Spolek Czech Illustrators, který stojí za festivalem LUSTR, foto: Lenka Glisníková Spolek Czech Illustrators, který stojí za festivalem LUSTR, foto: Lenka Glisníková

LUSTR: Víc sdílení do nesmělé ilustrátorské komunity!

LUSTR je festival současné autorské ilustrace. V pozadí LUSTRu nyní stojí tři ženy ze spolku Czech illustrators: Nadia Sheshukova, Ilona Polanská a Věra Mezuláníková.

Jaká je filozofie LUSTRu?

Věrka: Nejpodstatnější pro nás je dát ilustrátorům možnost se odprezentovat – hromadně, pod jednou střechou. Chceme inspirovat začínající výtvarníky a spojovat profesionály. Sledujeme zahraniční trendy a i podle toho přizpůsobujeme obsah našeho česko-slovenského festivalu. Filozofie LUSTRu hodně souvisí se spolkem Czech illustrators, který se snaží mapovat domácí scénu. Máme pocit, že je u nás zbytečně moc skromnosti a málo sdílení profesního know-how. Proto se snažíme vytvořit program, který bude vzdělávat a zároveň propojovat laiky s profesionály.

Letos máme v plánu novinku, která nás moc bavila na konferenci Pictoplasma v Berlíně: Vybraným ilustrátorům bychom chtěly dát větší prostor, aby popovídali o tom, jak ke své tvorbě přistupují, co se jim daří, jaké profesní „fuck-upy“ zažili a co si z nich odnesli. Tyhle „talks“ jsou strašně inspirativní, protože sdílením se můžete ve své vlastní tvorbě posunout dál a třeba neopakovat stejné chyby, kterými někdo už stokrát před vámi prošel.

Foto: Lenka GlisníkováFoto: Lenka Glisníková

Kde všude lze dnes hledat ilustraci?

Ila: Dalo by se říct, že se nám tu rozmáhá takový nešvar: Ilustrátoři jsou vnímáni jako výtvarníci, kteří vysvětlují nebo doprovází psaný text. Tak alespoň zní definice slova „ilustrace“. (Původně je ilustrace výtvarný doprovod knihy, který pomáhá text vysvětlit, učinit srozumitelnějším, lat. lustrare osvětlit, it. illustrare vysvětlit.) Měli bychom je hledat jen v knihách, časopisech, novinách. Současná scéna a aktivně tvořící ilustrátoři to však vnímají trochu jinak – ilustrátor jednoduše vysvětluje a navozuje atmosféru pomocí obrázků. Takže se nám ilustrátorské práce přelévají i do obalového designu, kreseb na stěnách a v interiérech, dekorací designových produktů, storyboardů. Jsou to převážně práce na zakázku, v řemeslném a uměleckém odvětví.

A kde třeba ilustrace není a mohla by být? Nebo naopak: Kde je a neměla by být?

Ila: Kde by neměla být? To je zajímavá otázka. My ale nehodnotíme ani nesoudíme. Jen mapujeme českou scénu tak, jak se sama formuje. Sama za sebe bych si přála vidět více výtvarného doprovodu v denním tisku a v internetových zprávách. V současné době hodně zahraničních magazínů tvoří k článkům gify a lehce rozhýbané ilustrace. Kresbou můžete vyjádřit mnohé, je tam místo pro satiru, humor i názor...

Má česká ilustrace nějaké dominantní osobnosti, které výrazně ovlivňují její současnou podobu (ať už v negativním či v pozitivním smyslu slova)?

Ila: Co ilustrátor, to jiný styl, je to hodně rozmanité médium, což je právě na současné scéně to hezké. Každého tedy asi formovalo něco jiného. Ale vnímám u prací současných výtvarníků určité vlivy Miroslava Šaška, Jana Brychty, Jaroslava Maláka, Káji Saudka (na komiksové scéně), Josefa Lady, Jiřího Šalamouna.

Autorem letošního vizuálu je ilustrátor Patrik AntczakAutorem letošního vizuálu je ilustrátor Patrik Antczak

Daří se vám na festival získat takové osobnosti, o které jako pořadatelky nejvíc stojíte?

Nadia: Ano, my stojíme hlavně o zajímavé a zábavné ilustrátory. Nevadí nám, pokud jde o začínajícího umělce, hlavně aby měl nápady a uměl je ilustrátorsky zpracovat. Vždy jsme mile překvapené, kolik šikovných lidí vybereme a jaký má festival ohlas u samotných ilustrátorů. Mnoho z nich se na festival těší a jsou vděční, když je vybereme. Každý rok se snažíme také přivést někoho ze zahraničí a někoho ze staré školy. Loni se nám podařilo vystavit Šalamounovy práce, což, vzhledem k jeho věku, bylo spíše štěstí. Zrovna totiž jeho díla vystavovali ve Ville Pellé a byli ochotní se s panem profesorem dohodnout na pokračování výstavy na LUSTRu. Letos jsme si moc přály vystavit Josefa Ladu, ale vzhledem k tomu, že se chystá jeho velká výstava příští rok, oslovily jsme nakonec dědice Jiřího Trnky. A jsme moc rády, že to vyšlo!

Právě probíhá Open Call: O koho stojíte? Kdo by se měl ideálně hlásit?

Věrka: Pokud stojíte o to být vidět na LUSTRu, prostě se přihlaste! Vystavujeme profesionály i začínající ilustrátory, hlavně, že se ilustraci věnujete. Pokud máte zajímavý nápad na instalaci, silný autorský rukopis, sledujete současné trendy v ilustraci, věnujete se ilustraci už dlouho nebo je vaše tvorba komentářem aktuálního dění, určitě rády zjistíme, co děláte.

Vzhledem k tomu, že jste samé ženy, mám nutkání se zeptat i na genderové poměry v oboru ilustrace, do kterého moc nevidím: Hraje v tomto oboru nějakou větší roli, zda je autor žena nebo muž? Ať už při studiu nebo i potom v praxi…

Ila: Myslím, že ne. Dokonce je někdy těžké rozeznat, zda se jedná o práci ženy nebo muže. Záleží jen na kvalitním portfoliu a na šikovnosti tvůrce.

Spolek Czech Illustrators, který stojí za festivalem LUSTR, foto: Lenka GlisníkováSpolek Czech Illustrators, který stojí za festivalem LUSTR, foto: Lenka Glisníková

Jaká je současná česká knižní ilustrace? Jak se v posledních letech mění? Zdá se mi, že se stále víc objevují ilustrované obálky i v beletrii, ačkoli jsou dominantní spíš v dětské literatuře.

Nadia: Trendy jsou vidět hlavně u malonákladových publikací a zinů. To jsou nejrychlejší nosiče trendů. A u nás, možná i díky dobrému základu na vysokých školách, vzniká spousta kvalitních a krásně ilustrovaných zinů. Hafanova dobrodružství Juliány Chomové, Ztracené jaro Saki Matsumoto, Životaběh Davida Dolenského, Farewell Tetris Lucie Lučanské, časopis Fůd studentů ústeckého grafického designu – to je jen zlomek skvělých ilustrátorských zinů, které nabízíme v PageFive. (Pozn red.: Nadia Sheshukova společně se Štěpánem Soukupem a Františkem Kastem provozuje letenské knihkupectví a nakladatelství PageFive.)

Je v Čechách dostatek osvícených nakladatelů, kteří přejí vzniku krásných knih?

Nadia: V současné době je mnoho malých nakladatelů hlavně dětských knížek, kteří si na ilustraci dávají hodně záležet. Mezi nejznámější určitě patří Baobab, Běžíliška, Labyrint a i my v PageFive jsme vydali dětskou knížku Alfabeta, která vznikla na podnět ilustrátora Patrika Antczaka. V PageFive jsme zkusili vydat dva plně ilustrované tituly pro dospělé – Stručný glosář letenský a Zvláštní okolnosti. Obě knihy se těší velkému ohlasu. A vlastně i naše další knížka, sci-fi příběh z pražského metra Páteř 2116, která vyjde v češtině v září, je ze třetiny ilustrovaná. Do ní autor Jan Novák použil hlavně 3D ilustrace. To může být také trend, který k nám teprve dorazí.

Každý ilustrátor bude mít na LUSTRu k dispozici jeden pokoj, který může ztvárnit dle své chuti! Foto: Lenka GlisníkováKaždý ilustrátor bude mít na LUSTRu k dispozici jeden pokoj, který může ztvárnit dle své chuti! Foto: Lenka Glisníková

Založily jste spolek Czech illustrators, co si pod tím máme konkrétně představit?

Věrka: Czech illustrators je iniciativa, která mapuje současnou scénu české a slovenské ilustrace. Začalo to rozhovory, které si můžete přečíst na webu, a nyní organizujeme společně s PageFive festival LUSTR, věnujeme se informování o akcích a příležitostech pro ilustrátory na sociálních sítích, pomalu se na nás začínají obracet časopisy a studia ohledně doporučení na ilustrátory… Letos máme v plánu s podporou Ministerstva kultury ČR vybudovat nový webový portál, který bude takovým rozcestníkem pro současnou ilustrátorskou scénu. Plánujeme kalendář akcí, grantů, soutěží, rozhovory a články, databázi aktivních ilustrátorů, ale taky chceme občas organizovat workshopy nebo přednášky, které by přispěly k většímu sdílení v této nesmělé komunitě.

Letos v září proběhne počtvrté, přihlásit se na Open Call ale můžete ještě teď (nově až do 25. června, přihlášky zde). 

Galerie

Další články