Linda Retterová: Plyšák Otesánek. Zdroj: Linda Retterová. Linda Retterová: Plyšák Otesánek. Zdroj: Linda Retterová.

Kdo je ROE?

Ať už se zajímáte o ilustraci, autorské knihy, animaci nebo textilní tvorbu, možná jste už narazili na svébytná díla Lindy Retterové, která tvoří také pod zkratkou ROE. Mladá autorka se dokáže nadchnout pro nová média a jejich dosud nevyzkoušené možnosti a jen zřídkakdy ji najdete proplouvat bezpečnými vlnami jediného oboru. Čemu se bude věnovat příště, nedokáže říci, a tak můžeme alespoň přiblížit, co má prozatím za sebou.

Linda Retterová v současné době studuje animaci a v době našeho setkání právě dokončovala vlastní loutkový film. Od té doby už začala pracovat na svém bakalářském filmu, který vychází z její autorské knížky o Otesánkovi. Pohyblivému obrazu se věnuje dále ve formě projekcí, které jste mohli vidět na festivalu LUSTR nebo dalších kulturních akcích. Ať už Linda zrovna promítá přes diaprojektor nebo digitální přístroje, ráda vychází z analogových formátů, které ji fascinují podobně jako ruční animace (ta ostatně i dnes dokáže upoutat pozornost diváků, jejichž oči si čím dál více přivykají digitálním animáčům).

Linda Retterová: animovaný film Strach. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: animovaný film Strach. Zdroj: Linda Retterová.

Linda Retterová: projekce na festivalu LUSTR 2016. Zdroj: LUSTR.Linda Retterová: projekce na festivalu LUSTR 2016. Zdroj: LUSTR.

Animace a projekce dodávají kresbám nový rozměr, kterého by Linda možná nedosáhla, kdyby byla přijata na UMPRUM do Ateliéru ilustrace a grafiky, jak si původně přála. Místo toho nastoupila na animaci, díky níž se mohla vydat na studijní stáž do Paříže. I zde zafungovaly nepředvídatelné okolnosti, tedy skutečnost, že nezískala potřebný přístup do animačních dílen, a tak se tu vedle ilustrace začala věnovat i novému materiálu – textilu.  Šití a sítotisk si Linda vyzkoušela už během studia na Vyšší odborné škole grafické a tyto zkušenosti nyní využívá při práci s textilem, který opatřuje originálním potiskem a dále s ním experimentuje. K prodeji svých děl se uchýlila až ve chvíli, kdy byla v ateliéru zavalena oblečením a začala pro něj hledat nový domov. Na některých látkách pracuje skutečně dlouho, a tak se jich vzdává jen s těžkým srdcem, podobně, jako když malíř prodává své obrazy.

Linda Retterová: grafika z Paříže. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: grafika z Paříže. Zdroj: Linda Retterová.

Linda Retterová: látky. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: látky. Zdroj: Linda Retterová.

Linda Retterová: oblečení značky ROE. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: oblečení značky ROE. Zdroj: Linda Retterová.

Podobná přehlcenost Lindu dovedla i k papírenské tvorbě, když jí začalo být líto, že svými obrázky plní jen šuplíky nebo webové stránky. Ilustrace tak začala využívat na obálkách bloků, krabičkách zápalek, pohledech nebo ve svých autorských knihách. Papír se známkou ROE jste mohli vidět na malých marketech, své knížky Linda prodává v první řadě na KNIHEXU. Papír v Lindině pojetí vytváří hmatatelný kontrast s digitálními médii, která nám postupně kradou poznámkové bloky a diáře, její knihy zas utíkají ze škatulek literárních příběhů a jsou plné výtvarně zpracovaných emocí.

Linda Retterová: sešity. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: sešity. Zdroj: Linda Retterová.

Linda Retterová: autorské knížky. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: autorské knížky. Zdroj: Linda Retterová.

Linda Retterová: komiks Ylla. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: komiks Ylla. Zdroj: Linda Retterová.

Lindiny stopy můžete sledovat na výstavě „Na film“ v pražském paláci Chicago. Zde vzniká Národní filmové muzeum, které organicky vyrůstá ze spolupráce studentů napříč obory, od filmových přes další umělecké a technické vysoké školy. Linda měla na starosti animační část výstavy a její rukopis tak nesou pohybliví panáčci s obručí na zootropu, který vás přenese do počátků filmové animace. Jednoduchého principu a systému zrcátek využívá také vystavený praxinoskop, díky kterému Linda mohla rozpohybovat svého kresleného kostlivce, jenž byl oblíbeným motivem v době, kdy se animovaná tvorba učila teprve prvním krůčkům. Jsou-li pro vás tyto výrazy zcela cizí, vydejte se do konce dubna Na film na Národní třídu a objevte základy animace se známkou ROE. Tu jste mohli zahlédnout dokonce i ve výloze hračkářství Hugo chodí bos, kde se dřevěná zvířátka značky KUTULU zabydlela v kulisách připomínajících animovaný film, s dřevěnými stromy a přírodou z barevné vlny.

Linda Retterová: Plyšák Otesánek. Zdroj: Linda Retterová.Linda Retterová: Plyšák Otesánek. Zdroj: Linda Retterová.

Pokud Lindu Retterovou zrovna nepotkáte na nějakém marketu nebo festivalu, stojí za to sledovat její facebookovou stránku a případně si domluvit návštěvu v ateliéru. Své textilní i papírové výrobky dělá sice pro radost, ale ráda je také prodá do dobrých rukou a s tichou zvědavostí pozoruje proměnlivý zájem zákazníků. Ti se často nadchnou pro některou ze starších věcí, kterou dříve nemohla prodat, a vydala se tak mezitím objevovat nová neznámá média. Nebojte se, že se vám Lindino dílo okouká, když ho necháte chvíli uležet, zdá se, že nějaký ten rok s ROE nehraje zas takovou roli. Tušíte, jaký směr nabere příště?

Galerie

Další články