Instalace studentů Umprum pro firmu Swissdent. Objekt Cyrila Dunděry Foto: Designblok, Lucy Creative Agency Instalace studentů Umprum pro firmu Swissdent. Objekt Cyrila Dunděry Foto: Designblok, Lucy Creative Agency

Máme co slavit? Pohled na jubilejní ročník Designbloku

Slavnostní dvacátý ročník Designbloku právě skončil a je tedy načase začít bilancovat. Které instalace a výrobky nás letos chytly za srdce a kdo to naopak tentokrát doslova odflákl? Podívejte se s námi na výběr toho nejlepšího a nejhoršího z Designbloku 2018.

Předně je třeba říct, že nad hlavním prostorem - Průmyslovým palácem - vyniká Colloredo–Mansfeldský palác s výstavou Manifest a Lapidárium s instalacemi několika vybraných umělců. Každý z participantů, který vystavuje v těchto dvou působivých budovách, správně chápe, že skrze design může vyprávět příběhy, vdechnout objektům výjimečné emoce a třeba i navést návštěvníka k určitému poznání. Ať už je to Velčovského polemika s konzumem, nadčasové zpřítomnění umění podle Evy Eisler nebo hry s možnostmi šperku v režii Zoryi, vždy je to osobitý, intenzivní a překvapivý vhled do světa, v němž vládne design. Ani v jednom křídle Průmyslového paláce bohužel na nic tak hlubokého nenarazíte. Na vině je samozřejmě jednak prostor se svými jasně danými limity, ale možná i strach z toho vystoupit z davu a šokovat. Bez této schopnosti se ale návštěva Openstudia a Superstudia stává jen povinnou školní vycházkou.

Instalace Maxima Velčovského na výstavě Manifest v Colorado-Mansfeldském paláci, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyInstalace Maxima Velčovského na výstavě Manifest v Colorado-Mansfeldském paláci, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Krása východu

Zasloužený úspěch letos sklidila značka Milimu se svoji tajuplnou instalací od Matěje Činčery a Jana Klosse. Designérka Milina Havrlantová nejen že tvoří nadčasová a funkční psaníčka, navíc má ještě cit pro správnou formu a náladu. Rudomodrý pokojíček pro její dvě krásné kabelky vzbuzoval touhu vydat se daleko do východní Asie a popíjet saké při západu slunce. Stručně řečeno, tohle je expozice, která v sobě snoubí vše. Kvalitní produkt i působivou a nápaditou prezentaci, která nepotřebuje extrémní rozpočet, ale stačí ji dobrý nápad a zpracování. Bravo.

Instalace značky Milimu, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyInstalace značky Milimu, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Sláva modré

Vizuálně nás bavila také Karla Olšáková, která se na pět dní usídlila v průzračně modrém výklenku, kde představovala svoje nové šperky inspirované stavbou La Muralla Roja od Ricarda Bofilla. Obytný komplex postavený ve Španělsku si hraje s netradičním kontrastem modré a růžové. Stejně tak mladá návrhářka pokládá na modré piedestaly své minimalistické, od zbytečného dekoru osekané, pastelově růžové šperky. V jednoduchosti je krása už po staletí a Olšákové se tento nesmrtelný úzus podařilo vrchovatě naplnit.

Instalace Karly Olšákové, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyInstalace Karly Olšákové, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Energie jménem Janja

Třetím jménem, u něhož se každý musel zastavit, byla Janja Prokic. Její esprit, energie a nakažlivý entuziasmus je vždy jako magnet. Nemusíte být fandou jejích věci, ale její naturel a nadšení pro šperk vás stejně dostane. Stejně jako fantaskní svět zvířat a bájných bytostí, ve kterém je Janja jako doma. Pro tento ročník vymyslela kolekci netradičních korun pro lesní královny, a i když si ji pod stromeček asi přát nebudete, vsadím se, že bude jednou z těch věcí, které vám utkvěly v paměti.

Instalace fantaskního lesního světa šperkařky Janjy Prokić, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyInstalace fantaskního lesního světa šperkařky Janjy Prokić, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Nenaplněné ambice

Bezpochyby velkorysejší prostředky na prezentaci mají velké firmy, usídlené ve vedlejší hale. Snesou také přísnější kritéria hodnocení, ostatně kdy jindy mají šanci svoji značku obalit étosem krásy a vkusu než na Designbloku. Letos to ve zkratce žádná velká hitparáda nebyla a bohužel tentokrát platí spíš rčení jednooký mezi slepými král. Přesto jsme narazili na tři kvalitní výjimky.

Čistý Ravak

Ravak přišel na Desigblok s jedním výrazným produktem, kterým je vana SOLO. Nesnažil se o nic komplikovaného. Zkrátka postavil na piedestal svůj výrobek číslo jedna. Čistá, jednoduchá, ale přesto zapamatovatelná, taková byla jejich letošní prezentace. A právě za takovou přímočarost zaslouží největší potlesk. Často není třeba vymýšlet žádné komplikované prezentace, kde se výsledek ztratí v překladu. Máte kvalitní produkt? Dejte mu prostor!

Značka Ravak představila vanu SOLO, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyZnačka Ravak představila vanu SOLO, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Za dřevem do Tater

Javorina je značka, která pochází ze Slovenska a momentálně plošně bombarduje český prostor. Je to nálet, který můžeme jen schvalovat, protože jejich výrobky v sobě mají tu ideální kombinaci starého řemesla a nového drajvu, který dnes hledá kdekdo. Jejich rustikální stoly jsou oproštěny od všech zbytečností a skvěle se budou vyjímat nejen v salaši, ale i v hipsterském loftu. Plus navíc je samozřejmě i letošní instalace. Vymyslela ji dvojice Vrtiška a Žák a hravě vás díky vlajícím závěsům přenese daleko k tatranským vrcholkům.

Instalaci slovenské značky Javorina navrhlo duo Vrtiška • Žák, Designblok 2018, foto: JavorinaInstalaci slovenské značky Javorina navrhlo duo Vrtiška • Žák, Designblok 2018, foto: Javorina

Designová hygiena

Třetí highlight Superstudia je tak trochu mimo žánry. Jeho tvůrci jsou studenti pražské UMPRUM, kteří vytvořili jednak instalaci, ale i ready made objekty, které mají podpořit švýcarský label Swissdent, zaměřený na dentální hygienu. Podařilo se jim to s takovým vtipem a nadsázkou, že doslova zářili nad všemi ostatními vystavujícími. Ostatně možná je to rada pro spoustu účastníku do budoucna, spojit své síly s mladou, ambiciózní krví, která dodá vaší značce potřebnou šťávu. Antická socha se zubním kartáčkem v puse od Cyrila Dunděry nebo svetr s kapkou zubní pasty od Matěje Janského jsou pomyslnými hvězdami letošního ročníku, na které nejde jednoduše zapomenout. Well done a jen tak dál!

Švýcarská značka Swissdent vsadila na instalaci od studentů UMPRUM, Designblok 2018, foto: LUCY Creative AgencyŠvýcarská značka Swissdent vsadila na instalaci od studentů UMPRUM, Designblok 2018, foto: LUCY Creative Agency

Totéž však bohužel nemůžeme vzkázat následující trojici. Představení jejich značky, které si pro tentokrát připravili, bylo výletem do minulosti.  Jen ne do té inspirativní, ale té pro design devastující.

Opakovat nestačí

První, koho zmíníme, loni paradoxně velel sekci úspěšných. Rückl letos na Výstaviště přivezl naprosto identický stánek a co hůř, sortiment se v jejich „pouťovém vozítku“ od minulé sezóny také výrazně nezměnil. Být u konce s dechem tak krátce po velkolepém vzkříšení značky je smutná připomínka toho, že investovat jen do bombastického startu nestačí Pro tentokrát snad bylo lepší ani přihlášku nevyplnit a sbírat inspiraci na další rok.

Střelnice sklárny Rückl, Designblok 2018, foto: CzechdesignStřelnice sklárny Rückl, Designblok 2018, foto: Czechdesign

Divoká devadesátá

Kdo v nás také zanechal rozporuplné pocity, je firma Obzor Zlín. Nejen že není z její prezentace zrovna jasné, s jakým produktem do Prahy dorazila, rozum zůstává stát především nad divokým eklekticismem připomínajícím pozdní devadesátky. Bouchající šampaňské, bublinky, nepřehledná směs fontů, objektů a divokých nápadů. S tímhle vypínačem z Moravy by stálo za to tak akorát vypnout stánku elektřinu.

Instalace společnosti Obzor Zlín, Designblok 2018, foto: Facebook ObzorInstalace společnosti Obzor Zlín, Designblok 2018, foto: Facebook Obzor

V obchodním domě

O třetí místo v hvězdné pěchotě bojovala řada zájemců, kteří si spletli datum v kalendáři a zřejmě ještě teskně vzpomínají na léta podnikatelského baroka. Nakonec jsme vybrali Paez, firmu z Argentiny vyrábějící boty. Když odhlédneme od fádního tvarosloví samotné boty, stánek, který si firma připravila, jako by nás přenesl do jednoho z pater obchodního domu Bílá Labuť, který by si dnes zasloužil komentované prohlídky pro milovníky bizarního nevkusu. Stojan s botami, papírové krabice a paní prodavačka. Chybí jen bílý plášť a žena za pultem je zpět!

Firma Paez a její sportovní instalace, Designblok 2018, foto: Facebook PaezFirma Paez a její sportovní instalace, Designblok 2018, foto: Facebook Paez

Když chybí nápad

Ačkoliv tento ročník měl důvod k oslavám, na výsledku to znát nebylo. Dech vám mohla vyrazit spíš jízda po obří skluzavce než jednotliví aktéři. Loňský sukces s instalací pro TON, kterou se blýsklo duo Plecháč a Wieglus, nikdo nezopakoval. A přitom i na tomto případě bylo vidět, že nejde nutně o obří budget, ale o nápad. Vtip, myšlenka, příběh. Podané tak, že se z vaší firmy stane „love brand“. Designblok slaví už dvacáté narozeniny, takže tahle rada není dozajista nic nového. Na aktuální situaci je ale vidět, že bujaré oslavy si český design ještě zdaleka nezaslouží.

Další články