Jitex Písek. Propagační materiály firmy. Zdroj. jitex.cz Jitex Písek. Propagační materiály firmy. Zdroj. jitex.cz

Kdo se bojí designu?

Rádi bychom jenom chválili, ale cesta k lepšímu designu vede často i přes zodpovědnou kritiku. Našli jsme proto firmy, které mají velký potenciál být českými leadry trhu, ale trápí je různé neduhy.

České hospodářství v posledních letech zažívá nebývalý boom. Daří se velkým firmám i menším rodinným manufakturám. Přesvědčují nás o tom čísla zveřejňovaná vládou i nálada mezi podnikateli. Business zkrátka kvete a české firmy si mnou ruce. Odráží se ale pozitivní růst také na vzestupné úrovni produktů? Pochopily už firmy, že design není nic snobského, ale samozřejmá součást jejich výrobků? Mnohé ano. Bohužel ale narazíte i na značky s letitým renomé, které zaspaly dobu o dobrých dvacet let. 

První problém, na který narazíte už při zběžné rešerši, jsou webové stránky. Výjimkou nejsou ani opravdu „pravěké“ prezentace, které vrací návštěvníka do doby, kdy internet byl výsadou privilegovaných. A rezignace na vztah k veřejnosti je bohužel patrná i ve chvíli, kdy firmu oslovíte s prosbou o zodpovězení několika otázek. Nikdo na ně neodpoví, ani po urgencích. I přesto jsme se rozhodli, že se pokusíme pojmenovat nemoci, které firmy trápí. A nabídnout efektivní léčbu!

Vybírali jsme mezi desítkou těch, o kterých se domníváme, že mají „našlápnuto“, ale chybí jim schopnost využít design ve svůj prospěch. Jsou mezi nimi velcí hráči na trhu, jako je například Koh–i–noor nebo Merkur, ale i značky, které už zažily ústup ze slávy, jako Jitex nebo Snaha.

Koh–i–noor

Prvně jmenovaný Koh–i–noor patří mezi zapeklité případy. Bohužel nám jejich tiskový mluvčí na otázky – s jakými designéry spolupracují na tvorbě svých obalových materiálů, zda plánují do budoucna redesign některých výrobků a jaké mají obecně zkušenosti s designéry – neodpověděl. Přesto nelze vizuální prezentaci firmy jedním dechem odsoudit jako nevkusnou. Naopak se v mnoha aspektech podařilo velmi důstojně navázat na letitou tradici značky, za zmínku stojí především interiér jejich obchodu na pražských Příkopech. Rekonstrukci z roku 2012 měl na starosti architektonický ateliér Uhlík architekti. Povedlo se vytvořit čistý a přitom funkční obchod, který nerezignuje na osobitost a vtip.

Skicák Koh-i-noor. Zdroj Koh-i-noorSkicák Koh-i-noor. Zdroj Koh-i-noor

Interiér prodejny Koh-I-Noor v Praze Na Příkopě. Zdroj. Uhlík ArchitektiInteriér prodejny Koh-I-Noor v Praze Na Příkopě. Zdroj. Uhlík Architekti

Vhodný design ale naopak postrádají některé z obalů, ve kterých firma prodává své léty cizelované produkty. Radikální zásah grafického designéra by si zasloužila například trojice skicáků, které nejvíce připomínají divoký rej bez pravidel. Chaotická změť motivů i fontů zbytečně odrazuje od nákupu, což je vyloženě škoda, protože o kvalitě produktů firmy, založené už v roce 1790, nikdo nepochybuje.

Náčrtník Koh-i-noor. Zdroj Koh-i-noorNáčrtník Koh-i-noor. Zdroj Koh-i-noor

Merkur – web a obaly

Podobný problém trápí i český unikát mezi stavebnicemi pro děti, firmu Merkur z Police nad Metují. Geniální produkt, který nepotřebuje žádný facelift a bude jistě fungovat ve stejné podobě i několik příštích generací, si ale jistě zaslouží moderní prezentaci. Webové stránky firmy zdaleka neodpovídají vysokému renomé, kterým se letitá česká značka může chlubit. Učesat by si zasloužily také krabice, do kterých se oblíbená dětská hračka balí. I vzhledem k tomu, že by se stačilo inspirovat krabicemi, do kterých firma balila své produkty v minulosti, nebo se rozhlédnout po nápadech designérů, jako je např. kufřík Merkur Tomáše Chludila přihlášený do soutěže Young Package v roce 2011.

Stavebnice Merkur. Zdroj MerkurtoysStavebnice Merkur. Zdroj Merkurtoys

Původí obal Merkuru z roku 1986. Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v PrazePůvodí obal Merkuru z roku 1986. Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze

Tomáš Chludil, práce přihlášená do soutěže Mladý obal na téma Obal pro národní produkt v roce 2011. Zdroj: www.tomaschludil.comTomáš Chludil, práce přihlášená do soutěže Mladý obal na téma Obal pro národní produkt v roce 2011. Zdroj: www.tomaschludil.com

Snaha na půl cesty

Na půl cesty mezi inovací a stagnací stojí obuvnická značka Snaha. S designéry spolupracuje v rámci svých limitovaných kolekcí, což je mezi tradičními českými firmami podobného typu výjimečný počin. „Naše spolupráce s mladými designéry je zaměřena především na produkci „limited edition“ módní dámské obuvi, kterou prezentujeme již druhý rok v rámci módních přehlídek Mercedes Benz Prague Fashion Week. Obouvali jsme přehlídky mezinárodně úspěšných módních návrhářů Petry Ptáčkové a Mira Saba,“ popisuje spolupráci s designéry Radim Dvořák, CEO firmy. A opravdu, například kolekce sandálů pro slovenského návrháře Saba se těšila pozitivní odezvě u mnohých fashion blogerů a představuje vysoký standard v české produkci.

Problémem je ale propad mezi jejich „limited edition“ a běžným sortimentem. Ten bohužel představuje slabý průměr v domácí produkci, což je vzhledem k potenciálu, který firma má, velká škoda. Situace na trhu designérů obuvi je přitom pro firmy příznivá: „Školy chrlí“ absolventy vysokých škol, kde se obuvní design přednáší, nicméně jejich uplatnění na trhu práce v ČR je malé. Z tohoto důvodu není pro obuvnickou firmu těžké sehnat vystudovaného obuvnického designéra,“ uvádí Petr Dvořák. Spolupráce s designéry na běžné produkci Snahy by byla pro firmu velkým přínosem. Doufejme, že zkušenost s limitovanými kolekcemi k tomuto kroku povede. Držíme palce!

Obuv Snaha. BARI Dámská polobotka - modročervenáObuv Snaha. BARI Dámská polobotka - modročervená

Obuv Snaha. BARI Dámský kotník - černáObuv Snaha. BARI Dámský kotník - černá

Rezignovaný Jitex

Na spolupráci s mladými designéry naopak naprosto rezignoval Jitex Písek. Firma založená v roce 1948 patřila v komunistickém Československu k největším textilním závodům. Porevoluční změny se strukturou firmy zamávaly, přesto doposud funguje a snaží se prosadit v konkurenci levného textilu z Asie. „Celý výrobní proces od výroby úpletu až po ušití hotových výrobků zajišťujeme u nás, jde o ryze českou produkci. Zkrátka nedáme dopustit na zlaté jihočeské ručičky! Levné, ne vždy kvalitní výrobky, dovezené z východu, u nás nenajdete!“ deklaruje se na webových stránkách firmy. Jednoduchým funkčním tričkům nelze ostatně příliš mnoho vytknout. Horší je to bohužel s prezentací firmy. Webové stránky i promo materiály by potřebovaly radikální úpravy. Cílit na pravého českého zákazníka přece nemusí znamenat vzdát se estetických nároků.

Jitex Písek. Propagační materiály firmy. Zdroj. jitex.czJitex Písek. Propagační materiály firmy. Zdroj. jitex.cz

Řešení na dosah

Problém většiny firem bohužel často tkví v ignoraci řemeslných dovedností jednotlivých designérů. Neumí využít jejich potenciál a přetavit ho do komplexní prezentace firem. I když nabízejí kvalitní, konkurenceschopný výrobek, zákazníka matou těžkopádnou a zastaralou propagací. Nerozumí si s grafickým designem, používají nemoderní webové nástroje a mnozí rezignují i na novou podobu výrobků, pravděpodobně ve strachu ze ztráty konzervativního klienta. Věrný klient ale nemusí být nutně ten, který nesnese změnu. V minulosti byla většina klasických českých značek, které vznikly ještě za první republiky, lídry trhu i v oblasti propagace.

A co s tím? Na začátek možná postačí nebát se a nechat si poradit. „Zapojení designu do praxe firem řešíme v CZECHDESIGN na každodenní bázi. Měsíčně se na nás obrací desítky firem, které chtějí jít s dobou. Jsme pyšní, že jsme ke kvalitnímu designu pomohli již několika českým firmám, říká o současné situaci Jana Vinšová, manažerka naší organizace.

Rádi bychom se podívali i na další české firmy, které by design potřebovaly jako sůl, sami nám klidně posílejte své tipy na radka.machalicka@czechdesign.cz.

Firma Koh - i - noor nám po zveřejnění článku napsala email s omluvou za nulovou reakci na naše dotazy. Dominika Krejčířová z marketingu firmy říká, že: " V současné době již pracujeme na projektu zaměřeném na celkovou obměnu komunikace s našimi zákazníky resp. cílovými skupinami. S tím samozřejmě souvisí i redesign webových stránek, které by měly být nejen místem informačním, ale také inspirativním. V horizontu několika let plánujeme také změnu obalů u některých řad sortimentu."  Budeme tedy s napětím očekávat, jakou pozitivní změnu tento přístup přinese. 

Další články