Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Její sklenice na pivo si oblíbili až v Japonsku. Představujeme Kristýnu Venturovou

Kristýna Venturová se designu skla věnuje poměrně krátkou dobu, ale i tak její produkty sklízí nebývalý úspěch – příkladem jsou třeba Kristýniny hravé pivní sklenice, jež zdobí výlohu naší prodejny i náš on–line shop. S nadanou mladou studentkou UMPRUM jsem probrala její vztah k řemeslu i její zdroje inspirace, přičemž mi Kristýna poodhalila třeba i to, jak moc ji ovlivnil studijní pobyt v Japonsku a jak důležitou roli tato země momentálně hraje v její tvorbě i osobním životě.

Jak to všechno začalo? Chtěla jste už od dětství dělat do designu?

KRISTÝNA: Rozhodně ne. Jako malá jsem chtěla být baletka, jako moje babička. Prarodiče mě často brávali na baletní představení a na koncerty vážné hudby, tak jsem k tomu měla blízko. To, že bych chtěla tvořit a věnovat se výtvarnému umění, jsem se rozhodla až na gymnáziu, z něhož jsem poté přestoupila na SUŠ Václava Hollara. K designu jsem se nejvíc přiblížila až v ateliéru skla Ronyho Plesla.

Na SUŠ Václava Hollara jste studovala keramiku a až později jste přešla ke sklu, které teď studujete na UMPRUM. Zasteskne se vám někdy po keramice?

KRISTÝNA: Ano, občas ano. Ale hodně mě naplňuje, když jdu na zajímavou výstavu keramiky nebo třeba i náhodou uvidím nějaké dílo, které mě zasáhne. Hodně se mi líbí například současná japonská keramika. Mezi mé nejoblíbenější keramiky patří  Fukami Sueharu, Nagae Shigekazu nebo Sakiyama Takayuki.

A co vás na práci se sklem nejvíce baví?

KRISTÝNA: Nejspíš to, že je takové nedotknutelné, ale i tak člověk cítí naléhavou potřebu se ho dotknout.

Kreslím až když je to připravené "jít na papír"

Jaký je proces tvorby vašich produktů?

KRISTÝNA: I když se proces tvorby pokaždé do značné míry liší v závislosti na zvolené technologii, tvaru a velikosti věci, tak moje tvůrčí část má většinou podobný průběh. Nejdřív mě něco inspiruje – a často si to v první chvíli ani neuvědomím – ale pak o tom podnětu začnu intenzivně přemýšlet. Po nějakém čase dostává nápad konkrétní podoby a ve chvíli, kdy je nová věc v mé hlavě v podstatě hotová, si ji nakreslím, abych si ověřila, zda funguje tak, jak jsem předpokládala. Tento proces, jak jsem zjistila, se nedá uspěchat. Když je dílo připravené “jít na papír”, tak ho teprve mohu kreslit. Jakmile mám jasno v tom, co budu tvořit, už se plně soustředím na proces realizace. Pokud je to možné, své věci vytvářím sama, pokud ne, spolupracuji se sklárnou a brusiči.

Kde berete inspiraci ke své tvorbě? Máte nějaký vzor? Svého sklářského guru?

KRISTÝNA: To je různé. Nemám nějaký zaručený zdroj. Pokaždé je to něco jiného. Někdy je to věc, kterou jsem někde viděla, jindy třeba rozhovor. Ale svou sklářskou ikonu mám. Je jí pan František Vízner.

České skleničky od Japonska po Ameriku

U nás prodáváme vaše pivní skleničky. Jak tento hravý nápad vznikl?

KRISTÝNA: Když jsem pivní skleničky na konci prvního ročníku vytvořila, dostala jsem od svého pana profesora podnět, abych je zkusila prodávat v eshopech a galeriích v Praze. Tak jsem to zkusila. Někdy oslovili jako první oni mě, jindy to bylo z mé strany. A mezi první, tuším, patřil i CZECHDESIGN. Jsem za to opravdu moc vděčná. Každopádně jsem na začátku netušila, že bude mít tato práce takový přesah a skleničky se budou prodávat i ve Spojených státech nebo třeba v Japonsku.

Pivní sklenice, 2014, zdroj: Kristýna VenturováPivní sklenice, 2014, zdroj: Kristýna Venturová

Všimla jsem si, že spousta vaší tvorby je ovlivněná japonskou estetikou. Jakou roli hraje Japonsko ve vaší tvorbě a co vám pobyt tam přinesl?

KRISTÝNA: Toto bych ráda trochu upřesnila. Návštěva Japonska a neobyčejný přístup Japonců k práci i k životu hluboce ovlivnil především mě jako člověka, a tudíž se to přirozeně promítlo i do toho, co dělám. Nicméně ani v jednom případě se nejednalo o jasný záměr. Nikdy jsem nezačala navrhovat s tím, že jsem si řekla: „Tak a teď chci udělat něco, co bude vypadat fakt japonsky!“. Moje tvorba je podvědomou reakcí na podněty, které dostávám a japonská kultura mi jich dává opravdu hodně.

A jak to vlastně s vámi a Japonskem je obecně? Vím, že jste tam minulý rok byla na studijním pobytu. Kde to bylo? Jak vás to napadlo?

KRISTÝNA: Ano, byla jsem na půlroční stáži na Kyoto University of Art and Design. Měla jsem opravdu výjimečné štěstí na skvělé lidi a především na úžasného pana profesora, který mě po celou dobu vedl. Nesnažil se do mého projektu vlastně vůbec zasahovat. Naopak mi nechal úplně volnou ruku, ale pokaždé mi dal kvalitní zpětnou vazbu. To je k nezaplacení. Tak vznikla moje Hoblina. A to, že bych chtěla jet opět na stáž, mě napadlo hned, co mi skončila ta první ve sklářském institutu v Toyamě v roce 2016. Jen co jsem se vrátila, se mi začalo stýskat. Pochopila jsem, že jsem se za ty tři měsíce, které jsem tam strávila, dotkla sotva povrchu a že chci japonskou kulturu poznat ještě lépe.

Hoblina, 2018, zdroj: Kristýna VenturováHoblina, 2018, zdroj: Kristýna Venturová

Projekt Hoblina

Zmínila jste svůj úplně nový projekt Hoblina. Mohla byste mi ho více přiblížit?

KRISTÝNA: Urcitě ano. Inspirovaná návštěvou muzea truhlářských nástrojů v Kōbe jsem vytvořila dílo na pomezí malby a trojrozměrného objektu. Jako materiál jsem se rozhodla použít hobliny, neboť jsou neobyčejně krásné, ale obvykle jsou považované za pouhý odpad. Dílo se skládá z vnějšího rámu a vnitřního rámu, uvnitř kterého je vložená struktura z mnoha vrstev tenkých hoblin. Stojíme-li daleko, dílo připomíná spíše plochou malbu, přistoupíme-li však blíž, uvědomíme si hloubku struktury a ucítíme vůni čerstvého dřeva. Pokud divák navíc neodolá vnitřnímu nutkání a struktury se spontánně dotkne, aby si ověřil, zda se opravdu jedná o hobliny, je účel této práce naplněn. Jsem přesvědčená, že skrze dotek vidíme lépe než zrakem. Z toho důvodu je „spontánní dotek“ neoddělitelnou součástí konceptu. Tato práce reprezentuje mé dojmy z návštěvy Japonska. Když navštívíte zcela odlišnou kulturu, mnoho věcí, s nimiž se setkáváte poprvé v životě, na vás působí určitým dojmem. Někdy i negativním. Avšak zůstanete-li otevření a přiblížíte-li se jejich podstatě, mohou vás velmi mile překvapit. 

Hoblina, 2018, zdroj: Kristýna VenturováHoblina, 2018, zdroj: Kristýna Venturová

Mají japonští designéři odlišný přístup k tvorbě? Jak byste ho porovnala s českým?

KRISTÝNA: Určitě mají. Nerada srovnávám, ale řekla bych, že je jejich přístup celkově pokornější a věci, které navrhují, mají zcela jiný nádech než ty české.

Momentálně pořád ještě studujete – kde se vidíte za 10 let? Jaké jsou vaše plány či aspirace?

KRISTÝNA: Na to není snadné odpovědět. Ještě nevím, zda se budu věnovat více designu nebo tvorbě volných věcí, ale každopádně bych se ráda pravidelně vracela do Japonska. Ideálně pracovně, nikoliv pouze na dovolenou. 

Hoblina, 2018, zdroj: Kristýna VenturováHoblina, 2018, zdroj: Kristýna Venturová

Přístup Kristýny Venturové ke sklářskému řemeslu je netradiční a osvěžující. Její pivní sklenice díky své výstřednosti bezvadně ozvláštní jakoukoliv domácnost. U nás je můžete zakoupit zde.

Další články