Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Dvacet let Designbloku. Zpovídáme studio Dechem

Náš seriál rozhovorů k dvacátému výročí Designbloku pokračuje! Michaela Tomišková a Jakub Janďourek ze studia DECHEM jsou jedni z mála designérů, kteří si své produkty ze skla umí sami vyfouknout. Jejich Bandasky, se kterými se prezentovali i v Miláně u Rossany Orlandi, se staly hitem a dodnes, pět let od prvního uvedení, jsou jejich nejprodávanější kolekcí. Ostatně tyto už ikonické vázy inspirované tvarem bandasky na mléko budou v nové verzi s novým povrchem na Designbloku prezentovat i letos. Především ale studio Dechem představí zbrusu novou kolekci svítidel! Na konci článku s námi pak můžete soutěžit o volný vstup na Designblok.

Mám ráda název Dechem, protože je v něm obsaženo vše: křehkost a lehkost skla, i dech jako nástroj skláře a zároveň i poetičnost, která je, zdá se mi, pro Vaši práci typická. Kdo název vymyslel?

MICHAELA: Když jsem dělala diplomovou práci na UMPRUM, tak jsem pracovala se dvěma různými druhy skla – borosilikátem a křišťálovým sklem a hledala jsem název pro celý projekt. Diplomka se jmenovala Vyrobeno dechem, což zase navazovalo na takovou uměleckou skupinu, kterou jsme založili na UMPRUM a ta se jmenovala Vyrobeno lesem. Pak jsme začali s Jakubem pracovat společně a nechtěli jsme pro studio název složený z našich jmen. Zaprvé máme dlouhá jména a také jsme to chtěli trochu oddělit od našich osobních životů. Skupina písmen, která DECHEM tvoří, se mi líbila i vizuálně, i když pro cizince je CH těžké vyslovit.

Bandasky Dechem na Designbloku 2015, foto: Jan HromádkoBandasky Dechem na Designbloku 2015, foto: Jan Hromádko

Máte sklářskou tradici v rodině, nebo jak jste se ke sklu dostali?  

MICHAELA: Ne, nebo alespoň o tom nevíme.

JAKUB: Studovali jsme oba vyšší odbornou sklářskou školu a tam jsme se i potkali.

Jak se učíte tradiční sklářské techniky?

MICHAELA: To je Jakubova parketa, přináší do studia nové invenční postupy.

JAKUB: Těch technik i typů skla je opravdu hodně, ještě jsme určitě všechny nevyzkoušeli. Způsobů jak je zpracovávat a jak je použít v produktu je spousta. Máme pořád kde brát, aniž bychom museli hledat zapomenuté techniky v knihách. Je spousta živých technik jak vyrobit, tvarovat nebo dekorovat sklo. Na Novoborsku jsme nějaký čas žili, tak víme, kam se obrátit, když vymyslíme něco, co jsme ještě nezkoušeli.

Ještě se sklářské umění předává osobně od mistrů?

JAKUB: Dřív se sklářské umění předávalo v rodině jako výsostné umění nebo na principu mistrovství, z mistra na tovaryše. Za socialismu se školství svým způsobem demokratizovalo, přístup ke vzdělání a technologii měl téměř kdokoliv, ale bohužel hodně škol zaniklo. Posledních pět až deset let odborné školství příliš nefunguje a začíná to být znát.

Skleněné městečko od studia Dechem, foto: Filip De SmetSkleněné městečko od studia Dechem, foto: Filip De Smet

Měla jsem naopak pocit, že české sklo znovu zažívá boom a návrat na výsluní?

JAKUB: Sklo ano, ale bude chvilku trvat, než se studenti vrátí do škol nebo než se školy obnoví.

MICHAELA: Myslím, že lidi hodně zajímá design skla, tam je spousta oborů, ale po řemeslné stránce je to horší. Foukání skla na učňáku asi není dost atraktivní.

JAKUB: Přitom řemeslníci, kteří mají dílnu, se mají krásně a vydělávají spoustu peněz.

Vy jste sklářskou školu vystudovali, kolik času trávíte skutečně v dílně výrobou skla?

MICHAELA: My jsme nejenom designové studio, ale i výrobci skla. Kdybychom byli jenom designéři, tak bychom si na materiál moc nesáhli. To je i důvod, proč si některé kolekce produkujeme sami. V Novém Boru máme pobočku a sklad. Jezdíme tam a s materiálem máme kontakt, i když bych si dovedla představit, že bychom měli i větší kontakt (smích).

JAKUB: Jsou věci, kterým dává tvar forma, tam není co vymýšlet. Ale pak jsou věci, které děláme od ruky a tam máme možnost si se sklem pohrát. Vytváříme sami prototypy nebo i celou zakázku, pokud není velká, například ceny i trofeje. Je pravda, že nám hodně času zabírá kancelářská práce, každou objednávku musíme zprocesovat – vyrobit, naskladnit, zabalit, odeslat a vyfakturovat. Na designování tolik času nezbývá, a když zbyde, tak si to užíváme.

Cenu za nejlepší instalaci designéra/ designérského studia získali Dechem na Designbloku 2015, foto: Kristina HrabětováCenu za nejlepší instalaci designéra/ designérského studia získali Dechem na Designbloku 2015, foto: Kristina Hrabětová

Otevřel vám Designblok dveře k nějaké zajímavé spolupráci?

JAKUB: Ke spoustě spoluprací.

MICHAELA: Je to dlouhodobější proces, proto se na Designbloku prezentujeme pravidelně. Ne, že by se zvýšil objem zakázek bezprostředně po Designbloku, ale zdá se mi, že lidé v Čechách pozorují značku v dlouhodobějším kontextu, jak se vyvíjí a roste a chtějí se ubezpečit, že to je značka, do které se vyplatí investovat. Ve světě to funguje trošku jinak. Nám se povedlo docela dobře etablovat díky kolekci váz Bandaska, kterých si všimla i Rossana Orlandi a pozvala nás, abychom je vystavili i u ní v galerii. Tam to viděli další lidé, byla to taková řetězová reakce. Designblok máme opravdu rádi, protože to je kvalitní přehlídka českého designu a zároveň i společenská akce a příležitost potkat kamarády a známé. A je i zajímavé sledovat bezprostřední reakce na stánku.

Dvacet let Designbloku. Zpovídáme studio Dechem; Designblok, CZECHDESIGN

Bandasky v roce 2014 byly výraznou kolekcí, která upoutala hodně pozornosti a jistě se i dobře prodává. Není to někdy tak, že veleúspěšná kolekce svazuje? Chtěli byste se posunout dál, ale lidé stále chtějí bandasky?

JAKUB: Nás to baví. To říkám za sebe, protože Míša je víc designérka, je tvůrčí a naplňuje ji vymýšlení nových produktů a mě zase baví, když to funguje, víme, kde to vyrábět a vyděláváme peníze.

MICHAELA: Od obchodů máme pozitivní reakce na vázy také proto, že vědí, že je dostanou dobře zabalené a včas. Jsme rádi, že se nám podařilo dotáhnout produkt po všech stránkách. Přemýšlet nad produktem i z ekonomického hlediska nás posunulo zase dál. Svazující to určitě není, naopak ta kolekce přišla v dobrou dobu, protože jsme se mohli trochu zastavit a nadechnout. Vyřadili jsme kolekce, které se moc dobře neprodávají, jako je třeba Antihmota. Máme na ni dobré reakce a máme ji rádi, protože je tam ukázaná zajímavá technika i příběh, ale moc se nekupuje. V mezičase jsme navrhli několik kolekcí pro Bommu, Kavalier Glass a polskou firmu AQForm, spolupracovali jsme na projektu Millenium s FormaFatal, nicméně naše nejnovější kolekce svítidel je další naše vlastní ucelená práce po delší době. 

Svítidlo Mr. Flame, Dechem, zdroj: www.dechemstudio.comSvítidlo Mr. Flame, Dechem, zdroj: www.dechemstudio.com

Zdá se mi to, nebo se čím dál tím více zaměřujete na navrhování svítidel?

MICHAELA: Po vázách jsme si chtěli zaexperimentovat se světlem, v tomhle směru nás určitě ovlivnila spolupráce s Bommou a Kavalier Glass.

Můžete novou kolekci, kterou budete prezentovat na Designbloku, blíže představit?

MICHAELA: Nová kolekce svítidel Sphaerae, Tetris, Magion a Eclipse odráží čtyři různé principy. Jsou to světla i svítící objekty, každé svítidlo má jinou techniku jak sklářskou, tak co se týče svícení. Koncepčně vychází z architektonických slohů, které formovaly 20. století v české i světové architektuře, například u svítidla Eclipse jsme se inspirovali funkcionalismem a u Sphaerae zase postmodernou. Každé svítidlo doprovází speciální ilustrace od Michala Bačáka, se kterým dlouhodobě spolupracujeme a máme rádi to propojení, jeho vnímání našich věcí, které si zpracuje ve svém stylu, v takové zvláštní kompozici.

Ilustrace Michala Bačáku pro studio Dechem inspirovaná jejich lampou Mr. Flame, zdroj: www.michalbacak.czIlustrace Michala Bačáku pro studio Dechem inspirovaná jejich lampou Mr. Flame, zdroj: www.michalbacak.cz

Jak spolupráce s Michalem Bačákem probíhá?

JAKUB: Michal se inspiruje naším produktem a volně na něj zareaguje v nějaké ilustraci. Například udělal ilustraci ke svítidlu pan Plamínek nebo interpretaci Skleněné vesničky.

MICHAELA: K nové kolekci vytvořil ilustrace, ze kterých jsme udělali tapety, které budeme prezentovat na stánku během Designbloku. Plakáty se dají koupit samostatně buď na Designbloku nebo v našem novém showroomu v Heřmanově ulici. 

Co ještě pro letošní Designblok chystáte?

MICHAELA: Budeme mít stánek ve spolupráci s designérkami ze studia FormaFatal, kde použijeme pro nás netypické materiály jako třeba samet nebo pozinkovaný kov. Budeme také prezentovat Bandasky v nové povrchové úpravě. Jsou matné a ještě dané do kyseliny pro sametový povrch. Pro značku Malai jsme vytvořili zrcadlo potažené bio materiálem z bakteriální celulózy. Rozbíjím se chystá pro Dechem novou chuť, na které spolupracují s Lukášem Padertou z Květinového lahůdkářství. S Květinovým lahůdkářstvím také často spolupracujeme, dodávají květiny do našich váz a děláme společně různé projekty, takže jsme se zkrátka obklopili lidmi, které máme rádi.

SOUTĚŽ

Kolikáté výročí slaví letos Designblok?

Své odpovědi posílejte do středy 24. října na olga.fraitova@czechdesign.cz

Další články