Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
ASGK Design, Víkendový dům Zilvar. Foto: Petra Hajská ASGK Design, Víkendový dům Zilvar. Foto: Petra Hajská

Dům od architekta za přijatelnou cenu? Možnosti existují, ukazuje výstava Katalogový dům

Proč má spousta lidí, kteří se rozhodli postavit si dům, pořád takový pocit, že práce architekta je zbytečný luxus, že ho zastane schopnější stavební inženýr, případně že jim stačí prolistovat katalogem s domy na klíč? Tento pocit nadbytečnosti či zbytečné marnivosti se snaží vyvrátit výstava Katalogový dům v brněnské Galerii architektury, na které se prezentuje dvanáct vybraných rodinných domů za přijatelnou cenu, které jsou přesto navrženy na míru stavitelům a citlivě zasazeny do svého prostředí. Pokud bychom se měli řídit názvem výstavy, v jedné místnosti se nám představuje ideální "katalog" plný skvělých domů, který asi nikde nenajdeme.

Katalogový dům X „můj“ dům

O každý ze šesti velkých černých panelů umístěných po dvou protilehlých stěnách se dělí dva domy, je zde stručný popis projektu, fotografie, půdorysy, obrazovka, na které se střídají další fotografie včetně interiérů. Uprostřed místnosti se na silonových vláknech vznáší na kruhových podstavcích dřevěné modely domů, v zadní části na bílém panelu jsou vyjmenované plusy a minusy katalogového domu versus "mého" domu oddělené velkým černým X. Trochu mi chyběla cenová kalkulace u některých staveb; pokud autoři zdůrazňují, že vybrali dostupné projekty, měli by důsledně uvádět i cenu domu, protože pod pojmem cenově dostupný dům si asi každý představí něco jiného.

Machar & Teichman. Dům se stodolou na Vysočině. Foto: Peter FaboMachar & Teichman. Dům se stodolou na Vysočině. Foto: Peter Fabo

Dům jen a jen pro vás

Všechny domy mají společné jedno: velmi citlivý přístup ke svému okolí. Nejde o žádné pomníky architektům, ale o harmonické celky. Co se týče použitého materiálu, dominuje dřevo. Důležitým bodem, který spojuje všechny stavby, je i důmyslná práce se světlem.

Po každé straně jednotlivých panelů je stručný dotazník, v němž se autoři výstavy ptají stavitelů, proč si vybrali pro stavbu svého domu architekta, proč nevolili dům z katalogu, jak se jim s architektem pracovalo. Odpovědi byly téměř totožné. Všichni respondenti chtěli mít dům jen pro sebe, to znamená postavený jen a jen pro ně. Dům, který se přizpůsobí jejich životu. Proto také zdůrazňovali, že práce architekta není diktát, že dobrý architekt nevnucuje své představy, ale postupně, pomocí dialogu, přichází spolu se stavitelem na to, co od domu očekává.

Kde hledat inspiraci?

Tyto principy jsou názorně vidět na domu číslo 7 (Dům věž v Čižicích od autorů Terezy Nové a Jiřího Zábrana, realizováno v letech 2013-2015). Jeho majitel rád pozoruje přírodu, proto mu architekt navrhl věžovitý dům připomínající posed, který má v nejvyšším patře vlastní pozorovatelnu.

Rodinný dům Čižice. Foto: Jana Labuťová, Jiří VaněkRodinný dům Čižice. Foto: Jana Labuťová, Jiří Vaněk

Dům číslo 5 (nízkoenergetický víkendový dům Zilvar v Lodíně od autorky Gabriely Kaprálové – ASGK Design s.r.o., realizováno v roce 2014) měl zase na přání stavitelova syna vypadat jako tvor a opravdu, dřevěná asymetrická stavba se jakoby choulí k mohutnému stromu, který ho obklopuje svými větvemi a chrání jako nějaké zvířátko.

ASGK Design, Víkendový dům Zilvar. Foto: Petra HajskáASGK Design, Víkendový dům Zilvar. Foto: Petra Hajská

Respekt pro paměť místa

Všechny představené domy také pracují s pamětí místa. Ty, které jsou postaveny na pozemku, kde už dříve nějaký dům stával, respektují půdorys původního domu i okolní zástavbu, aniž by sklouzly k pouhé nápodobě.

Například dům číslo 9 (Dům v cihlové zahradě v Prušánkách od autora Jana Proksy, realizováno v letech 2012-2016) se inspiruje tradičními jihomoravskými staveními, konkrétně neomítnutými cihlovými stavbami stodol.

Jan Proksa. Dům v cihlové zahradě. Foto: BoysPlayNiceJan Proksa. Dům v cihlové zahradě. Foto: BoysPlayNice

Většina domů má velká okna s výhledem do okolní přírody, díky kterým interiér domů prostupuje do exteriéru, což působí velmi harmonickým, uklidňujícím dojmem.

Dobře je to vidět na domu číslo 1 (Rodinný dům Neveklov od autorů Michala Kunce z Atelieru Kunc Architects a Alžběty Vrabcové z DMAE Architects, realizováno v roce 2017), který dokonale zapadá do svého okolí, a který se bude vlivem okolí postupně měnit, jak bude dřevěné obložení získávat patinu.

Rodinný dům Neveklov. Foto: Jan VrabecRodinný dům Neveklov. Foto: Jan Vrabec

„Padne jako ulitý“

Jak podotkl jeden z respondentů, rozdíl mezi katalogovým domem a domem navrženým architektem je jako oblek od krejčího oproti konfekci. Konfekční oblečení bylo navrženo pro anonymního, průměrného uživatele, stejně jako katalogový dům. Tak jako se oblečení z konfekce sem tam krčí, občas malinko škrtí, občas je moc volné, tak ani katalogový dům dokonale "nesedí". Ani na parcele, ani svému majiteli. Nebere ohledy na své okolí ani na světelné podmínky místa. Nebere v potaz, že většina pozemků není dokonale rovná, nezajímá ho, že to někde od severu dost fouká nebo že z parcely může být krásný výhled do okolí.

Rodinný dům Neveklov. Foto: Jan VrabecRodinný dům Neveklov. Foto: Jan Vrabec

Výstava Katalogový dům je přesvědčivým důkazem, že rozhodnutí přizvat si architekta je tím nejlepším, co můžete při stavbě domu udělat. Že je to investice, která se vám bude zhodnocovat celý život, protože je to pouze a jenom váš dům. Zná vaše návyky, vaše potřeby, vaše záliby. Jen z pouhých fotografií je poznat, že v těchto domech bez výjimky musí být radost bydlet.

Výstava Katalogový dům

Vernisáž výstavy se uskuteční ve čtvrtek 8. 11. 2018 od 18 hodin v Galerii Architektury Brno. Výstava potrvá do 21. 12. 2018 a bude přístupná denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin. Doprovodným programem výstavy budou komentované prohlídky, diskuze a přednášky jednotlivých tvůrců. K výstavě bude vydán podrobný návod k práci s architektem.

Aktuální informace můžete sledovat na Facebooku.

Galerie

Další články