Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM. Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.

Jak Poklady z Ostrova pokladů napálily naivku, aneb katalog „POP10“

Tahle pseudorecenze měla být o POP10 - katalogu k výročí deseti let ateliéru Grafický design a nová média na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Říká se mu spíš Ostrov pokladů….

Začalo to asi takhle, jdu si na Umprumku tu knížku vyzvednout a jako správný kunsthistorií poznamenaný teoretik očekávám tlustou bichli. A ne. Do ruky mi šoupli o něco menší  A5 a prý jestli budu mít nějaké otázky, můžeme se sejít k rozhovoru. Hrdě pokyvuji hlavou a říkám si, už mám něco za sebou, vysvětlení nepotřebuji (ne asi?) Celá natěšená knihu vysvobozuji z igelitové zavařeniny a celkem útlou knížečkou nedočkavě listuji ještě na zastávce MHD. V knize žádný text, samé celostránkové obrázky. Co to má být?

Polilo mne horko. Začínám uvažovat, že ten rozhovor možná budu potřebovat, sakryš. Dokáže mi toto někdo seriózně vysvětlit? Navíc ta kniha pořád otravně vyklouzává ze stříbrného obalu, na kterém je pár kreslených rukou se vztyčeným prostředníčkem. Tak oni takhle? No nic, jede se domů, přece jsem řekla, že ten rozhovor k vysvětlení nepotřebuji.

Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.

Doma zběsile listuji knihou sem a tam, všude jen celostránkové tisky plakátů, nikde ani stopa po nějakém textu, vážně ani čárka …. žádný krátký text, popiska, definice nebo něco, co my recenzenti tak rádi do svých textů „nenápadně“ roubujeme. Napsat na TOTO recenzi teda fakt nedám. Kdybych aspoň věděla, kdo je autorem kterého plakátu. Asi si ze mne někdo pořádně vystřelil. Dala jsem to raději na pár dní k ledu.

A termín odevzdání textu se blížil. Napětí a nervozita stoupaly a já pořád nevěděla co s tím. Přece Petrovi Babákovi (vedoucí ateliéru) nenapíšu, že to vysvětlení potřebuji….  Jak to tak bývá, spasila mne náhoda. Asi za dva dny, když zase listuji tou zapeklitou publikací, knížka z podivného přebalu náhodou vyklouzne. AHA! Haha….Ukázalo se, že jde o poskládaný plakát, který zevnitř plní funkci rejstříku se všemi popisy, jmény autorů i datací. Smála jsem se asi půl hodiny.

Teď už to začalo dávat smysl. Knížka totiž navazuje na krabici s dvojitým dnem, kterou před pěti lety na Ostrově pokladů vydali jako záznam aktivit ateliéru. Ta je textů plná, je v ní uveden seznam všech zadávaných úkolů a hodiny záznamů ateliérových činnostíMohlo mne to napadnout… dost jsem se tím pobavila. Teda dokud jsem si neuvědomila, že budu muset napsat text o tom, jak jsem ze sebe udělala trdlo. :(

Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.

Teď už s odstupem musím ocenit, že za těmi lidmi, co na Ostrově pokladů studují, přežívají či poustevničí, je pořádný kus práce. Ať už máte jejich specifický styl rádi nebo ne a je vám blízký seriózně vyhlížející minimalismus víc než postmoderní přístupy, jejich práci určitě znáte. Vizuální styly galerií, festivalů, přehlídek i publikací, které z Ostrova po dobu deseti let doslova chrlili, nemohli člověka, který se aspoň trochu o kulturní dění zajímá, minout.

Seznam je to úctyhodný, jen namátkou vybírám příklad zavedených grafických studií studentů nebo absolventů ateliéru:  Mütanta, Kolektiv, Dip, Parallel Practice, Strčprstskrzkrk, Advancedesign, Okolo, Magio, Deep Throat, aakkforever, Very popular office, Čtvrtek, 1a2v1, Macula, Vajco, Nedelka&Báchor a řada dalších. Konkrétně pak vizuál MFF Karlovy Vary, Dům umění města Brna, Moravská galerie, Den architektury, Luhovaný Vincent, vizuál Plzně 2015, Sperm festival, Signal festival, Divadlo pod Palmovkou, publikace Vetřelci a Volavky, atd.  Je toho opravdu víc než dost a je znát, že tenhle ateliér má laťku pořádně vysoko. Víc asi netřeba říkat či psát.

Přece jen pár poznámek závěrem. Na přebalu knihy, ze kterého se nakonec vyklubal rejstřík všech 220 prací, které jsou do publikace POP10 zařazeny, je položeno několik provokativních otázek.

  • Odráží tento přístup stav oborové teorie v ČR?
  • Psát o grafickém designu u nás nikdo nechce nebo neumí?
  • Nevěříme teorii grafického designu?

Na odpovědi se Petra Babáka musíte zeptat sami. Já se tomu tak trochu vyhnula. Pojetí mého textu ale může být na ty otázky nepřímou odpovědí.

Nebo se zkuste podívat na stránky jejich ateliéru, facebookové stránky nebo videa z tohoto humorem, ironií i záměrnou trapností protknutého Ostrova pokladů. Třeba tam pár odpovědí najdete a nezapomeňte se s nadhledem pořádně bavit, tak jako oni, všichni ti "grafičtí pokladi".  

Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.Katalog POP10, foto: V.Knopová, zdroj: UMPRUM.

Jo a ještě bych měla uvést - redakce knihy: Petr Babák, Jan Matoušek, Lukáš Kijonka, Jaromír Skácel, Zdeněk Kvasnica, Richard Wilde. Grafický design: Jaromír Skácel, Richard Wilde, Petr Babák. Knihu pořídíte za 304,-kč, jak jinak.(pro poměrů neznalé – jedná se o číslo místnosti, kde ateliér na UMPRUM sídlí) Foto a video: Vendula Knopová.

Galerie

Další články