Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Richard Sajdl při workshopu Jak si navrhnout kuchyni, kterou oceníte i ve stáří, foto: Michal Hančovský Richard Sajdl při workshopu Jak si navrhnout kuchyni, kterou oceníte i ve stáří, foto: Michal Hančovský

Kuchyně nevyrábí, ale ve svém novém showroomu vám s nimi ochotně a odborně poradí. Nechte se inspirovat

V pražské Libni nedávno otevřela svůj nový showroom firma Blum. S konzultantem Richardem Sajdlem jsme si povídali o tom, proč vystavují kuchyně, i když je nevyrábí, a jak funguje jejich služba kuchyně na zkoušku, která nabízí klientům možnost sestavit si svou kuchyň v reálném měřítku.

Váš showroom je poměrně netradiční. Firma Blum se zaměřuje na výrobu kování do nábytku. Lze si zde ovšem prohlédnout kuchyně nebo si vlastní návrh kuchyně postavit v reálném měřítku. Mohl byste přiblížit, jak tedy showroom funguje? Kdo jej může využít a k čemu? 

RICHARD: Jsme výrobci kování. Vyrábíme komponenty, které nábytkem hýbou. Výsuvy, výklopy, panty. Protože to jsou věci, které v nábytku nejsou na první pohled vidět, tak je musíme vystavovat tak, aby si je uživatel mohl vyzkoušet. Nám jde o pohyb, o zážitek z pohybu. Samozřejmě vzhled bočnic lidi řeší taky, ale jde nám o to, aby si mohli lidi vyzkoušet, jak který systém funguje. Jak pohodlně se jim bude používat. A protože to není možné vystavit jinak než v tom nábytku, tak tady máme kuchyně, ale také kus obýváku nebo koupelny. Ale najdete tady i jídelní stoly se židlemi, křesla a pohovku nebo konferenční stolky. Veškerý tento doplňkový nábytek pochází od českých návrhářů a výrobců.

Showroom Blum. Zdroj: Richard SajdlShowroom Blum. Zdroj: Richard Sajdl

Showroom byl původně zaměřený na koncové spotřebitele. Velice důležitou skupinou jsou pro nás ale také architekti a designéři. Zpočátku jsme předpokládali, že původní showroom, který zůstal v naší hlavní budově, bude věnovaný profesionálům – truhlářům, prodejcům, a právě architektům a designérům, ale nakonec se ukázalo, že by to bylo problematické v tom, že například službu kuchyň na zkoušku často využívají právě návrháři. Nedávalo by smysl, abychom pořádali akce ve starém showroomu a sem je pak vodili jim to ukázat. Tak se nakonec návrh přizpůsoboval také této skupině. Dneska je to tak, že to oficiální zaměření je na koncové uživatele a architekty a designéry. Pro odborníky navíc děláme workshopy a oni si sem potom vodí své klienty, se kterými tady můžou jednat. Máme tu pro ně připravená pracovní místa na jednání. Chtěli bychom, aby se showroom stal místem setkávání, aby sem lidé chodili pracovat a načerpat inspiraci.

Showroom Blum. Zdroj: Richard SajdlShowroom Blum. Zdroj: Richard Sajdl

Smysluplná kuchyně

Z jakého důvodu klientům konzultace nabízíte, když kuchyně nevyrábíte?

RICHARD: Přestože nevyrábíme kuchyně jako takové, tak se jimi zabýváme v tom smyslu, že potřebujeme vědět, jak kuchyně fungují, abychom mohli vyrábět kování, které se v kuchyních používá. Protože použití správného kování výrazně ovlivňuje funkčnost kuchyně. Samozřejmě chceme vyvíjet kování, které dává smysl. Máme proto středisko, které se nazývá Výzkum potřeb a zjišťujeme od lidí, co v kuchyni potřebují. Tým, který jezdí na domluvené schůzky k uživatelům domů. Celý den za pomoci kamer sledují, jak ten uživatel v kuchyni pracuje. Díky tomu přesně víme, která zásuvka se nejčastěji otevírá, jaké jsou cesty od lednice ke dřezu, a co vlastně lidi potřebují k přípravě teplé nebo studené kuchyně. A takto získané poznatky pak využíváme při konzultacích s klienty.

Richard Sajdl při ukázkové konzultaci na jednom z odborných workshopů probíhajících v prostorách showroomu. Foto: Michal HančovskýRichard Sajdl při ukázkové konzultaci na jednom z odborných workshopů probíhajících v prostorách showroomu. Foto: Michal Hančovský

Jak probíhají vaše konzultace? Mají nějakou strukturu? S čím lidé po konzultaci odcházejí?

RICHARD: Většina lidí přijde s nějakým návrhem – buď si ten návrh dělají sami, ale častěji mají návrhy od kuchyňského studia, výrobce, truhláře nebo od designérů. Mají nějakou představu, výkres. Pak si tady s nimi třeba na půl hodiny sedneme a nad tím návrhem diskutujeme a taky se vyptáváme na spoustu věcí. Ptáme se, jak velká je rodina, jak často vaří, jak často pečou. Ptáme se, kolik skladují potravin, jak často jezdí nakupovat, kolik mají hrnců, kolik mají talířů – podle toho se vyvíjí velikost úložných prostor a skříní. Snažíme se kuchyně dělat opravdu uživateli na míru, podle jeho potřeb. Každý v kuchyni funguje trochu jinak. No a po tomto rozhovoru jdeme dozadu do prostoru, kde probíhá vlastní stavění kuchyně.

Většinou postavíme návrh, se kterým přišli a pak pro porovnání postavíme ten návrh, na kterém jsme se dohodli tady. Samozřejmě i ten je možné díky snadné manipulaci s jednotlivými skříňkami měnit. Když je pak uživatel s návrhem kuchyně spokojený, tak si ještě prohlédneme možnosti vnitřního vybavení, pobavíme se o typu kování, jaké se tam dá použít, nebo třeba o barvách kování. Řešíme ale čistě jen funkční uspořádání kuchyně a řešíme vnitřní vybavení. Neřešíme spotřebiče, materiály, čelní plochy, tedy vzhled kuchyně jako takový. Vzhledem k tomu, že ty kuchyně nevyrábíme, jsou to věci, které jdou mimo nás. Uživatelé tedy odchází zhruba po dvou hodinách s upraveným návrhem a jasnou představou zpátky k výrobci, který jim to pak vyrobí.

Showroom Blum. Zdroj: Richard Sajdl.Showroom Blum. Zdroj: Richard Sajdl.

Správně uspořádaná kuchyň

Jaké jsou typické problémy, které lidé s návrhem své kuchyně řeší? Jsou nějaké stereotypy, které lidé mají?

RICHARD: Největší problém bývá umístění základních spotřebičů. Myčka a skříňka s dřezem bývají často kritické. Nejčastější chyba je umístění dřezu někam do rohové skříňky, protože tím se komplikuje právě obsluha myčky, která s dřezem souvisí. Častou chybou je také nedostatečná nebo špatně umístěná pracovní plocha, špatně přístupný úložný prostor a podobně. Tady si lidé vyzkouší, jak se s tím bude pracovat a většinou dojdou k tomu, že je to špatně udělané a nechají si poradit.

Showroom Blum. Zdroj: Richard SajdlShowroom Blum. Zdroj: Richard Sajdl

Jaké jsou zásady správného uspořádání kuchyně?

RICHARD: Snažíme se vyhodnocovat, jak by ta kuchyň měla být uspořádaná tak, aby pohyb v ní byl co nejefektivnější a aby v každé části kuchyně, kde se něco dělá, byly uložené potřeby, které k té práci potřebujete. Pracovní část kuchyně by měla začínat dřezem, pokračovat pracovní plochou a končit varnou zónou. Celkově máme kuchyň rozdělenou do pěti zón a snažíme se každou kuchyň uspořádat tak, aby ty jednotlivé zóny na sebe navazovaly v tom pořadí, v jakém se v kuchyni pracuje. Od uchovávání potravin přes mytí a přípravu jídla po vaření. A mezi tím je zóna, kam se ukládají příbory, talíře – někde blízko myčky. Těch vazeb v kuchyni je poměrně hodně a jsou důležité proto, aby kuchyň fungovala bezchybně.

Showroom Blum. Foto: Michal HančovskýShowroom Blum. Foto: Michal Hančovský

Další články