Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na pódiu Kongresového centra Zlín, na Konferenci design & marketing, kterou sami pořádají, zdroj: Klára Rokosová Studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na pódiu Kongresového centra Zlín, na Konferenci design & marketing, kterou sami pořádají, zdroj: Klára Rokosová

Když se prolne design a marketing. Reportáž ze zlínské konference, kterou organizují studenti

Pořádají jí studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a daří se jim. Konference propojuje dva odlišné pohledy na svět. Ukazuje, že to mezi nimi jiskří. Den plný inspirace z oblasti marketingu a designu moderovala Veronika Ruppert, která přednášela na jednom z předchozích ročníků. Kdo na konferenci vystoupil letos?

Konference design & marketing proběhla v místě Kongresového centra Zlín, impozantní budově navržené architektkou Evou Jiřičnou. Už samotné prostředí bylo velmi obohacující a navozovalo tu správnou atmosféru celého konferenčního dne. Akce se konala 7. 5. a letošním podtitulem byla REVOLUCE. Původně mělo vystoupit 8 řečníků, nakonec jich bylo o dva víc. Témata byla rozmanitá a prolínala se napříč několika odvětvími. Od eventů po digitál, od produktového designu židlí po svět barev. Rozdílné bylo i pojetí jednotlivých prezentací, některé byly velmi osobní. 

Klára Honzíková 

„Holka, která je na konferenci a bude mluvit o konferenci,“ neformálně se uvedla první přednášející Klára Honzíková, která se pořádání konferencí věnuje už několik let. Její příspěvek byl plný rad, jak takovou úspěšnou akci zorganizovat a přidala i příklady ze své praxe. Konference se postupně vyvíjejí, k jejich realizaci je potřeba spoustu energie a kreativity. Při organizaci a pořádání nemusí být peníze tím nejdůležitějším faktorem. Zdůraznila především lidský faktor, ať už jde o publikum, pořadatelský tým nebo řečníky. Stanovení reálných cílů na jedné straně, ale i odvaha na straně druhé, to by nemělo chybět každému, kdo se do pořádání takové akce pustí.

Klára mluvila i o dalším prvku, kterým je vizuální stránka konference. Při rozvíjení kreativní myšlenky je velmi důležitý důraz na detail. A někdy se vyplatí přizvat si na pomoc člověka zvenčí, který má určitý nadhled. Díky tomu mohou vzniknout originální nápady. Jako třeba symbol pingpongových pálek, který byl využit při jedné z akcí, na kterých se podílela. Tématem této konference byla komunikace. Pingpongová hra versus slovní pinpong, tenhle nápad byl skvěle využit v různých formách.

Pingpongová hra versus slovní pinpong, tenhle nápad byl skvěle využit v různých formách v jedné z konferencí, na které se podílela Klára Honzíková. Konference design & marketing 2019, Kongresové centrum Zlín, zdroj: Klára RokosováPingpongová hra versus slovní pinpong, tenhle nápad byl skvěle využit v různých formách v jedné z konferencí, na které se podílela Klára Honzíková. Konference design & marketing 2019, Kongresové centrum Zlín, zdroj: Klára Rokosová

Kai Stania

Vídeňský designér Kai Stania se zabývá především průmyslovým designem. Má za sebou řadu úspěšných realizací, za mnohé z nich získal ocenění. S vlastním studiem dlouhodobě spolupracuje s celou řadou známých firem, navrhnul několik výrobků také pro firmu TON. Jeden z jeho produktů můžeme vidět i ve filmu, v kanceláři Jamese Bonda. V té době netušil, že jeho výrobky budou pro film vybrány, to se stalo až za několik let. Když ale pracoval na návrzích nábytku, pokládal si otázku: „Používal by James Bond takový nábytek v kanceláři?“

Designér mluvil o postupu výroby a v přednášce ukázal fotografie svých zrealizovaných výrobků a jejich rozkresů. Promluvil také o svých uměleckých začátcích, třeba o vybudování vlastní kanceláře, která se brzy dostala do středu zájmu. Jak sám řekl, design nejen tvoří a mluví o něm, ale v designu i žije. Revoluce pro něj znamená především inovaci, což je hnacím motorem pro design. Ale změny se nedají tak snadno prosadit. Jsou to často malé kroky, které trvají až několik let, než si spotřebitelé na nové věci zvyknou a začnou je přijímat. Ani výrobci nemusí být na inovace připraveni. Sám uvedl příklad jednoho svého odmítnutého návrhu, kterým je kufr na kolečkách, jenž složený zabere jen několik centimetrů. 

Kai Stania spolupracuje s celou řadou známých firem, jednou z nich je také TON. Mluvil o tom na Konferenci design & marketing, zdroj: TONKai Stania spolupracuje s celou řadou známých firem, jednou z nich je také TON. Mluvil o tom na Konferenci design & marketing, zdroj: TON

Filip Koubek

Dalším odvětvím zažívajícím svojí vlastní revoluci je video. Na toto téma promluvil Filip Koubek z firmy Motionhouse specializující se na motion design, animaci a virtuální realitu. Filip vysvětlil především přínosy personalizace video obsahu, ale mluvil také o jeho kreativní stránce. 

Sílu a výhodu personalizace videa demonstroval na ukázkách úspěšné kampaně Marketing festivalu, kdy bylo pro každého potencionálního účastníka vyrobené osobní video. A bylo jich více než 3 000. Personalizovaná reklama v tomto případě zafungovala skvěle, i když ne vždy ji lze použít. Přednášející představil novou platformu, na jejíž vývoji se podílí - MotionLab. Aplikace může vytvářet individuální scénáře pro každého zákazníka, využít jejich historických dat nebo uvažovat o jejich chování. Aplikace MotionLab už získala jedno ocenění, nyní se chystá do soutěže o nejlepší startup na světě Startup World Cup & Summit

Na Konferenci design & marketing vystoupil  Filip Koubek z Motionhouse. Sílu a výhodu personalizace videa demonstroval na ukázkách úspěšné kampaně Marketing festivalu, zdroj: Marketing festivalNa Konferenci design & marketing vystoupil Filip Koubek z Motionhouse. Sílu a výhodu personalizace videa demonstroval na ukázkách úspěšné kampaně Marketing festivalu, zdroj: Marketing festival

Francesca Valan 

Barva je nedílnou součástí našeho života, ať už jsme kdokoliv. Pro design a marketing je barva obvlášť důležitá, obě odvětví zároveň spojuje. Se svými znalostmi a poznatky o barvách nás seznámila colour designerka Francesca Valan. Její přednáška se prolínala do různých témat související s barvou. 

Designérka se dotkla psychologie barev, snažila se vysvětlit například funkčnost a důvod ikonických barev ve spojení s konkrétními produkty – jiná barva, než červená, je pro Ferrari nepřípustná. Ale i krajina má své vlastní ikonické barvy, podotkla designérka. Seznámila nás s barevnými schématy užívanými v různých obdobích v Itálii, odkud pochází. Například kolem roku 1970 bylo důležitým tématem prostor a vesmír, z čehož se odvíjela také preference určité barevné škály, kdy převažovala barva modrá. Podotkla ale také, že tak jako každý stát používá jiný jazyk, podobně je tomu i s barvami. 

O barvách mluvila také v souvislosti s vývojem nových výrobků: „Každá doba přichází s něčím novým, ale není bezpečné přeskakovat z jednoho trendu na druhý příliš brzy. Ale i přílišné čekání je na škodu, jít na trh s výrobkem, kdy jeho obliba klesá, to není dobré.“ Týká se to jak materiálů, tak barev. Zmínila rovněž, že podle studií lze vysledovat, která barva je dlouhodobě chybějící a bude v budoucnu žádaná.

Pro design a marketing je barva obvlášť důležitá, obě odvětví zároveň spojuje. Francesca Valan přednášela na Konferenci design & marketing o barvách, zdroj: www.aic-colour-journal.orgPro design a marketing je barva obvlášť důležitá, obě odvětví zároveň spojuje. Francesca Valan přednášela na Konferenci design & marketing o barvách, zdroj: www.aic-colour-journal.org

Projekt Francesci Valan analyzuje chromatický vývoj posledních šedesáti let ve světě produktového designu. Identifikace nejvýznamnějších barev každé dekády. Zavádí se pojem chromatických cyklů, zdroj: www.aic-colour-journal.orgProjekt Francesci Valan analyzuje chromatický vývoj posledních šedesáti let ve světě produktového designu. Identifikace nejvýznamnějších barev každé dekády. Zavádí se pojem chromatických cyklů, zdroj: www.aic-colour-journal.org

Marek Linhart

S uváděním kreativních nápadů do praxe má hodně zkušeností další přednášející Marek Linhart. Pracoval na postu kreativního ředitele Ogilvy a později Brain One. Za tu dobu udělal spoustu přešlapů, ze kterých se poučil.

Návštěvníky konference s několika konkrétními přešlapy seznámil, ale také přidal několik pouček, kterými se řídí: „Reklama není umění, ale řemeslo. Láska k vlastnímu nápadu bolí.  Můžete tak předejít zklamání. 

Petr Rubáček, Martin Brablec a Martin Bazala 

Na pódiu se sešlo společně několik osobností, kterými byl Petr Rubáček z design-thinking studia Remembership, Marin BrablecObsahové agentury a Martin Bazala ze společnosti Raynet.

Tímto společným vystoupením chtěli poukázat na důležitost kvalitních vztahů a vzájemného propojení. Přináší to ve výsledku užitek pro všechny zůčastněné strany: „Vztahy nejsou tak old school, jak by se mohlo zdát.“

Díky těmto řečníkům jsme si také mohli připomenout existenci několika typů vztahů. Jedny jsou zaměřené jen na výsledek. Ty druhé, a lepší, si kromě výsledku „co“ přidávají otázky „jak“ a „proč“?

Vladimír Zikmund

Kreativec z agentury VMLY&R  Vladimír Zikmund za svou práci získal několik ocenění. Svým vystoupením nás zavedl do světa reklamy a ukázal videa z několika zahraničních kampaní, které měly v zadání určitá omezení. Ale vždy se právě díky kreativitě povedlo vytvořit úspěšnou kampaň. Například příliš krátký čas pro reklamní video s hamburgery nebo reklama na vyhledávač Google cílenou na uživatele původních tlačítkových telefonů. 

Od veselejší témat potom přešel k těm složitějším a ukázal úspěšné kampaně pro neziskové organizace, na kterých se sám podílel. Šlo o projekt Mamma help – první pivo pro ženy s rakovinou prsu Mamma BEER. Pivo si zachová živiny, je bez alkoholu a má sladkou chuť – vyvinutou speciálně pro potlačení negativních účinků chemoterapie.

Mluvil rovněž o kampani Zadlužené děti, která má za cíl dát vědět veřejnosti informace o problému zadluženosti u dětí. Exekuci má přibližně každý desátý Čech. Málokdo ale ví, že aktuálně hrozí také téměř 4 000 dětem. Další desetitisíce si pak dluh z dětství odnesly do dospělosti. Rodiče za ně nezaplatili poplatky či pokuty, a tak se bez vlastní viny propadly do dluhů.

Z kampaně Zadlužené děti, která má za cíl dát vědět veřejnosti informace o problému zadluženosti u dětí. Jedna z realizací Vladimíra Zikmunda, zdroj: Zadlužené dětiZ kampaně Zadlužené děti, která má za cíl dát vědět veřejnosti informace o problému zadluženosti u dětí. Jedna z realizací Vladimíra Zikmunda, zdroj: Zadlužené děti

Pavel Kacerle

Ne vždy jde všechno podle plánu, o tom se rozpovídal Pavel Kacerle. Přestože nedokončil studium na průmyslové škole, se nyní věnuje svému snu. A je úspěšný. Jako specialista na vizuální efekty se podílí na tvorbě hollywoodských velkofilmů včetně těch od studia Marvel.

Ve svém portfoliu má několik zajímavých projektů, dělal například vizuálni efekty pro film Avengers 2 a Jurský park. Jeho cílem je pracovat také na tom, co bude obohacovat lidské životy a nebude se týkat jenom zábavy. 

Na všechny přítomné v sále přenášel svůj přirozený optimismus a dobrou náladu. Věří ve zdárné splnění vytýčeného cíle a sám je tohoto rčení důkazem: „Není nic čeho nemůžete dosáhnout. Všechny cestičky tohoto typu už byly vyšlapány. Pokud někdo před váma něco takového dokázal, a vy to vidíte, tak není problém, že si pro to nemůžete dojít taky.“  Mladý designér to vnímá jako určitou definici, jak pracovat a jak se prosadit na trhu. Jak si jít za svým snem.

Pavel Kacerle na Konferenci design & marketing 2019 ve Zlíně, zdroj: Klára RokosováPavel Kacerle na Konferenci design & marketing 2019 ve Zlíně, zdroj: Klára Rokosová

Některá slova a definice, které zde tento den zazněly, jsou platné pro jakoukoliv dobu. Jiné informace byly naopak zcela nové, mnohdy revoluční. Těžit ale můžeme z obojího, a to ať už se věnujeme designu nebo marketingu. 

Zaujala vás témata, která se konferenci probírala? Sledujte náš web, brzy se můžete těšit na více podrobnějších článků a rozhovorů.   

Další články