Japonský plakát – dnes

Ostatní CZECHDESIGN.CZ - 22. 3. 2007

Nezaměnitelná estetika japonského grafického designu přitahuje již dlouhá desetiletí zaslouženou pozornost a sklízí ocenění na prestižních mezinárodních fórech.

Tadanori Yokoo, Brutus, 1999, plakát pro časopis nakladatelství Magazine House Publishing co., ofset 103x72,8cm Tadanori Yokoo, Brutus, 1999, plakát pro časopis nakladatelství Magazine House Publishing co., ofset 103x72,8cm

Práce japonských designérů se vyznačují nápaditostí, silou vizuálního výrazu a v neposlední řadě též neobyčejnou technickou rafinovaností tisku. Tato výtvarná invence i preciznost provedení je zvláště výrazná v tvorbě plakátů. V japonském pojetí je plakát nejen působivým obrazovým médiem, ale i originálním výtvarným dílem, do něhož grafik vkládá veškeré své schopnosti – bez ohledu na to, zda navrhuje reklamy na nápoje nebo plakáty pro divadla, výstavy či film.

Putovní výstava, kterou připravilo pražské Uměleckoprůmyslové museum a  mnichovská Die Neue Sammlung díky úzké spolupráci s největší japonskou tiskárenskou společností Dai Nippon Printing Co., Ltd., Tokyo, se po premiéře v Mnichově a reprízách v Zürichu a Frankfurtu nad Mohanem dostává nyní i k českému publiku. Ukazuje práce více než dvou desítek předních tvůrců současného japonského plakátu. V reprezentativním výběru jsou ve výstavě představeni jak mladší grafici, kteří vstoupili na scénu v 80. a 90. letech (např. Kan Akita, Katsunori Aoki, Kenya Hara, Kazunari Hattori, Kei Matsushita, Kenjiro Sano, Kashiwa Sato, Taku Satoh či Norito Shinmura), tak ti nejznámější ze starší „generace mistrů“, spjaté s činností slavného klubu JAAC – Japan Advertising Artists Club. Z těchto klasiků, kteří se zasloužili o uznání plakátu jako uměleckého média, jsou zde zastoupeni Masuteru Aoba, Katsumi Asaba, Shigeo Fukuda, Yusaku Kamekura, Mitsuo Katsui, Shin Matsunaga, Kazumasa Nagai, Keisuke Nagatomo, Masayoshi Nakajo, Ikko Tanaka a Tadanori Yokoo. Společné oběma generacím je, že plakát nechápou jako pouhé reklamní sdělení zhotovené na zakázku, ale pojímají jej jako osobitou, ryze individuální formu vyjádření.

Vystavené plakáty jsou doplněny ukázkami tradičních šátků furoshiki, které se dnes užívají nejčastěji k balení dárků. K jejich tvůrcům patří také známí grafičtí designéři, spolupracující se společností Dai Nippon Printing.

K výstavě byl vydán německo-anglický katalog doplněný o český překlad, který obsahuje vedle úvodního eseje Hiroshi Kashiwagiho i medailony tvůrců a vyobrazení všech vystavených exponátů.

Komentovaná prohlídka se uskuteční 17. 4. 2007 v 17 h ve výstavním sále Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Záštitu nad výstavou převzalo Velvyslanectví Japonska v České republice.

Ze sbírek DNP Archives of Graphic Design

Uměleckoprůmyslové museum v Praze do 6. května 2007.

Fotografie (3)

Pro designéry

Soutěžte
Hledáme pro vás zajímavé soutěže nebo je sami organizujeme.

SUBMIT YOUR WORK
Designéři, dejte o sobě vědět, nahrajte svoje projekty.

Management design zakázek
Jak zvládat management zakázek? Připravte se lépe na praxi designéra. Publikace ke stažení.

You do not have a current version of the Flash Player installed. If you do have the current Flash Player, then JavaScript is not enabled in your Web browser. Please enable JavaScript to view this content.

Pro firmy

Hledáte designéra?
Hledáte designéra ke spolupráci? Vybereme, poradíme, připravíme zadání.

Dáme o vás vědět
Potřebujete představit svoji technologii, materiál, soutěž, produkty? Vytvoříme kampaň na míru.

Proč design
Publikace, která vám otevře dveře ke spolupráci s designéry. Ke stažení zdarma.