Návrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek Zahálka Návrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek Zahálka

Firma, muzeum i profesionálové. Návrh electrobusu mladého designéra zaujal odborníky z branže

Společnost Škoda Electric přišla s nabídkou pro studenty Ateliéru průmyslového designu na pražské UMPRUM. Ta zněla jednoduše – vytvořit návrh nového elektrobusu. Se svým projektem pak oslovil hodnotící především Darek Zahálka, který v právě proběhlé soutěži Národní ceny za studentský design získal hned tři ocenění – Excelentní studentský design, Cenu Unie profesionálních designérů ČR a Cenu Národního technického muzea.

Zahálka se ve svém návrhu zaměřil na jednoduché, ale zároveň funkční tvarování a nenásilné křivky. „Autor dokázal u realistického a vyrobitelného designu vtisknout čistými liniemi velkému dopravnímu prostředku obdivuhodně přátelský a pozitivní výraz,“ komentuje projekt Ivan Dlabač, prezident Unie profesionálních designérů ČR.

Osobně má Darek Zahálka k dopravnímu designu velmi blízko, neboť je vystudovaným automechanikem. V projektu tak dokázal využít i svých znalostí, jak takový autobus funguje nejen zvenku, ale i zevnitř.

Návrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek ZahálkaNávrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek Zahálka

Projekt je zdařilou syntézou charakteristických prvků designu proslulých československých dopravních prostředků z padesátých a šedesátých let. Neagresivní tvarové řešení odpovídá druhu výrobku i zvolenému pohonu. Práce prozrazuje autorovu hlubokou znalost problematiky historie dopravních prostředků i nároků v současné hromadné dopravě, ale také cit pro proporce a výstavbu tvaru,“ dodal k návrhu Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea.

Na Darekův názor jsme se zeptali v rozhovoru zde: 

V čem je podle vás návrh elektrobusu specifický?

Nehraje si na žádného agresivního mimozemšťana, jak to mají ve zvyku dělat ostatní designéři – což se líbí třeba řidičům. Primárně jde o vzhled, jak to celé vypadá. Nechci někomu křivdit, ale mám z toho pocit, že často autobusy navrhují lidé, kteří vždycky chtěli dělat auta, ale jejich život se ubral jiným směrem. A tak si své choutky na tvarování kompenzují na autobusu. Ale autobus není jako auto, auto je statusová věc, reprezentuje majitele a ukazuje jeho osobnost. Kdežto autobus patří všem, i když v něm nejezdíte, musíte se na něj dívat, musíte vedle té věci žít, je to součást veřejného prostoru. Proč by to mělo vypadat jako naštvaný mimozemšťan? To nedává smysl.

Návrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek ZahálkaNávrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek Zahálka

Ale možná k takovému futuristickému designu vybízí to, že je to doprava budoucnosti? Vytváříš v dopravě i nějaké vize?

Tvořím opravdu reálně. Futuristické koncepty existují a jsou ve světě designu potřeba, ale tohle není ten případ.

V zadání návrhu Electrobusu je uveden rok 2022. Proč až za 5 let?

To jsme si stanovili my v ateliéru. Zadání znělo, že by Electrobus měl být vyrobitelný v podstatě už teď. Pak by se teoreticky mohl objevit na trhu právě do roku 2022. Těch pět let mezi tím je určených na jeho realizaci.

Na čem pracujete nyní?

V současné době vytvářím design sluchátek, řečeno pro laiky, ale jedná se vlastně o uživatelské rozhraní. Zároveň jsem také na stáži v Ateliéru textilu na UMPRUM u Jitky Škopové, kde se zabýváme textilními materiály.

Návrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek ZahálkaNávrh elektrobusu pro Škoda Electric. Autor: Darek Zahálka

Láká vás věnovat se dopravnímu designu i do budoucna?

Můj život k tomu směřuje. Po základní škole jsem studoval učňák, kde mě vždycky fascinovaly všechny ty velké stroje. Teď jsem v ateliéru, kde se také hodně dělají auta, takže k tomu mám dobrý background. Do svých tří let jsem bydlel v paneláku. Často jsem s mámou koukal z desátého patra dalekohledem na auta a hádali jsme, co je to za značku. Snem mnoha kluků je dělat design aut, a proto jdou studovat dopravní design, ale jak je tam strašně moc lidí, tak si automobilky mohou vybírat a pak je z toho normální otročina. Kdežto v těch odvětvích, jako jsou tramvaje, autobusy nebo vlaky, výrobci ani nemají svého designéra. Kombinace toho, že mě tyto velké stroje opravdu baví a že je tam zrovna díra na trhu, je ideální.

Více projektů Darka Zahálky naleznete na: https://www.artstation.com/dronmo

Ateliér průmyslového designu, vedoucí ateliéru: doc. M.A. Ivan Dlabač, asistent ateliéru: MgA. Vlastimil Bartas
Web: Ateliér průmyslového designu
Facebook: Ateliér průmyslový design

Galerie

Další články