Klauzury ČVUT: čím nás zaujali studenti průmyslového designu

Nestihli jste letos navštívit designérské klauzury na FA ČVUT? Nevadí! Přinášíme vám krátký přehled toho nejlepšího, co bylo letos k vidění. Již tradičně jsme mohli navštívit 5 ateliérů Ústavu Průmyslového designu, které se od sebe liší nejenom zaměřením, ale také osobitým designérským přístupem. Studenti ve svých pracovních prostorách vystavovali své projekty, na kterých tvrdě pracovali celý letní semestr a my Vám je nyní představíme.

Ateliér Fišer - Nezpěváková, foto: Jan VolejníčekAteliér Fišer - Nezpěváková, foto: Jan Volejníček

Studenti ateliéru Streit - Polák se tento semestr věnovali návrhu a výrobě brýlí a brýlových obroučků. V množství nejrůznějších originálních návrhů se však vyjímali obroučky LUCHE z nerezového pásku od Stanislavy Širočkové. Autorka navrhla obruby pro sluneční dioptrické brýle, které vynikají svou jednoduchostí systému uchycení sklíček. Nerezový pásek je naohýbán speciálně pro daný průměr sklíček a ty lze při opotřebení vyměnit lehkým povolením matičky a šroubu. 

Obroučky LUCHE od Stanislavy Širočkové, foto: Jan VolejníčekObroučky LUCHE od Stanislavy Širočkové, foto: Jan Volejníček

Další zajímavou prací byly děrované brýle HEXA pro trénování očí od Terezy Novákové. Fungují tak, že redukují světelné paprsky a propouští pouze ty, které dopadají na oko přímo v úzkém úhlu. Výsledný zrakový vjem je ostřejší a jasnější. Děrované brýle tak přinášejí okamžitou úlevu například lidem s krátkozrakostí, astigmatismem, zákaly aj.

Brýle HEXA od Terezy Novákové; foto: Jan VolejníčekBrýle HEXA od Terezy Novákové; foto: Jan Volejníček

Ateliéru Fišer - Nezpěváková pro tento semestr vévodili zadání rovnou dvě. Prvním zadáním bylo Fitness. Studenti měli navrhnout sportovní nářadí, náčiní, posilovací či rehabilitační pomůcky a skvěle se toho tématu zhostila Kristýna Poláková, která navrhla sadu pro výrobu silikonových vložek Perfectfit pointe určené pro baletní tanečníky. Autorka se sama baletu aktivně věnovala, proto ví, jak je to bolestivé a dodává: “Balet je ladná forma sebevyjádření, ale za idealistickou tváří se skrývá těžká dřina a bolest…” Tyto vložky tak využívají tvarovatelný otiskávací silikonový materiál, který se přizpůsobí noze tanečníka a vyplní prázdná místa ve špičce boty. Díky těmto speciálním vložkám se váha tanečníka rovnoměrně rozloží na všechny prsty, poskytuje pevnou oporu, současně tlumí nárazy a tím se eliminují bolestivé tlakové body.

Sada pro výrobu silikonových vložek Perfectfit pointe od Kristýny Polákové; foto: Jan VolejníčekSada pro výrobu silikonových vložek Perfectfit pointe od Kristýny Polákové; foto: Jan Volejníček

Druhým tématem bylo navrhnout LED - exteriérové osvícení, které se svou hliníkovou lampou OLU lamp obsáhla Lucie Horáková. Neotřelý design je podtržen vlastnostmi, jako je nepřevratitelnost a plynulá houpavost lampy, společně s natočením světla do všech směrů.

OLU lamp od Lucie Horákové; foto: Jan VolejníčekOLU lamp od Lucie Horákové; foto: Jan Volejníček

Ateliér Karel - Šafařík se již od svého založení věnuje především experimentálnímu designu s přesahem do intermediální tvorby a pro tento semestr pro své studenty vypsal taktéž dvě témata, jimiž bylo Měření a Organizování. V měření se velmi úspěšně našla Nela Čapková, která pro Prahu 6 vytvořila světelnou instalaci zobrazující kvalitu ovzduší.

Instalace zobrazující kvalitu ovzduší od Nely Čapkové; foto: Nela ČapkováInstalace zobrazující kvalitu ovzduší od Nely Čapkové; foto: Nela Čapková

V druhém tématu - organizování - zase naopak vynikl Prokop Hartl. Vytvořil organizér priorit multi-touch, který nedá zapomenout na důležitost osobního kontaktu. Jak sám autor říká: “Multi-touch je mezičlánek mezi jeskynními malbami a dotykovým displejem.” Díky jednoduchému principu na něm lze pouhým dotykem zanechat osobní vzkaz nebo třeba jen obtisk své dlaně.

Organizér priorit multi-touch od Prokopa Hartla; foto: Prokop HartlOrganizér priorit multi-touch od Prokopa Hartla; foto: Prokop Hartl

Již tradičně ateliér Tvarůžek - Fiala nabízí svým studentům průmyslová témata, kterými pro letošní semestr byl například návrh zdravotnické techniky. Tohoto tématu se výborně zhostil Karel Eliáš, který navrhl bezdrátovou jednotku EKG ve formě tabletu s polohovatelným displejem. Ta slučuje výhody samostatného stacionárního EKG a malého modulu, který může fungovat pouze po propojení s počítačem. Zařízení lze využívat i mobilně, kupříkladu v akutních případech, jako je kolaps pacienta v čekárně. 

Bezdrátová jednotka EKG od Karla Eliáše; foto: Jakub VlkavecBezdrátová jednotka EKG od Karla Eliáše; foto: Jakub Vlkavec

Naopak Barbora Málková se zaměřila na nabíjecí stanice pro elektromobily a dala tak vzniknout elegantní elektro-nabíjecí stanici TREVIS s oboustranným výdejem, která se ovládá přes mobilní aplikaci. Uživatel tak má stoprocentní kontrolu nad svým vozem, po celou dobu nabíjení.

Elektro-nabíjecí stanice TREVIS od Barbory Málkové; foto: Jan VolejníčekElektro-nabíjecí stanice TREVIS od Barbory Málkové; foto: Jan Volejníček

V posledním ateliéru Jaroš - Gonzalez se letos studenti skvěle poprali s neotřelým zadáním návrhu figury pro prezentační účely. Na první pohled nás zaujala lehká, odhmotněná instalace Anežky Juhové, jejíž Figura je zavěšená ze stropu a spolu s napnutými lany tvoří subtilní celek. 

Figurína od Anežky Juhové; foto: Jan VolejníčekFigurína od Anežky Juhové; foto: Jan Volejníček

Jako kontrast k lehkosti zde vynikala také figurína Rubi z polypropylenové fólie od Alice Strnadové, která je inspirována brněním, dětskými vystřihovánkami a střihy šatů. Cílem autorky bylo krom figuríny samotné vytvořit střihový plán, ze kterého bude možné figurínu opakovaně vytvářet v různých měřítkách.

Figurína Rubi od Alice Strnadové; foto: Jan VolejníčekFigurína Rubi od Alice Strnadové; foto: Jan Volejníček

Galerie

Další články