Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální encyklopedie, která zachytává vývoj vizuální identity naší československé historie a společnosti. zdroj: Labyrint Vizuální encyklopedie, která zachytává vývoj vizuální identity naší československé historie a společnosti. zdroj: Labyrint

Kniha Příběhy věcí slaví 100 let republiky a vypráví historii designu

Jestli je možné nahlédnou dějiny naší krásné a letos stoleté republiky, tak jedině pomocí jedné originální knihy zvané Příběhy věcí. Spůsob, jakým chronologicky řadí příběhy věcí, mezi kterými vyrůstali naši praprarodiče, prarodiče, rodiče i my sami, vytváří nezaměnitelnou výpověď o své době, dokonce lepší než učebnice dějepisu.

Počátky mladé republiky jsou mimo jiné spojené s odtržením od starého řádu, s hledáním vlastní identity a v neposlední řadě s vytvářením symbolů pro každou společnost tak důležitých. Vedle věcí vznešených, jakými jsou vlajka, vlastní známka nebo bankovka, k nám promlouvají především věci každodenní potřeby. Legalizace kremace s sebou přinesla výzvu v podobě designových uren, které u nás do té doby neexistovaly. Výroba levných polobotek v Baťových závodech umožnila téměř každému, aby mohl obměnit boty i několikrát do roka, což v době, kdy se jeden pár bot nosil do úplného roztrhání, případně se podědil, byla nevídaná věc.

Lenoška SIESTA - zásadní prvek moderního interéru. Nejjednodušší tvary spojené nejjednodušším spůsobem. zdroj: LabyrintLenoška SIESTA - zásadní prvek moderního interéru. Nejjednodušší tvary spojené nejjednodušším spůsobem. zdroj: Labyrint

Autoři knihy Příběhy věcí, kterou finálně editovala historička umění Petra Nováková, připomínají význačná díla československého designu, jakým byl nápojový servis od Ladislava Sutnara z roku 1930 nebo lenoška Siesta Ladislava Žáka. Rovněž dokumentují, jak se ve třicátých letech dostával dobrý design díky sériové výrobě i do domácností středních tříd. Designové ikony střídají ryze osobní vzpomínky na věci, jako je život otce osudově spjatý s legendárním automobilem Tatraplan (Ivan Margolius) nebo matčiny deníky (Tobiáš Jirous - deníky Věry Jirousové).

Abychom nahlédli temnotu padesátých let 20. století, nabídnou nám autoři ilustrací příběh silonek, které si od roku 1950 mohla dovolit koupit každá žena. Příležitostí, kam je mohla nosit, bylo ovšem pramálo, protože dobám večírků odzvonilo a do dobových představ o moderní ženě se spíš než silonky, vtěsnávaly montérky. Příběhy, které v době společenského úpadku zanechávaly především hluboké citové stopy, jsou dotvořené věcnými artefakty, jakými byl telegram od Alberta Einsteina, který neúspěšně varoval před dokonáním justiční vraždy a přimlouval se za osvobození Milady Horákové.

Členská legitimace je majetkem strany, každý člen je povinen chránit ji před strátou a poškozením. zdroj: LabyrintČlenská legitimace je majetkem strany, každý člen je povinen chránit ji před strátou a poškozením. zdroj: Labyrint

Tahle doba rovněž nemůže opomenout panoptikální ostatky Klementa Gottwalda, jehož věčné tělo se mělo stát moderní modlou, ale o němž se začalo poťouchle vypravovat, že se postupně rozpadá. A určitě nemůže zapomenout na dokonale navržen špionážní fotoaparát skrytý v kabelce nebo v sáčku na tabák, jehož používáním StB na kousky cupovala bytostné právo na soukromí každého jedince, když prachsprosté šmíráctví povýšila na sledovací metodu.

Společnost československého století se může pyšnit i přelomovými vynálezy, jakými jsou kontaktní čočky Otto Wichterleho, avšak úspěch brzy střídá znárodnění a prostý seznam závad světového architektonického unikátu, jakým je Müllerova vila v Praze. Ani zoufalé svědectví a snahy (bývalé) majitelky vily nedokážou zachránit velkolepé dílo před zhovadilostí komunistického systému.

Slavné, krásné a jednoduché "primky", za které dnes zaplatíte tisíce nebo je naleznete u babičky. zdroj: LabyrintSlavné, krásné a jednoduché "primky", za které dnes zaplatíte tisíce nebo je naleznete u babičky. zdroj: Labyrint

Kniha připomíná, že v době pětiletek a všudypřítomného šlendriánu, u náš vznikaly i kvalitní původní předměty denního užitku, jakými byly hodinky Prim nebo kolo Favorit. Pokračování jejich příběhů také skvěle demonstruje dobu: od velkovýroby, masivního vývozu, přes porevoluční úpadek po střetu se světovou konkurencí, až po pomalé odražení se ode dna a občas i velkolepé znovuzrození (re-design Botasek v roce 2008).

Autoři nám retrospektivně připomínají, že některé obyčejné věci se do velkých příběhů dostávají náhodou a díky nim přerůstají v symboly, které rádi aplikujeme i v dnešní době. Tak například cinkání svazku klíčů ohlašuje nástup demokracie a klika, navržená Bořkem Šípkem pro dveře, kterými se z druhého nádvoří Pražského hradu vstupuje do prezidentské kanceláře, se stává symbolem otevření dosud nedobytného Pražského hradu lidem. 

Zastavený čas socialismu v přímém přenosu novoročních projevů prezidenta Husáka. zdroj: LabyrintZastavený čas socialismu v přímém přenosu novoročních projevů prezidenta Husáka. zdroj: Labyrint

V některých příbězích vystupují předměty v hlavní roli, v jiných jsou jen jedním z mála uchopitelných dokumentů konkrétní události, happeningu jako je to v případě sociálně laděných performancí Kateřiny Šedé v jihomoravské vesnici Bedřichovice, legendárních setkání skupiny umělců a intelektuálů kolem Jiřího Koláře u "jeho" stolečku v kavárně Slavia nebo význam zlaté hokejky Petra Svobody, se kterou vstřelil vítězný gól na olympiádě v Naganu.

Devadesátá léta 20. století, kdy jsme se nezkušení a naivní otevřeli světu, ilustruje okoukaná pornokazeta (touha po dosud zakázaném) nebo kupónová knížka (ekonomická transformace, která kvůli nedostatečné legislativě skončila fiaskem).

První oficiální tetovací studio UZI bylo otevřeno v roce 1992. zdroj: LabyrintPrvní oficiální tetovací studio UZI bylo otevřeno v roce 1992. zdroj: Labyrint

Příběhy věcí jsou skvěle sestavenou muzeální sbírkou, ačkoli muzeum v této situaci představuje knižní vazba a křídový papír, nikoliv výstavní prostor. Její síla spočívá v mnohosti pohledů (podílelo se na ní 51 autorů) skvěle skloubených ve fungující celek. Osobní vzpomínky střídají reportážní záznamy i detailní popisy ve stylu slovníkového hesla. Příběhy, které se za věcmi skrývají, jsou ale, jak v úvodu podotýkají autoři, důležitější než věci samotné. S lehkostí oživují naše vzpomínky, někdy naše životy jen minou, někdy je osudově zasáhnou. Se vší velikostí uchovávají svůj emoční náboj, díky kterému získáváme schopnost cestovat ve vzpomínkách zpátky v čase, nebo se můžeme alespoň pokusit tento ztracený čas hledat.

Další články