Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kniha Ze snů a všedních dnů od Anny Ryantové, foto: Anna Ryantová Kniha Ze snů a všedních dnů od Anny Ryantové, foto: Anna Ryantová

Kdo v Plzni zazářil? 5 talentů ze Sutnarky, o kterých byste měli vědět

Leden a únor představují na uměleckých školách měsíce ve znamení výstav studentských prací. Výjimkou není ani Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, která každoročně nabízí rozsáhlou přehlídku studentských projektů. Podobně jako v minulých letech, ani letos jsme si nenechali klauzury ujít. Přinášíme výběr toho, co nás nejvíce zaujalo.

Obrazy snění

Mezi ateliéry ilustrace vynikly svou poetičností práce Anny Ryantové. Ze snů a všedních dnů, takový název nese kniha, jež pod bílými plyšovými deskami skrývá album osobitých koláží. Díky experimentálnímu přístupu, kdy se Anna nebála kombinovat fotku, kresbu a vyšívání, vznikly nenucené obrazy se surrealistickým nádechem. Palec nahoru můžeme dát i druhé práci od Anny – knize Noční Můla, jejíž text napsal Dominik Melichar. Něžné ilustrace, příhodná sazba i řemeslně dotažená knižní vazba tvoří dohromady dílo, které by mohlo bez ostychu zamířit na pulty knihkupců.

Ilustrace z knihy Ze snů a všedních dnů, autorka: Anna RyantováIlustrace z knihy Ze snů a všedních dnů, autorka: Anna Ryantová

Dekor z koroze

Design nábytku a interiéru se řadí na Sutnarce mezi obory nejmladší. I přesto, nebo právě proto, zde byla k vidění řada nápaditých projektů. Mezi nimi nás nejvíce zaujala Eliška Vořechovská se svítidly Cooper Light. Kombinace dřeva s hřejivou mědí vytváří v minimalistickém tvarosloví estetický objekt, který si dovedete představit jak v kavárně, tak v domácím obýváku. Zadané téma čas a stopa se odráží v kovu částečně pokrytém měděnkou. Eliška nechala stínidla svých světel podlehnout korozi, čímž vytvořila na objektech poutavý barevný akcent. Pozornost si rovněž zaslouží projekt Second Chance od Tomáše Potůčka. Jeho jednoduchý kovový objekt představuje záchranu pro židle s nalomenou či zlomenou nohou, čímž Tomáš zreflektoval všudypřítomné téma recyklace a upcyclingu s humorem a bez zbytečného patosu.

Cooper Lights od Elišky Vořechovské, foto: Kamila NovákováCooper Lights od Elišky Vořechovské, foto: Kamila Nováková

Piktogramy z nového úhlu

Piktogramy a z nich vycházející abeceda byly hlavním tématem pro ateliér Grafického designu vedený profesorem Rostislavem Vaňkem a Kristinou Fišerovou. Místní studenti si se zadaným úkolem poradili na jedničku, neboť jednotlivé sady symbolů by v orientaci ve veřejném prostoru obstály téměř bez problému. Mezi přístupy tradičními a inovativnějšími si naši pozornost získaly expresivní piktogramy Davida Polcara či japonské od Ilony Horníčkové. Nekorunovaným vítězem se však staly trojrozměrné piktogramy Vojtěcha Voborníka. V reakci na nekonzistenci v zobrazování stylizovaných panáčku jak zepředu, tak ze strany, vytvořil Vojtěch jako kompromis sadu symbolů ve 3D pohledu. Originalita, estetika i funkčnost zde jdou ruku v ruce. A co víc si od dobrého designu přát?

Ukázka ze série prostorových piktogramů od Vojtěcha Voborníka, zdroj: Vojtěch VoborníkUkázka ze série prostorových piktogramů od Vojtěcha Voborníka, zdroj: Vojtěch Voborník

V hlavní roli dřevo

Motýlky, obroučky brýlí, desky zápisníků... Dřevo už dávno není materiálem dominujícím pouze v designu nábytku. O tom, že dřevo sluší i šperku, vás přesvědčí Kateřina Cigáňová a její elegantní brože Per Aro. Jak už název napovídá, hlavní inspirací se zde stala psací pera a rozmanité tvary jejich hrotů. Sada broží zahrnuje těla z různých dřevin a rozličné hrotové profily z kovu, které lze mezi sebou díky závitu ve dřevě libovolně kombinovat. Co tedy příště nahradit motýlka neobvyklou broží na klopě? Tato pera sice psát nedovedou, ale Kateřina ke své práci dodává, že jsme to my, kdo píše svůj příběh, a to svými myšlenkami a následnými činy. Brože jsou tohoto faktu metaforickou připomínkou.

Brože PER ARO Kateřiny Cigáňové jsou inspirovány tvarem psacích per, foto: Kateřina BébrováBrože PER ARO Kateřiny Cigáňové jsou inspirovány tvarem psacích per, foto: Kateřina Bébrová

Inspirované Afrikou

Hravost a intelektualismus, užitkovost i experiment, vážnost či nadsázka. V ateliéru keramiky se v přístupu k tvorbě meze nekladou. Z různorodé škály prací nás nejvíce zasáhla Alena Lišková se svým dílem Africa Project. Experimentální projekty mají často potíž v tom, že jim bez výkladu téměř nikdo nerozumí. Alena však svou prací dokazuje, že tomu tak vůbec být nemusí.

Minimalistický a přesto pestrý, takový je Africa Project Aleny Liškové, foto: Karolína OliveriusováMinimalistický a přesto pestrý, takový je Africa Project Aleny Liškové, foto: Karolína Oliveriusová

Keramické objekty, připomínající ručně tvarované africké mísy, vás na první pohled zaujmou svou jednoduchostí. Na ten druhý už se vám v hlavě odehrává příběh, jak celá práce vznikala. Dostavují se příslušné asociace, až najednou máte radost, že jste něčemu přišli na kloub. Africa Project představuje zářný příklad, že méně je více, kde prostý tvar a přírodní materiál spolu vytváří dokonalou symbiózu. Technická nedokonalost a ovázání provázky pak dodávají mísám pomyslnou tečku.

Galerie

Další články