Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Koupelna s prvky RAVAK, zdroj: RAVAK Koupelna s prvky RAVAK, zdroj: RAVAK

Lidé se mění a jejich představa dokonalé koupelny také. Jak má vypadat ideál pro 21. století?

Design nabízí nepřeberné množství více či méně extravagantních řešení koupelen! Mnohá z nich jsou za hranami představivosti. Jak ale design oslovuje běžné zákazníky, kteří chtějí „jen“ koupelnu? Jaké jsou jejich preference? Odpovědi Czechdesignu poskytli architekt Ondřej Turoň a český výrobce koupelnového vybavení, společnost RAVAK.

21. století je plné změn a dynamického vývoje. Mnohdy se mění zažité principy a my začínáme bydlet jinak. Mnoho běžných klientů ale stále stojí o v podstatě tradiční řešení, které nenabourává to, na co jsou zvyklí. Jak začít? Žádný projektu se neobejde bez jasného a specifického zadání. To platí pro produktový design i třeba architekturu. „Důležité je vědět, co od koupelny požaduji a které funkce by měla splňovat,“ říká Ondřej Turoň z ateliéru TUR.

Návrh koupelny podle ateliéru TUR, foto: Karel KitaNávrh koupelny podle ateliéru TUR, foto: Karel Kita

Soumrak vany

Většina českých koupelen si musí vystačit s půdorysem panelákového bytu, ale i to se postupně proměňuje. Ondřej dodává: „Pokud navrhuji koupelnu v takovém domě, musím do ní zakomponovat i pračku, sušičku a další vybavení, které už jinam do bytu nemohu dát.“ Fakt, že prostorové omezení je stále velkou otázkou, potvrzuje i Jana Šlefrová, PR manažer českého výrobce RAVAK. „Stále velmi populární jsou naše koncepty, které představují optimální kompromis pro koupání i sprchování v koupelnách průměrných rozměrů.“

Koncept BeHappy společnosti RAVAK podle návrhu Kryštofa Nosála, zdroj: RAVAKKoncept BeHappy společnosti RAVAK podle návrhu Kryštofa Nosála, zdroj: RAVAK

Jestliže mám k dispozici větší prostor, mohu lépe zohlednit své priority. Ty se u českých zákazníků v posledních letech proměňují. „Doba se posunula a ústředním bodem koupelny již nemusí být jen vana, jakožto většinou největší prvek v koupelně. Hodně lidí již vanu nepotřebuje a celou koupelnu soustředí kolem výrazného sprchového koutu,“ komentuje Ondřej a odpovídají tomu i prodejní výsledky RAVAKu. „Trendem posledních let jsou kouty typu walk-in, které jsou tvořeny pouze plochami bezpečnostního skla a jsou ukotveny přímo do podlahy, ve které je umístěn odtokový žlab.“ Pokud koupelna vanu zahrnuje, mnohem častěji, než tomu bylo v minulosti, je to solitér volně stojící v prostoru.

Novou volně stojící vanu Solo představil RAVAK na letošním Designbloku, zdroj: RAVAKNovou volně stojící vanu Solo představil RAVAK na letošním Designbloku, zdroj: RAVAK

Praktická především

Neméně klíčová je i praktičnost a funkčnost celé koupelny. „Důležité je dbát na umístění koupelnových baterií a vůbec ergonomii celé koupelny,“ vysvětluje Ondřej, který se v minulosti návrhům koupelen věnoval velmi intenzivně. Baterie mohou stát samostatně, zakomponovány do umyvadla nebo být umístěny na stěně. Jejich správná a pohodlná poloha zajistí komfortní dennodenní užívání. Společnost RAVAK se jakožto výrobce snaží otázky ergonomii zohlednit také. „K praktickým aspektům potom přidáváme vlastní design tak, aby výsledek byl nejen funkční, ale i estetický.“ Typickým příkladem je koncept 10°, který má na svém kontě ocenění Red Dot AwardIF Design Award. „Číslice 10 představuje přesně tolik stupňů, o kolik jsme všechny výrobky v koupelně z konceptu 10° pootočili nebo naklonili tak, aby vyšly uživatelům vstříc a usnadnily každodenní pobyt v koupelně,“ vysvětluje RAVAK filosofii svých produktů, jejichž autorem je český designér Kryštof Nosál.

koncept 10° společnosti RAVAK, zdroj: RAVAKkoncept 10° společnosti RAVAK, zdroj: RAVAK

Plnění formálních a funkčních požadavků je nezbytné, většina klientů ale posuzuje spíše finální atmosféru. Co je dnes trendy a v módě? „Velmi oblíbené je v současné době propojování s přírodou, a tak není výjimkou mít v koupelně vertikální zahradu či pořádný strom,“ sdílí své zkušenosti zakladatel ateliéru TUR. Nejen sanitární technika rozhoduje, klíčové jsou i detaily v podobě doplňků, nemalou pozornost je třeba věnovat osvětlení. Jana Šlefrová z RAVAKu pak ještě dodává: „Důležité je vzájemné propojení jednotlivých prvků ve stylu. Proto vyrábíme koupelnové koncepty, které představují komplexní vybavení pro celou koupelnu. Je designově sladěné a má určitou jednotící myšlenku.“

Výzvy pro 22. století

Co je výzvou do budoucna, respektive co je klíčem k úspěchu návrhu i výroby? „Pořád jsou u nás zajeté některé standardy, u kterých by bylo lepší, kdyby byly brzy překonány,“ přeje si Ondřej Turoň. RAVAK, jakožto výrobce, dodává: „Jsme tvůrci trendů, vyvíjíme jedinečná technická řešení, patentované technologie i materiály. Je to pro nás klíčové a vnímáme jej jako zásadní přidanou hodnotu. Neméně intenzivně v tom budeme pokračovat i v budoucnu!“

Další články