Chateau Valtice. Slavnosti vína. Zdroj. vsvaltice.cz Chateau Valtice. Slavnosti vína. Zdroj. vsvaltice.cz

Kdo se bojí designu? 5 českých vinařství, kde obal zaostává za obsahem

O Česku se sice ví, že je to pivní velmoc, ale ani místní víno není žádná popelka. Vyhlášené vinice na jižní Moravě mohou svojí produkcí směle konkurovat těm rakouským i italským. Proč ale etikety těch nejlepších kopírují stále stejný kýčovitý trend a rezignují na osobitost a moderní design? Podívali jsme se, jak se prezentuje pětice nejznámějších výrobců. A není to radostný pohled. Obal ani zdaleka neodpovídá kvalitou svému obsahu.

Všude samá vinná réva

Sběratelem cen za kvalitu je dlouhodobě Zámecké vinařství Bzenec. Soutěží se firma účastní ráda a často a má také nemalé úspěchy. Co se tedy týká kvality vína, není to jistě žádná druhá liga. Etikety, kterými své láhve opatřuje, už ale bohužel hlavní soutěž nehrají. Obecně trpí neduhy, které najdeme u všech níže zmíněných společností. Chaotický pelmel fontů, tíhnutí k přílišné ornamentálností a sveřepé používání ilustrativních obrázků vinné révy. Ačkoliv se Bzenec snaží a u některých ročníků tíhne k menšímu kýči, stále je zde problém najít etiketu, která bude jednoduchá, výstižná a přesto působivá. Možná by stačilo vymazat 80% textového obsahu a moderní, funkční polep by byl na světě.

Zámecké vinařství Bzenec. Zdroj.zameckevinarstvi.czZámecké vinařství Bzenec. Zdroj.zameckevinarstvi.cz

Největší. Ale nejlepší?

Největším pěstitelem vinné révy v tuzemsku je dle vlastních slov vinařství Chateau Valtice. Rodinná firma si ráda zakládá na faktu, že vyrábí luxusní přívlastková vína pro speciální příležitosti. Grafický design, kterým opatřila své vyhlášené lahve, je ale degraduje spíš na úroveň unaveného večírku, když už všechny podniky zavřely. Blyštivě zlatavá etiketa by se hodila víc k divokým devadesátým létům, kdy prim hrálo podnikatelské baroko a oversized fialová saka. Dnes je tato volba beznadějně pasé.

Chateau Valtice. Zdroj. vsvaltice.czChateau Valtice. Zdroj. vsvaltice.cz

Nepřehledný chaos

Vyhlášená velkopavlovická oblast je domovem společnosti Vinium, která své zboží distribuuje do široké maloobchodní sítě. Skoro každý tak někdy měl šanci narazit na její logo, šipku, resp. hrozen, který má dle webu vinařství symbolizovat „tři vyvážené body firmy, přírodní zdroje, moderní technologie a lidskou sílu“. Vyvážený přístup k vnější podobě lahve už ale bohužel Vinium nerespektuje. Stejně jako jeho domácí konkurenti rezignuje na osobitost, opakuje oborová klišé a stává se tak pouze jednou z mnoha zaměnitelných značek. 

Vinium Velké Pavlovice. Zdroj. vinium.czVinium Velké Pavlovice. Zdroj. vinium.cz

Víno ze středověku

Velkopěstitelem a zkušeným harcovníkem na trhu je bezpochyby i Znovín Znojmo. Zpracovatel vinné révy sídlící v Šatově se snaží v jednotlivých liniích slepě nesledovat zažité trendy a občas se zdá, že na české poměry zdatně „rebeluje“. Vína z řady Duel jsou opatřena vtipnou a milou malůvkou, která nikterak neurazí, o případné vysoké kvalitě vína ale také příliš neřekne. Duel mezi starým a novým je ovšem u této firmy patrný nejvíc. Vedle snahy o vystoupení z davu a používání osobitějších motivů je i tady bohatá série plná pitoreskních obrázků vinic, pečetních razítek a nekonečných kudrlinek na použitém písmu. Idyla renesančního šenku je i zde stále považována za nejlepší marketingový tah.  

Znovín Znojmo. Zdroj. znovin.czZnovín Znojmo. Zdroj. znovin.cz

Hvězda, která nezáří

Svým způsobem pozoruhodná výjimka je vinařství Gotberg. Menší, na biologickou produkci orientovaný podnik se pyšní jedním z nejkrásnějších viničních objektů v zemi. Příkladně následuje trend, kdy významné západoevropské vinice svěřují práci na svém zázemí těm nejlepším architektům. A výsledkem jsou pak často stavby v krajině, které zdárně podtrhují charakter místa a ještě lákají svým kouzlem turisty. Přesně to se podařilo i Gotbergu - ve spolupráci s brněnským architektem Martinem Bukolským vytvořil stavbu, která splňuje veškeré estetické nároky dnešní doby. Proč si ale někdo tak progresivní nepozval k spolupráci i grafické studio, které vymyslí trefný a výmluvný brand pro jejich vína? Rozdíl oproti Znovínu? Pro laiky naprosto žádný. Malebná kresba zvlněné moravské krajinky, bold, italic i kapitálky. Žádná jedinečnost, žádný výrazný, snadno zapamatovatelný motiv, který víno vynese nad průměr konkurence. Gotberg je smutným příkladem toho, že způsob prezentace českých vinařství před dvaceti lety zamrzl a na svoji živou vodu stále čeká. 

Gotberg. Zdroj. gotberg.czGotberg. Zdroj. gotberg.cz

Jak to dělají jinde?

Můžete hledat v Rakousku, Portugalsku nebo USA. Lahve, které Vás lákají ke koupi jen svým obalem najdete po celém světě. Nemají žádnou spojující linku. Liší se od sebe ve všech směrech. Ale spojuje je jedna věc. Jsou osobité, důvtipné a originální. Přesně takové, jaké by si zasloužily být i ty, které jsou naplněné českým vínem. 

Finca Cucó. Zdroj. monlacta.comFinca Cucó. Zdroj. monlacta.com

Urban Wine Works. Zdroj. www.thedieline.comUrban Wine Works. Zdroj. www.thedieline.com

Sepp Moser. Zdroj. Lovelypackage.comSepp Moser. Zdroj. Lovelypackage.com

A co s tím?

Na začátek možná postačí nebát se a nechat si poradit. „Zapojení designu do praxe firem řešíme v CZECHDESIGN na každodenní bázi. Měsíčně se na nás obrací desítky firem, které chtějí jít s dobou. Jsme pyšní, že jsme ke kvalitnímu designu pomohli již několika českým firmám, říká o současné situaci Jana Vinšová, manažerka naší organizace.

Rádi bychom se podívali i na další české firmy, které by design potřebovaly jako sůl. Rádi také poradíme firmám s tím, jak oslovit mladé designéry. Své tipy a dotazy posílejte na radka.machalicka@czechdesign.cz.

Všechny vinařství jsme před psaním článku oslovili s prosbou o reakci a poslali jim několik otázek na téma obalový design. Žádné z nich nám neodpovědělo.

Galerie

Další články