Jan Čapek, Formule, Fatra, a.s. Jan Čapek, Formule, Fatra, a.s.

Fatra: Design, marketingový nástroj i hrdost firmy

Fatra a.s. začala před několika lety znovu vyrábět hračky výtvarnice Libuše Niklové. Všem tak připomněla populární výrobky firmy ze 60. let a reagovala na aktuální oblibu retro produktů. Poté na ně navázala i novou designovou kolekcí, za kterou si designéři odnesli několik prestižních cen a Fatra víc než dobré jméno.

Fatra a.s. patří k největším výrobcům plastových produktů na evropském trhu. Její roční obrat se blíží ke třem miliardám korun a své zboží vyváží téměř do všech kontinentů světa. Jako taková se musí neustále vyvíjet a zlepšovat, nezanedbatelnou roli v tomto procesu hraje i design.

V roce 2010 uvedla Fatra na trh kolekci nafukovacích hraček navržených původně v šedesátých letech Libuší Niklovou. Oživit je ve Fatře pomohl její syn, umělec Petr Nikl, který ve Zlíně na počest své maminky inicioval výstavu 200dm3 dechu. A tak se opět po letech mohly děti vyřádit ve společnosti nafukovacích Buvolů, Žiraf a Slonů.

Po velmi příznivém přijetí této kolekce navázala firma novou řadou výrobků, tentokrát připravených současnými designéry. Manželé Anna a Jerry KozoviJan Čapek navrhli čtyři nové hračky – psa Bulíka, Formuli, Traktor a Kozu. Následovaly nadšené reakce zákazníků i odborné veřejnosti, Fatra získala dvojité ocenění Czech Grand Design v kategoriích Výrobce roku a Designér roku, slavila úspěch na DesignBloku a získala certifikáty Bezpečná hračka a Česká kvalita. Jedinou vadou na kráse je nosnost nových hraček, které na rozdíl od těch retro nejsou určeny k sezení. Je škoda, že firma vsadila v designu pouze na nový vzhled a funkčnost takovýmto způsobem přehlédla.

Co pro Fatru hračky vlastně znamenají? Přes úspěch, který s nimi slaví, jejich prodej tvoří jen malou část celkového obratu firmy. Co je však v tomto případě důležitější, je marketingový dopad. O Fatře se hodně mluví, zůstává v povědomí zákazníků jako česká firma s kvalitními výrobky, tradicí i inovací. Hračky se doslova staly tváří firmy, vykukují na nás na jejich webových stránkách a v každém článku o Fatře.

Významnou roli hrají i uvnitř firmy. Všechna média a ocenění, které hračky přilákaly, dle slov marketingového ředitele mají také potenciál zvýšit sebevědomí a hrdost zaměstnanců. Jsou prostě srdcovou záležitostí.

Chcete-li se s nimi seznámit blíže, navštivte právě probíhající výstavu Nadechni se a hraj si! v Karlových Varech v galerii SUPERMARKET WC. Do 26. 9. 2014 můžete nahlédnout do výrobního procesu, který se za hračkami ukrývá, nebo si je jen pořádně zblízka prohlédnout a osahat v interaktivní instalaci.

Pro ty, kteří by se pod pokličku vzniku retrohraček chtěli podívat blíže, doporučujeme článek o Fatře v naší rubrice Jak se co dělá nebo shlédnout video přímo z dílen Fatry.

Galerie

Další články