Zdroj: REMEMBERSHIP_. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Grafici z REMEMBERSHIP se nebojí tvořit spolu s klienty

Kreativní studio REMEMBERSHIP_, mladí grafici, kteří se rozhodli jít na to od lesa. Věří v sílu mezilidských vztahů – ty jsou pro ně hnacím motorem při spolupráci s klienty. Klíčová odlišnost se možná nejvýstižněji odkrývá v malém slovíčkaření: práce S klientem ne PRO klienta. Energický sympaťák, lídr a spoluzakladatel týmu, Petr Rubáček nám dal možnost nahlédnout do zákulisí svého grafického studia.

Sedíme v kouzelné zelenající se vnitroblokové zahradě uprostřed pražských Vinohrad, v sídle firmy. Petře, jak a kde se vyklubala celá myšlenka založit REMEMBERSHIP_?

Úplný začátek? To bylo asi před čtyřmi lety, kdy jsme si Martinem Kozákem řekli, že máme dost práce pod někým a že dva dokážou víc než jeden. Po letech oťukávání a občasné společné práce jsme se definitivně rozhodli spojit síly. Chtěli jsme, aby si lidi pamatovali, že vzájemné vztahy jsou pro nás to nejvíc, a tak vznikl název REMEMBERSHIP_. Ve dvou jsme dělali dva roky. Zprvu nám projektově pomáhala ještě Bára Soukupová a neméně statečný spolužák a designér Petr Kollarčík. Po nějaké době se naše cesty s Bárou i Petrem rozešly, aby k nám záhy mohl naskočit další spolužák - Matěj Peca. Z Matěje se stala nezaměnitelná posila a vyrostl do našeho designérského parťáka.

Vnitroblok kanceláří REMEMBERSHIP_. Foto Martin Kozák. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Vnitroblok kanceláří REMEMBERSHIP_. Foto Martin Kozák. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Začátky asi nebyly úplně jednoduché...

Začínali jsme v podstatě od nuly. Fungovali jsme spíš jako takový nájemný tým. Dělali jsme, co se dalo. Pro různé agentury, takže jsme ty projekty nezastřešovali, ale věděli jsme, že chceme dělat spolu, to byl náš hlavní hnací motor. Prošli jsme i různými stážemi – v Nomad designu a 2Fresh. Spoustu jsme se toho naučili, až se na nás začali obracet i vlastní klienti. To bylo asi hlavním impulzem k tomu „pojďme mít vlastní firmu a dělat si to po svém“.

Co pro vás bylo odrazovým můstkem?

Největší zlom na cestě k vlastní firmě přišel, když jsme se dostali do tendru na kreativního partnera pro Hotel Lomnica ve slovenských Vysokých Tatrách. Prali jsme se o něj přes čtyři měsíce. Stálo nás to spoustu práce, času a cest na Slovensko, ale nakonec jsme ho vyhráli. Byla to naše první velká zahraniční spolupráce. Samozřejmě jsme při tom pracovali i na dalších projektech, ale tenhle vnímám jako zlomový.

Grafika pro Hotel Lomnica. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Grafika pro Hotel Lomnica. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Často používáte v příspěvcích hashtag #friendsnotclients. Opravdu to vždycky jde?

To je super otázka. Samozřejmě jsou různé úrovně vztahů. Ale obecně je pro mě přátelství o tom, že jednám férově, chci s tím člověkem být parťák, máme se rádi, táhneme za jeden provaz. Když je dobré prostředí, tak vznikají i dobré věci. A proto je to friendsnotclients. S některými klienty jsme dobří kamarádi i mimo pracovní prostředí, s jinými respektujeme jim příjemné hranice. Ale vždy to je o určité formě přátelství, tenhle přístup je pro nás zásadní. Staráme se o ten vztah mnohem více, než je zvykem mezi dodavateli a objednavateli. Věříme, že když poroste klient, my rosteme s ním.

Snažíte se jít na to od lesa – jinak. Jak vypadá to vaše „jinak“?

Chceme tvořit co nejvíce přímo s klienty, vtáhnout je do samotného procesu tvorby. Takže to není klasicky: zadání a po měsíci vyplivnutých pár finálních návrhů, zadavatel si vybere a nazdar. S klienty stavíme spolupráci na workshopech, díky kterým jsou reálně součástí kreativního procesu.

Vizuální identita Hodinářství Bechyně. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Vizuální identita Hodinářství Bechyně. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Jak s klienty pracujete?

Pracujeme podle metodiky design thinkingu, zapojujeme větší množství lidí kvůli pestrosti vhledů. Vždy začínáme úvodním workshopem. Ten trvá od dvou do čtyř, pěti hodin. Setká se celý náš tým, který na tom bude dělat, a ze strany klienta také všichni, kterých se to týká. Takže například když děláme pro Dobré podlahy, tak se workshopu účastní majitel, ředitel marketingu, pokladní, skladník a obchoďáci – všichni. Probíráme podrobně, co jsou zač, jací lidé u nich pracují, jaké mají zákazníky, jaké jsou jejich benefity atd. Na začátku se je snažíme především poznat a dostat se na stejnou vlnu, abychom si důvěřovali a věděli, že na tom jdeme dělat spolu a ne jen my pro ně. Začátek je vždycky stejný – ať už děláme logo, web nebo komplet novou vizuální identitu.

Workshop – Dobré podlahy. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Workshop – Dobré podlahy. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Co následuje pak?

Tak po týdnu, dvou se všichni sejdeme znovu. My přineseme první nápady, skici. Prezentujeme myšlenky. Cíleně ale ne úplné kompletní návrhy. Hlavní rozdíl je tedy v tom, že neděláme žádné suprsexy prezentace, kde bychom se snažili prodat hotovou finální grafiku. Díky tomu je pak celý tým součástí zrodu finálního konceptu. Dohodneme se, nasměrujeme, co ano, co ne, a pak následuje běžná řemeslná práce. Designér rozpracovává návrh v rámci vzniklého nápadu a dovede ho do finále. To už zpravidla stačí v menším týmu.

Takže pro firmy je to trochu i teambuilding...

Ano. Kolikrát to je první moment, kdy šéf vezme ke spolupráci své zaměstnance. Pro nás je hrozně důležité, aby z toho měli naši klienti zážitek. Protože, když něco navrhneme, tak i když se budeme stavět hlavu, bude to jenom tak dobré, jak v to budou věřit a budou to používat. Takže bychom si přáli, aby pro to byli nadšení.

Jaké máte ohlasy na svůj netradiční způsob spolupráce?

Dlouho jsme měli problém, že nám klienti nevěřili. Nechápali, proč chceme šest hodin jejich času, když nám přece platí za to, abychom to vymysleli. Ale pak se to zlomilo. Dnes přicházejí lidé, kteří už trochu vědí, jak pracujeme a jsou na to připravení. A také i my sami jsme se posunuli – a to jak v argumentaci síly design thinkingu, tak v úrovni našich workshopů.

Diskuze při vorkshopu s Obsahovou agenturou v plném proudu. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Diskuze při vorkshopu s Obsahovou agenturou v plném proudu. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Jak získáváte klienty?

Myslím, že máme za sebou skvělé projekty a dobré výsledky. Takže teď – ťukám – je to tak, že nás klienti doporučují dalším klientům.

A co všechno děláte?

Loga a vizuální identity, kreativní koncepty, tiskoviny, navrhujeme design pro mobilní aplikace, designujeme weby, vedeme workshopy.

Která spolupráce vás osobně nejvíc těšila?

Máme rádi všechny klienty a práce. Nejvíc ty, kde můžeme naplno rozvinout v co věříme. Dva z takových jsou právě Hotel Lomnica a teď aktuálně dokončená práce pro Obsahovou agenturu z Brna.

Nová vizuální identita pro Obsahovou agenturu. Zdroj: REMEMBERSHIP_.Nová vizuální identita pro Obsahovou agenturu. Zdroj: REMEMBERSHIP_.

Kdo všechno tvoří váš tým?

Momentálně nás je pět. Grafický design dělají Martin Kozák a Matěj Peca – ten loni vyhrál Young Package. Oba hrozně šikovní designéři, na které nedám dopustit. Já jsem se zaměřil na vedení týmu, vnější i vnitřní komunikaci, učil jsem se, jak dělat workshopy, marketing atd. Míša Dylová je náš pečlivý projekťák a nově se o část klientů stará Jáchym Klimko, který nám bude pomáhat i s rozvojem firmy. Spolupracujeme také externě s Martinem Charvátem, který nás toho mnoho naučil. Práce přibývá, a tak se pravděpodobně budeme rozrůstat.

Kreativní studio REMEMBERSHIP_

Galerie

Další články