Kristína Fišerová, zdroj: FDULS Kristína Fišerová, zdroj: FDULS

K čemu je vlastně studium na vysoké škole? Odpovídá vedoucí ateliéru grafického designu na Sutnarce

K čemu je nám vlastně studium na vysoké škole? Jak si vybrat ateliér? Jaký je ideální pedagog? Kristína Fišerová absolvovala ateliér grafického designu a vizuální komunikace na UMPRUM a nyní může všechny své zkušenosti zúročit v pozici pedagoga. Rozhovor s vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě Ladislava Sutnara se věnuje studentům a tomu, jak pro ně vytvořit ideální prostředí.

Kdy jsi začala učit a jak jsi se dostala na Sutnarku?

Předtím jsem byla na Umprum v praze jako asistentka prof. Rostislava Vaňka, kde jsme se rozhodli, že v ateliéru Grafického designu a vizuální komunikace skončíme dříve než nám hlásá datum na pracovní smlouvě, aby se na škole střídali pedagogové a nebyli jsme takový ten pověstný inventář školy co má prošlapané stezky mezi nábytkem a arbory. Mezitím mne oslovil pan prof. Zdenek Ziegler, který byl na FDULS přede mnou, a přišel s nápadem, jestli bych ho nechtěla v jeho činnosti nahradit a také děkan doc. Mištera, díky kterému celý projekt fakulty designu a umění vznikl.

FDULS, zdroj: FDULSFDULS, zdroj: FDULS

Proč je důležité studovat na umělecké škole?

Zcela zásadní jsou spolužáci, stejná generační vlna, která se navzájem ovlivňuje. Podobně naladěné duše, stejně smýšlející individuality, které člověk během studia potkává a kterými se inspiruje nebo mu slouží jako cenný odstrašující příklad. Často jsou to ti samí lidé, se kterými později člověk spolupracuje v oboru a dále je potkává na oborových akcích. V důchodovém věku tito spolužáci často pořádají v oblastních galeriích vzpomínkové výstavy, které bývají roztomilé, často také objevné, překvapivé a poučné.

Co je kromě učení posláním pedagoga?

Úloha pedagoga je nějakým způsobem formovat kolektiv, který se formuje nezávisle na jeho vůli, ale jeho vliv může být značný. Kde není dobrý pedagog, nevznikne většinou ani dobrý kolektiv. Dobrý pedagog neustále skrytě podněcuje svoje žáky ke vzpouře, jen tak z nich může vychovat umělce.

Je ideální jeden vedoucí pedagog po celou dobu studia nebo by se měli v ateliéru střídat?

Bývá opěvován model střídavé výuky, kdy se přizvou různí odborníci a formou krátkých kurzů vedou výuku. To je také to, co často zaznívá na konkurzech na vedoucího ateliéru, je to takový koncept, který je vděčný, dobře se to poslouchá, bude změna! Nakonec, až na čestné výjimky, v ateliérech s tímto cílem sem tam něco proběhne, ale nikdy se to nestane pravidlem a studenti mají toho jednoho vedoucího, který je buď zodpovědný a věnuje jim maximum svého času nebo ne.

Vlastně si myslím, že je nesmysl, aby si studenti mysleli, že jim někdo bude cokoliv servírovat na zlatém podnose, jsou to právě oni, kteří mají vše ve svých rukách, mohou střídat různé ateliéry, jít za lidmi, kteří je zajímají. Osobně proti jednomu vedoucímu ateliéru nemám vůbec nic, někdy se podaří, že je to osobnost, jejíž pedagogická činnost dovede nabrat velké intenzity, ten nejlepší.

Ideální je někdo, kdo obsáhne celou šíři grafického designu ve všech jeho podobách. A pokud k tomu dovede ještě sem tam přizvat někoho zajímavého, je to skvělé. K těm workshopům – ono se také snadno může stát, že pokud se nevyberou ti praví odborníci, ale lidé, kteří chtějí prezentovat spíš sami sebe (zadání tak bývají rádoby šokující, ve smyslu „to tu ještě nebylo!“) vyzkouší si studenti během deseti krátkých workshopů deset povrchních blbostí.

Autorská výstava, zdroj: FDULSAutorská výstava, zdroj: FDULS

Jak si vybrat správně ateliér, do kterého se uchazeč bude hlásit?

Měl by zajít na konzultace a seznámit se s prostředím školy, zajímat se o vedoucího ateliéru daného oboru. Aby se nestalo, že nastoupí někam, kde se bude trápit, nebude ho bavit vybraný obor a nesedne si s pedagogem, každý učitel je jiný. U žen to může být typ. tzv. starostlivá matka, nepřístupná megera, velitelka, mezi muži zase často bývá jakýsi ctihodný guru nebo naopak veselý kamarád. A všichni můžou perfektně fungovat, prohlédnout předstírané neduhy studentů, podporovat jejich houževnatý temperament, být výbornými partnery pro diskusi, vytvořit tvůrčí atmosféru a zjednat si respekt. Ale myslím si, jak už jsem zmínila před tím, že nejdůležitější jsou generační souputníci – spolužáci.

Archiv FDULS, zdroj: FDULSArchiv FDULS, zdroj: FDULS

Uživí se absolventi umělecké školy?

Grafici se uživí, pěkné práce ale není moc, úspěšný je ten, kdo si do řemesla nese otevřené oči a pracovité ruce, jako v každém jiném oboru. Častěji se stává, že skončí ve studiích, kde koukají od rána do večera do počítače a upravují nějaký jásavý leták. Je velmi mnoho škol, které produkují umělce, pak záleží na škole samotné, nakolik dokázala svoje studenty připravit na realitu a konkurenci venku.

Volní umělci, kteří se věnovali po dobu studia například konceptuálnímu umění, se často nakonec živí grafickým designem také. Zkrátka – pověsit kouli z bodláčí ke stropu nebo prohlásit cestu pěšky z Brd do Prahy za umělecké dílo dnes projde každému, ale jen málokdo tím zbohatne. Hýčkejme si však těch pár romantiků, kteří se ve světě volného umění uchytí, jsou nesmírně důležitým kořením uměleckého prostředí, kam chodí čerpat právě třeba grafičtí designéři.

Blok pro FDULS, spolupráce Olga Benešová, zdroj: FDULSBlok pro FDULS, spolupráce Olga Benešová, zdroj: FDULS

Co považuješ za problém studia, co bys změnila?

Zkrátila bych dobu studia, určitě je dobrý systém bakalářského a magisterského stupně. Někteří studenti jsou kreativní, jiní rekreativní a do školy moc nechodí a nepracují, takže mají po dosažení bakalářského stupně báječnou možnost nepřijít už vůbec, což potěší i pedagoga, který už nebude muset poslouchat nesmyslné výmluvy.

Nemyslím, že by to muselo být nutně kvalitou školy, často jde o komplikovanou povahu nebo zkrátka zjistí, že chtějí dělat něco jiného. V Plzni na FDULS je každoročně o prázdninách ArtCamp pro veřejnost i studenty, na kterém si lidi vyberou kurz a intenzivně pracují, funguje to perfektně, na konci kurzu si třeba z oboru keramiky odnáší vlastní hrnek, jinde šperk, svázanou knížku nebo se učí video mapping – tady vždycky vidím, co všechno může vzniknout za pouhý týden, když člověk pracovat sám chce. Líbilo by se mi také zavedení jakéhosi nultého ročníku. Nabralo by se více uchazečů a v prváku by pokračovali jen ti nejlepší.

Diář pro FDULS, spolupráce Olga Benešová, zdroj: FDULSDiář pro FDULS, spolupráce Olga Benešová, zdroj: FDULS

Je škola potřeba?

Tady se odpověď liší podle toho, jestli byl tázán člověk, který nedostudoval nebo instituci sám opustil (ať již z pocitu, že mu nic nedává nebo byl vyhozen, přičemž ti co byli vyhozeni pro nedostatek zájmu často později tvrdí, že jim škola nic nedávala a proto to raději sami zabalili) – odpovědí bývá hrdé zvolání, že škola potřeba rozhodně není. Dotazovaný pedagog nebo právě přijatý uchazeč odpoví, že škola je nesmírně důležitá. Dotazovaný student v polovině studia odpoví většinou podle toho, jak se mu zrovna ve škole daří.

K čemu je titul a diplom?

To ukáže čas, někomu může otevřít dveře k vysněné práci a má ho vystavený na zdi, jiný ho ztratí cestou domů z promoce nebo si ho uloží vedle juniorského diplomu Miss mokré tričko. Myslím si, že dnes na trhu práce na absolventský diplom není nikdo zvědavý. Na jednu stranu je to možná trochu deprimující, ale na druhé straně to studenta motivuje po celou dobu studia, aby se naučil něco, co bude moci v praxi využít. Každopádně se jedná o dosažení důležitého cíle, protože i sportovci pořád dokola hrají o titul a to nemůže být náhoda!

Galerie

Další články