autor: Michal Hančovský autor: Michal Hančovský

Jak vzniká kuchyně, kterou oceníte i ve stáří? Roli hraje počet talířů i frekvence nakupování

Dokážete si hbitě vybavit, kolikrát jste v uplynulém měsíci použili při vaření koření? Nebo vynášeli odpadky? Že nejde o banality, ale důležité vstupní informace, jejichž analýza vám může zkvalitnit život, se přesvědčili účastníci nevšedního workshopu, který uspořádal Czechdesign ve spolupráci s firmou Blum. Cílem mapování našich všedních drobných rituálů bylo totiž posílit funkční uvažování designérů o potřebách svých klientů tak, aby mohli navrhovat právě takové produkty, které nám budou dokonale vyhovovat.

Ve vysočanském showroomu rakouské rodinné firmy Blum, která se specializuje na nábytkové kování, se v poslední únorový večer sešli interiéroví designéři a UX designéři s jasným zadáním. Sestavit kuchyň tak, aby co nejvíce odpovídala potřebám uživatelů. Zdánlivě prozaický úkol měl ale hlubší motiv. Designéři se na příkladu sestavení ideální kuchyně snažili ve zcela novém kontextu dívat na způsob, jak identifikují potřeby svých zákazníků nebo uživatelů. Metoda, kdy v centru designérského přístupu hraje prim uživatel, se nazývá human-centred design a vyznačuje se tím, že do každého kroku procesu navrhování zahrnuje koncové uživatele. Klienti, kterých se navrhovaný produkt či služba bude týkat, se tak stávají nedílnou součástí celého procesu.

 autor: Michal Hančovský autor: Michal Hančovský

Kolik používáte hrnců?

Bob a Ivana přicházejí na workshop s plány na svůj nový byt z dvou rozdílných architektonických studií. Uspořádání kuchyně se na jednotlivých návrzích liší. Mladý pár se zatím zabýval hlavně dispozicí obývacích místností, odlišným detailům v kuchyni dosud nevěnoval větší pozornost.

Richard Sajdl, konzultant z firmy Blum, která seminář ve své laboratorní kuchyni hostí, promítá odlišné návrhy na dataprojektoru a snaží se dobrovolnický pár přesnými otázkami na všední návyky navést k uvědomění, které rozložení kuchyně vnímají jako vhodnější.

 autor: Michal Hančovský autor: Michal Hančovský

Otázkami na četnost nakupování, systém tvoření zásob i zvyklosti při vaření odkrývá moderátor témata, která Bob s Ivanou v běžném životě neanalyzují.  I na ostatních účastnících semináře, kteří rozhovoru přihlížejí,  je při dotazu na to, kolik používají talířů vidět, že musí chvíli hledat odpověď.

Rázem se však ukazuje, jak je pro designera postupné získávání vhledu pomocí identifikace potřeb prostřednictvím samotného uživatele zásadní, protože umožňuje posunout se od abstraktního zadání do konkrétních situací. Napadlo by vás, že například otázka, jak máte daleko od domu popelnici, určuje vhodnou velikost dřezové skříňky?

autor: Michal Hančovskýautor: Michal Hančovský

Společně objevit nečekané řešení

Aby však poznatky o chování uživatelů byly využitelné i pro designérské firmy, šel průkopnický Blum v mapování potřeb klientů ještě dál.

Testování provádí například tak, že k vám domů pošle výzkumníka, který vám oblepí štítky různá místa v kuchyni, a to včetně vybavení v úložných prostorách. Poté dostanete všední úkol, jako například vyložit nákup a uvařit vajíčka. Celý proces - tedy rekonstrukce vaší běžné chvíle v kuchyni - je mapován a  analyzován. Designéři tak mají dokonalý přehled, jakým způsobem se v kuchyni pohybujete, a posouvá je to mnohem snáz ve vývoji. Firma Blum takových pozorování chování v autentickém kuchyňském prostředí provedla už téměř 550 v 29 zemích světa.

autor: Michal Hančovskýautor: Michal Hančovský

Myslet za (a na) roh

Dalším z objevných nástrojů je Age Explorer, poeticky řečeno kostým výzkumníka věku. Je záměrně ušitý tak, aby ztěžoval pohyb a simuloval stáří. Zašitá závaží způsobují únavu organismu, brýle zhoršují zrak a štít snižuje zorný úhel.

Po zhruba hodině, kdy se po vzoru Rumburakova pláště odebral jeden z dobrovolníků převlečením do oranžové kombinézy do říše stáří, se začínáme kolektivně vžívat do daleké budoucnosti. Ještě před chvílí měli Ivana s Bobem v kuchyňské laboratoři vyložit nákup. Když se mladý - starý muž ve vysloveně těžce padnoucím Age Explorer obleku neohrabaně sápe po před chvílí uloženém pytlíku chipsů v horní poličce, prolítne mi hlavou altruistický apel oběhnout všechny babičky a dědečky minimálně na území Vysočan, jestli nepotřebují něco podat.

autor: Michal Hančovskýautor: Michal Hančovský

A tak se i v této situaci prokazuje, že rodinná rakouská firma dbá na přístupnost. Zohledňovat při vývoji principy odpovědnosti a přístupnosti pro co nejširší okruh lidí je cílem tzv. equal designu, který se právě i díky osvíceným firmám začíná etablovat i v tuzemsku. Ačkoliv se Blum specializuje na systémy výklopů, závěsů a výsuvů pro kuchyňský nábytek, tedy věci, které nejsou mnohdy vidět, nedržel by bez jejích produktů ani nábytek, ani s trochou nadsázky funkčnost celé kuchyně.

Odborníci z Blumu pracují s tezí, že zákazníci vnímají koupi kuchyně jako dlouhodobou investici a designový návrh “od stolu” nemusí odhalit všechny nepraktické rohy, do kterých za čas narazí ať už děti klientů, nebo za trochu delší čas oni samotní.

autor: Michal Hančovskýautor: Michal Hančovský

Umět se ptát bokem

Konzultant Blumu Richard Sajdl se s lidmi o kuchyních baví více než 15 let. “Lidé své zvyky neumí popisovat,” říká se shovívavým úsměvem a dodává, že nejdůležitější je umět se ptát bokem.  S Petrem Kozlíkem, který na workshopu analyzuje potřeby klientů z pohledu UX designéra, se shodují, že mnohem snáz se však klientovi vybaví emoce reagující na prožitky různých situací. A právě zažívání podobných zkušeností v nových kontextech, tzv. analogous learning, je další z inovativních metod při hledání nových nápadů.

autor: Michal Hančovskýautor: Michal Hančovský

Společně objevit nečekané řešení

Nechat si vlastní uvažování nabourat konfrontací se správným pojmenováním skutečných vlastních potřeb je proces zajímavý zejména v tom, že původně vyřčené představy jsou vaše stejnou měrou, jako potřeby, které jste si ve finále sami (díky chytře voleným návodným otázkám) pojmenovali. Při laboratorním sestavování kuchyně se tak podařilo nasvítit rozdíl mezi tím, co si myslíme, že chceme a tím, co jsme zjistili, že potřebujeme. Význam inovativních přístupů souzní i s všeobecnými povzdechy interiérových designérů, kteří bojují s tím, že vizuály dávají zákazníkům naději, jejíž křehkost často nabourá převedení do reality.

Galerie

Další články