se podobnou kombinací funkce a originální sofistikovanosti budou pyšnit i další stejnokroje státní správy. Jestli totiž platí úsloví, že šaty dělají člověka, tak by se pošty, úřady práce i nemocnice mohly rázem stát oázou vstřícné laskavosti. A estetický zážitek by možná vynahradil i čekání v nekonečné frontě.

Pozornost milovníků originálního designu si zaslouží výstava, která detailně a poutavě mapuje práci významného českého umělce V. K. Nováka. Autor metronomu na Letné byl svérázným vizionářem a „hračičkou“, který ovlivnil svým vztahem k objektu celou generaci současných designérů. Mimo jiné také vedl ateliér Kov a šperk na pražské UMPRUM a výstava v Národní technické knihovně je tak povinnou zastávkou pro všechny, kteří chtějí vidět „pod povrch“. Inspirativní, hravé, v žádném případě tuctové.

Z výstavy Nebezpečný V.K.Novák v NTK Foto. NTKZ výstavy Nebezpečný V.K.Novák v NTK Foto. NTK

Nakonec jsme si nechali letošní Designblok. Podrobný výčet úspěchů a zklamání si můžete přečíst v samostatném článku zde, ale vzhledem k tomu, o jak zásadní událost pro český svět designu jde, věnujeme pár slov jubilejnímu ročníku i zde. Přesvědčit Čechy, že design není povrchní zbytečnost, není snadný úkol. Organizátorům se to, všechna čest, díky masivnímu a efektivnímu PR daří měnit. Bez pomoci jednotlivých participantů je to ale začarovaný kruh. Přivést davy lidí do haly, kde se jim všechna jména a výrobky slijí do nepřehledné fresky, je bohužel zbytečná práce. Až na pár výjimek jako by většina při tvorbě svých expozic rezignovala na kreativitu, vtip, detail či příběh. Skvělý loňský příklad instalace Plecháče s Wielgusem pro TON nejen že se nezopakoval, nikdo se mu ani zdaleka neblížil. Copak firmy stále nevědí, že design pomáhá konkurenceschopnosti? Že během těch pěti dnů mají jedinečnou šanci zaujmout? A navíc potvrdit, že jejich marketing není zbytečné vyhazování peněz? Marná sláva. Zdá se, že nevědí.

Instalace v Superstudiu Designblok 2018 Foto: Lucy Creative AgencyInstalace v Superstudiu Designblok 2018 Foto: Lucy Creative Agency

Deštivý listopad rádi strávíme v některém z nových obchodů které nedávno vznikly, zajedeme se podívat, jak se daří designu v Plzni, kde se koná Plzeň Design Week, nezapomeneme ani na Moravskou galerii v Brně, která chystá výstavu designéra slavného modelu Porsche Jiřího Kuhnerta a začneme šetřit na Vánoce, protože nové kolekce Ether nebo Zdenky Imreczeové zkrátka musíme mít. A hlavně držíme palce trojici talentovaných šperkařek Evě Růžičkové, Kristýně Malované a Kláře Šípkové, které se vydávají představit svou práci do New Yorku. Snad to s tím českým designem ještě tak marné není.

Nová kolekce Ether Foto: EtherNová kolekce Ether Foto: Ether

Další články