Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt. Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Když vám design leží na srdci: reSITE a Studio Najbrt představují nový vizuální styl

Ředitel reSITE Martin Barry a umělecká ředitelka Zuzana Lednická ze Studia Najbrt společně představují vizuální styl letošní konference In/visible City, která se zaměří na téma neviditelné městské infrastruktury. Jak dlouho trval návrh vizuálu, kdo se na něm podílel a jak spolupráce probíhala? Dočtete se ve dvojitém rozhovoru, v němž se o první místo dělí design a schopnost naslouchat.

V uplynulých letech si reSITE sám vytvářel svůj vizuální styl. Proč jste se letos rozhodli spolupracovat s grafickým studiem?

Martin Barry: Možná bych měl krátce nastínit náš vývoj. Začínali jsme jako malý tým, v němž jsem měl na starosti kreativní stránku projektu. Mám nějaké základní povědomí o grafickém designu, ale nikdy jsem ho nestudoval. Během prvních několika měsíců jsem grafiku dělal sám, vytvořil jsem třeba stávající logo reSITE. Ale postupně jsem si uvědomoval, jak obrovské množství práce to obnáší.

Součástí našeho týmu se brzy stala Yulia Yakushova a jako první úkol měla vytvořit plakát. Samozřejmě jsme zjistili, že vizuální styl není jen o plakátu a Yulia se stala naší kreativní ředitelkou. Byla mou hlavní poradkyní, vytvářela naši kreativní strategii a vyvinula určitý post-konstruktivistický vizuální jazyk. Jsme vděční za vše, co pro reSITE udělala. Jen myslím, že byl pro všechny čas posunout se zas o krok dál.

Yulia se po loňské konferenci rozhodla odejít a nyní pracuje v New Yorku. Poté jsme si vybrali dvě až tři grafická studia, jejichž práce nám připadala zajímavá. A naším snem bylo spolupracovat se Studiem Najbrt. Oslovili jsme je a byli jsme šťastní, když se ukázalo, že mají také zájem o spolupráci.

reSITE 2016: Cities in Migration. Kreativní vedení Yulia Yakushova. Jmenovky mluvčích jako protestní transparenty. Foto: Dorota Velek. Zdroj: reSITE.reSITE 2016: Cities in Migration. Kreativní vedení Yulia Yakushova. Jmenovky mluvčích jako protestní transparenty. Foto: Dorota Velek. Zdroj: reSITE.

Zuzana Lednická: Nevěděla jsem, že to bylo vzájemné. Já jsem před několika měsíci četla rozhovor s Martinem Barrym a tehdy mě napadlo, že bych moc ráda dělala něco pro reSITE. Témata, která se na konferenci probírají, jsou oblastí, kde bychom se chtěli víc angažovat, protože se bezprostředně týkají toho, kde a jak žijeme. Takže jsem byla nadšená, že jsme dostali možnost navrhnout jejich vizuál.

Když jste mluvili o tématu letošního festivalu, představovali jste si rovnou obrázek srdce? Čí to byl nápad?

Zuzana Lednická: Věděli jsme, že se festival bude zabývat infrastrukturou, která bývá spojená s obrazem potrubí a inženýrských sítí. Chtěla jsem udělat něco trochu jiného, a využít paralely mezi městem a lidským tělem. Zkusili jsme vybrat několik důležitých prvků lidského těla – srdce, páteře a dýchací trubice.

Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Motiv srdce sice vypadá jako to největší klišé, ale přes jeho nadužívání je to stále dokonalý nástroj a nejdůležitější část našeho těla.. Obecně mě klišé fascinují svým univerzálně srozumitelným jazykem a ráda si s nimi hraji. Model srdce jsme díky bílé barvě a hladkému povrchu přeměnili na architekturu – objekt – stroj. Takový dům by možná mohl vzniknout ve futuristickém městě Brasília Oscara Niemeyera.

Až potom, co jsme přišli s tímto nápadem, jsme narazili také na motto organizace: „Města nám leží na srdci.“

Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Martin Barry: Když jsem viděl první návrhy s obrázky srdce, byly to anatomické kresby lidských těl a mě hned napadlo: „Panebože, přece nemohu svým sponzorům a investorům ukazovat lidské vnitřnosti.“ Ale grafici potom přišli s touto krásnou architekturou lidského srdce, té nejdůležitější součásti lidské infrastruktury. A pak jsme už věděli, že tento nápad můžeme dále rozvíjet a přidávat mu další vrstvy.

Skica: evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Skica: evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Zuzana Lednická: Motiv přináší celkem jednoduché sdělení, ale zároveň nám dovoluje si s ním hrát. Trojrozměrný model srdce doplňují detailní kresby divoce rostoucích rostlin Michala Bačáka, a dráty obepínající celé srdce, což vytváří neobvyklý kontrast, který z mého pohledu dobře funguje.

Martin Barry: Já jsem původně krajinný architekt a vždy se mi líbil kontrast mezi architektonickou formou a přírodními procesy. Takže když jsem tuto kombinaci viděl, bylo mi jasné, že skvěle ilustruje můj postoj k pojetí krajiny ve městě a veřejném prostoru.

Zuzana Lednická: Bavili jsme se také o druzích rostlin, které by se na kresbách měly objevovat, a chtěli jsme upozornit na městskou zeleň, která je všudypřítomná. Mnohé drobné rostliny vyrůstají ze spár v betonu a vy už je ani nevnímáte, nepřemýšlíte o nich. Vysvětlovala jsem tento koncept Michalu Bačákovi a ten okamžitě reagoval. „V tom případě tam musí být pajasan žláznatý!“

Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Byl to váš nápad, oslovit Michala Bačáka jako ilustrátora?

Zuzana Lednická: Ano, není zas tolik ilustrátorů, kteří se věnují této přesné, klasické kresbě. Když jsme pracovali s prvními návrhy, používala jsem mimo jiné také staré botanické kresby, což nás utvrdilo v tom, že i náš vizuál musí vypadat realisticky. Michal Bačák se zdál být přirozenou volbou.

Martin Barry: Vytváří to skvělý designový kontrast, realistické kresby probouzejí srdce k životu.

Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Zuzana Lednická: A také přinášejí přirozený chaos do dokonalé architektury srdce.

Martin Barry: Původně jsme pracovali na návrzích, které vyvolávaly spíš dojem zhouby a zániku. Když jsme do obrazu přidali rostliny a kabely, vypadalo to, že město pod nimi umírá, přehlcené infrastrukturou. Teď si ale myslím, že obraz zůstává pořád plný života.

Skica: evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Skica: evoluce návrhů Studia Najbrt. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Jak dlouho vám trvalo vytvořit tento koncept?

Zuzana Lednická: Teď to vypadá jako jednoduchý nápad, ale skrývá se za ním spousta práce. S původním konceptem jsme přišli na podzim a kolem Vánoc jsme ho finalizovali. Občas, když na něčem pracujeme delší dobu, bojím se, že než to bude hotové, už mi to bude připadat staré. To se mi v tomto případě ještě nestalo, možná i proto že tento vizuál je proměnlivý. Srdce bude postupně a přirozeně během jara zarůstat  jak se bude přibližovat termín konference.

Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.Vizuální styl reSITE 2017 In/visible City. Kreativní vedení Zuzana Lednická. Zdroj: Studio Najbrt.

Je to běžné, že na jednom projektu pracujete tak dlouho?

Zuzana Lednická: Zjišťuji, že na svou práci potřebuji čím dál více času. Kladu si spoustu otázek a někdy musím přijít s několika různými návrhy, než jsem si skutečně jistá, že jsem vybrala ten správný. Je pro mě důležité, když můžu udělat krok zpátky a podívat se na věci z nadhledu. Zásadní je také naše práce v týmu – okamžitě můžeme reagovat na  komentáře kolegů a rychleji tak rozvíjet své nápady. Na základní koncepci jsme spolupracovali s Michalem Nanoru, Zdeněk Trinkewitz pro nás vytvářel 3D model, Andrea Vacovská pracovala na grafickém designu a Michal Bačák dělal ilustrace.

Projekty, které trvají půl roku i rok, nebo dokonce déle, jsou ve Studiu teď běžné. Souvisí to s naším posunem od víceméně čistě grafické práce, ke které jsme přizváni až v poslední fázi, k tomu, že se dnes často od začátku podílíme na vývoji kreativních a často i marketingových konceptů, s klienty spolupracujeme dlouhodobě a nenavrhujeme pro ně jen design, ale celkovou myšlenku a nástroje jejího naplňování. Realizujeme ji pak včetně názvů, textů a vedení sítě dalších spolupracovníků, jako jsou fotografové, web developeři, architekti nebo ilustrátoři. Já navíc, když něco dělám, mám tendenci se do toho položit naplno. Vždycky jsem autorům upravovala texty i jinak než jen po grafické stránce...

Za oběma vašimi projekty se skrývá velké množství neviditelné práce. Máte problém vysvětlit lidem, co vlastně celou dobu děláte?

Zuzana Lednická: Práce na návrzích před vlastním schvalováním klientem a jejich prezentaci je vždycky částečně neviditelná, protože nevybrané verze už nikdo neuvidí. Podobně skrytá je koordinace externích spolupracovníků, ale i samotných klientů. Ne každý má představu, jak naše práce probíhá, co může očekávat, nebo jak třeba nejefektivněji formulovat zadání a předávat podklady. Schopnost umět se rozhodnout, jako to bylo v případě reSITE, posouvá věc dopředu stejně u nás jako u zadavatele.

Martin Barry: U nás je to podobné. Nepracujeme pouze na velké červnové konferenci, organizujeme i další akce, workshopy nebo menší konference. Teď jsme spoluvytvářeli jednu sekci na festivalu Jeden svět, organizovali jsme diskuze po projekcích, propagovali jsme jednotlivé filmy... Také v našem týmu funguje neviditelná infrastruktura stejně jako u Zuzany, která pracuje se specializovanými designéry. Důležitá je celá kreativní stránka projektu. Spolu se Zuzanou a mou kolegyní Radkou Ondráčkovou vytváříme celkový zážitek, který návštěvníci na konferenci získají.

To je také otázka designu – jak se lidé cítí, když na konferenci přijdou, co vidí, jak vnímají prostor na pódiu. Věříme tomu, že silný zážitek z vizuálního pojetí má vliv na to, nakolik se pak inspirativní myšlenky a nápady uchytí. Připravuje to pro ně půdu, nastavuje to určité očekávání a to, co si lidé odnesou – což je mnohdy třeba i jiný přístup, jak se k věcem stavět, nebo jak o nich přemýšlet – to jim pak utkví. Musíme vytvořit mnohovrstevnaté prostředí, což má také co do činění s infrastrukturou.

reSITE 2016: Cities in Migration. Kreativní vedení Yulia Yakushova. Makety ptáků jako symbol migrace. Foto: Tomáš Princ. Zdroj: reSITE.reSITE 2016: Cities in Migration. Kreativní vedení Yulia Yakushova. Makety ptáků jako symbol migrace. Foto: Tomáš Princ. Zdroj: reSITE.

Je pro vás snazší pracovat s architekty a designéry než s jinými klienty, kteří se sami v designu třeba tolik neorientují?

Zuzana Lednická: Myslím, že víc než na profesi záleží na lidech, jejich otevřenosti a vzájemné důvěře.

Martin Barry: Na samém začátku naší spolupráce jsem si řekl, že Studio Najbrt zná svou práci nejlépe a že dovede uvažovat komplexně. Proto jsme jim představili pouze obecný námět a pár základních vodítek (třeba, aby nesahali na logo, které jsem sám navrhl!), ale nechali jsme míč na jejich straně hřiště. A poradili si s ním opravdu dobře. Přihráli nám ho, když potřebovali, a ptali se nás na komentáře. Zuzana moc dobře ví, jak a kdy komunikovat svůj návrh. Vím, jak je složité je komunikovat s klienty, také jsem to řešil, když jsem pracoval jako architekt.

Zuzana Lednická: Někdy je to opravdu složité. Nejtěžší je, když se klienti drží svého nápadu a nevidí nic jiného. Ale snažím se jim naslouchat a porozumět tomu, co mi říkají. Ze zkušenosti vím, jak je důležité mluvit s klientem dřív, než vůbec začneme na zakázce pracovat, abychom si definovali prostor, v němž se my i klient můžeme svobodně a rádi pohybovat.

Zuzana Lednická a Martin Barry. Foto: Radka Ondráčková, reSITE. Zuzana Lednická a Martin Barry. Foto: Radka Ondráčková, reSITE.

Martin Barry: Práce designéra spočívá v tom, že naslouchá problémům svých klientů a hledá jejich designové řešení. Na práci na projektu mě baví čas, kdy mohu klást spoustu otázek. Když dokážete klást té správné otázky, samotný design pak může být dost jednoduchý. Ale dovedu si představit, že pro Zuzanu může být naopak těžší pracovat s architekty a jinými designéry, jejichž studia bývají často plná ega.

Zuzana Lednická: Obzvlášť mužského ega.

Martin Barry: Ano, je mi jasné, že v architektuře dominují muži, což občas vytváří příšerné prostředí k práci. Někdy musíte být agresivní a musíte umět pracovat s iracionalitou jejich ega.

Zuzana Lednická: Mám kolem sebe výrazné osobnosti a naučila jsem se s tím pracovat. Hodně pomáhá, když se klient zapojuje do procesu navrhování už od samotného začátku a výsledné dílo vytváří spolu s námi a stává se tak také jeho dítětem.

Nemáte zkušenost, že klienti, kteří za projekt platí, nejsou zvyklí naslouchat?

Martin Barry: Měl jsem klienty, kteří říkali: „Platím vám spoustu peněz, proč neděláte, co vám říkám?“

Zuzana Lednická: K tomu je nezbytné umění diplomacie. V tu chvíli musíte říct, že to neděláte právě proto, že vám klient platí hodně peněz a vy jste tu od toho. abyste mu citlivě sdělili, že to nebude fungovat. Pokud to ví sám nejlíp, nemusel utrácet peníze za odborníky.

Měli jste nějaký konflikt, když jste pracovali na vizuálu pro reSITE?

Zuzana Lednická: Neřekla bych přímo konflikt, ale ano, museli jsme změnit typografii. Začali jsme s fontem Organon, ale ten byl pro nás nakonec příliš organický a ornamentální. Pracovali jsme také s Trajanem, ten ale Martinovi připadal příliš apokalyptický. Náš plakát potom náhle vypadal jako z Planety opic, což se nám designérům samozřejmě dost líbilo (smích). Nakonec jsme se shodli na fontu, který je z našeho pohledu perfektní: ačkoli se stále jedná o strojový font, zdá se mi, že si v sobě pořád zachovává něco přírodního.

Martin Barry: Popravdě jsme nejvíc řešili právě písmo. Vybrali jsme dva druhy písma, jedno je standardní, velmi dobře čitelný font, který používáme v katalogu a textech, které čtenáře informují o našich akcích. Vypadá trochu jako Helvetica, i když já jsem asi jediný designér, který Helveticu nemá rád. Věděl jsem, že potřebujeme jednoduchý a přímočarý font, který ale stále může být něčím neobvyklý.

Zuzana Lednická: Tuto cestu jsme zvolili, protože jsme věděli, že naším hlavním fontem nemůžeme psát delší texty. Zároveň nám bylo jasné, že při vytváření vizuálního stylu musíme s tím správným fontem pracovat už od samého počátku.

Martin Barry: Někdy musíte poslouchat očima. Dostali jsme několik návrhů písma, ale všechny vypadaly dost podobně. Bylo zřejmé, že Zuzana má určitou vizi, kterou se mi snaží ukázat. Zdá se mi, že jsme se shodli na nejlepším řešení, ačkoli jsem musel překonat první šok spojený s obrazy lidské anatomie, a pak i svou nejistotu ohledně písma. Nikdy jsme s podobnými motivy nepracovali, ale to byl ostatně také důvod, proč jsme oslovili Studio Najbrt – protože jsme hledali nový pohled na to, co děláme. Nikdy bych si tyto motivy ani písma nevybral, ale tím, že jsme si zachovali otevřenost, naše spolupráce nakonec dopadla výborně.  

Zuzana Lednická a Martin Barry. Foto: Radka Ondráčková, reSITE. Zuzana Lednická a Martin Barry. Foto: Radka Ondráčková, reSITE.

***

Martin Joseph Barry

Krajinný architekt z New Yorku, kde osm let působil jako partner kanceláře W Architecture a vedl projekty městských nábřeží, parků, náměstí a univerzitních kampusů v USA, Saúdské Arábii, Číně, SAE, na Haiti, v Kanadě, v Mexiku i v Evropě. Do Prahy se dostal v roce 2011 jako stipendista Fulbrightova programu a založil zde neziskovou organizaci reSITE pořádající mezinárodní konferenci o architektuře a urbanismu. Šestý ročník konference se koná 22.-23.června ve Foru Karlín, tématem je In/visible City. reSITE je také kurátorem čtyřletého projektu Shared Cities: Creative Momentum podpořeného unijním grantem, který propojil 11 partnerů ze šesti evropských zemí. Martin Barry loni také založil společnost City Crew, která se zaměřuje na branding měst a vymýšlí rozvojové strategie napomáhající zapojení soukromých investic do veřejného prostoru.

Zuzana Lednická

Zuzana Lednická vystudovala navrhování a technologii výroby hraček na Střední uměleckoprůmyslové škole a grafický design u prof. Zdeňka Zieglera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1993–1998). Od roku 1995 pracuje ve Studiu Najbrt, kde působí jako umělecká ředitelka. Je držitelkou řady cen za design, mezi jinými i bronzové medaile ze soutěže o Nejkrásnější knihu světa roku 2012 za knihu o Libuši Niklové. Hrdá je i na svůj podíl na knihách o fotografce Evě Fukové nebo Zdeňku Zieglerovi, na knize Czech 100 Design Icons, plakátech pro divadelní představení Bez kyslíku a film Bez doteku nebo na vizuální styly pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. V roce 2006 založila značku mojemoje, která vyrábí limitované edice tašek, porcelánu, snowboardů i doplňků pro děti.

Galerie

Další články