Crystalex. Kolekce Love. Crystalex. Kolekce Love.

Kdo se bojí designu? České sklárny

České sklo. Pojem, který má ve světě stále dobrý zvuk a silné jméno. Ačkoliv mu desetiletí komunistické svévole značně ztížilo konkurenceschopnost na západním trhu, designéři i firmy se snaží a jejich úsilí sklízí úspěchy. O výrobky vyrobené v českých pecích je zájem. Odpovídá ale kvalita jejich designu opravdu standardům 21. století nebo firmy těží především z prvorepublikové slávy? Podívali jsme se na pět firem, které mají velký potenciál, ale rozpačité výsledky. Posuďte sami.

Slepá cesta sklárny AJETO

Sklárny AJETO  proslavil designérský talent Bořka Šípka. V pozdních devadesátých letech byl koncept jejich sklárny v Lindavě kombinovaný s restaurací a prohlídkami pecí inovativní krok, který sklářské řemeslo zdatně popularizoval. Dnes jakoby ale firmě, založené v revolučním roce 1989 trojicí Petr Novotný, Bořek ŠípekLibor Fafala došel dech. Neobarokní estetika, jejímž nositelem byl Šípek, zůstala hlavní doménou značky a nikam dál se již neposunula. Stagnace je patrná i na webu AJETA, který rok 2009, z nějž pochází poslední příspěvek k historii, připomíná designem i strukturou. Těžkopádná prezentace značky tak jde bohužel ruku v ruce i s výrobky, které momentálně na svém e – shopu nabízí. Sklo, které mělo ambici prolomit tabu doby, má své období slávy za sebou a je dnes jen mementem, že vsadit na jedno jméno nestačí.

AJETO glass. Zdroj, Retel.czAJETO glass. Zdroj, Retel.cz

Zvěřinec pana Mosera

Tradice je svazující. Své o tom ví sklárna Moser, jejíž reputace se drží na vysoké úrovni již od roku 1857. Úctyhodná doba, po kterou dokázala hrát prim ve světě českého skla, zaslouží bezpochyby uznání. Ani dnes nerezignuje na spolupráci s mladými designéry a jimi dotovaná cena Ludwiga Mosera pro mladé talenty patří mezi špičku soutěží pro skláře v České republice. Jak říká Lukáš Jabůrek, umělecký šéf firmy: „Není třeba přijít s hotovou kolekcí, ale občas stačí nový impulz nebo zajímavý nápad, který se dá rozpracovat.“ Jeho slova stvrzuje Lustr pro Ludwiga Mosera, který navrhl Jabůrek  ve spolupráci s Filipem Houdkem, absolventem UMPRUM. Je svěží, přesto stále opulentní a honosný. Bohužel ale v portfoliu výrobků najdeme stále spoustu těch, které byly jistě atraktivní v 70. letech minulého století, zato dnes se hodí spíše do uměleckoprůmyslového muzea. Šimpanz nebo Koně ve vlnách jsou snad jen spíš recesí než vážně míněným produktem. Přesto je třeba říct, že Moser se opravdu snaží. Stačilo by možná jen radikálně vytřídit svůj sklad.

Váza Šimpanz. Moser.Váza Šimpanz. Moser.

Na hradě s Egermannem

Ještě delší historií než Moser se pyšní firma Egermann. Založena byla Bedřichem Egermannem už v roce 1832, od jeho vynálezu unikátní červené lazury uteklo ale již spousta času, který smyl vliv a váhu této novoborské sklárny. V nabídce nenajdeme v tomto případě vůbec nic, co by připomínalo fakt, že už nějakou dobu žijeme ve 21. století.  Všechny produkty z této sklárny nejsou paradoxně ani tak zatížené estetikou komunismu, která trápí tolik jiných firem, ale zamrzly ještě v devatenáctém století. A ačkoliv se firma netají tím, že se zaměřuje na repliky starého skla, nemění to nic na tom, že se firma chlubí, že :"výrobky mají vysoce umělecký charakter."  Inovátor Egermann by byl dnes asi ze stavu nabídky manufaktury nesoucí jeho jméno poněkud rozpačitý.

Egermann. Zdroj Sluknov.czEgermann. Zdroj Sluknov.cz

Padesát odstínů šedi - Crystalite Bohemia

Výrazně lépe se daří firmě Crystalite Bohemia. Ambiciózní značka, využívající dvě sklárny v Květné a Světlé nad Sázavou, se snaží s dobou krok držet. Bohužel ale na rozdíl od úspěšných jmen, jako je Lasvit nebo Bomma, má stále hodně co dohánět. Ačkoliv se podle generální ředitelky Crystalite Bohemia Markéty Rosmusové spolupráci s mladými designéry nebrání, s žádným z nich nespolupracují. „Je velmi těžké najít produktového designéra. Samozřejmě, řada mladých jsou velmi nadaní a jejich návrhy jsou realizovatelné v ruční výrobě, ale najdeme mezi nimi velmi málo těch, kteří dokáží vytvořit takový výrobek, který se dá masivně vyrábět v automatické výrobě, na automatických linkách,“ vysvětluje Markéta Rosmusová aktuální situaci ve firmě. Jak je ale možné, že zmíněné firmy dokázaly spoluprací se studenty navrhnout nápojové sety, které jsou jak dobře vyrobitelné, tak esteticky plnohodnotné? Právě na trhu úspěšné značky, které se pyšní ročním obratem přes 30 milionů euro, by měly být místem, kde se vedle sebe snese konzervativní dobře prodejná klasika s inovativní svěží tvorbou mladých designérů. Změnit zažité postupy by Crystalite Bohemia zaručeně zvedlo prestiž.

Proxima liqueur. Crystalite Bohemia.Proxima liqueur. Crystalite Bohemia.

Bizarní love story v režii Crystalexu

Největším výrobcem nápojového skla v České republice je firma Crystalex. Sídlí, tak jako mnohé jiné a menší sklárny, v Mekce sklářství Novém Boru. A víc než na výjimečnost a nové postupy sází na ověřený průměr. Sklo s nálepkou Crystalex netrápí ani tak problém nevkusu nebo zpátečnického designu, jeho klasické tvary ale rezignují na veškeré prvky osobitosti a nových trendů. Nepřehledná webová prezentace firmy dává tušit, že sem se čerstvý vítr stále ještě nedostal. Novinky v kolekci na rok 2017 s motivy srdíček už jen vyděsí, jestli se přeci jen nevkus nešíří rychleji než inovace.

Kolekce Crazy Neon. Crystalex.Kolekce Crazy Neon. Crystalex.

Na konci s dechem

Na rozdíl od přelomu století, první republiky a 60. let , se zdá, že Českému sklu dochází dech. Mediální bublina živená silnými hráči na trhu, může lehce prasknout ve chvíli, kdy pátráte, jak se daří tomu zbytku z obrovského množství skláren, které na našem území fungovaly. České sklo je fenomén, který má obrovský potenciál. Žít ze slávy minulosti, ale už dávno nestačí.

A co s tím?

Na začátek možná postačí nebát se a nechat si poradit. „Zapojení designu do praxe firem řešíme v CZECHDESIGN na každodenní bázi. Měsíčně se na nás obrací desítky firem, které chtějí jít s dobou. Jsme pyšní, že jsme ke kvalitnímu designu pomohli již několika českým firmám, říká o současné situaci Jana Vinšová, manažerka naší organizace.

Rádi bychom se podívali i na další české firmy, které by design potřebovaly jako sůl. Rádi také poradíme firmám s tím, jak oslovit mladé designéry. Své tipy a dotazy posílejte na radka.machalicka@czechdesign.cz.


 

Galerie

Další články