Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Dovýroby: za poznáním české řemeslné výroby

Není cestovka jako cestovka. V Čechách se organizují různé tematické exkurze, můžete se projít po památkách, zkouknout, jak se vaří pivo nebo obdivovat technické vymoženosti. Ale řemeslo? Dovýroby vás zavede na místa, která obyčejný smrtelník jen tak neprozkoumá. Odhalí tajemství tradiční i moderní řemeslné výroby všeho druhu. Čím je projekt Dovýroby výjimečný a jaké je jeho poselství? O tom vypráví Kateřina Vaňková, sympatická zrzka, jež má na starost marketing a celkový koncept projektu.

* Katko, povězte nám, jak vás vlastně napadlo založit designovou cestovku?

Nápad se zrodil v hlavě mé kolegyně a dlouholeté kamarádky Lenky Širůčkové, která se mnou studovala na Fakultě designu a umění Jaroslava Sutnara na ZČU v Plzni. Nejprve jsme přemýšlely o obchodu s designovými produkty, ale posléze jsme se přiklonily k založení cestovky, jež má dle našeho názoru větší potenciál chytit se na trhu. Do party jsme přibraly ještě Jana Neuvirta, který se stará o komunikaci s klienty a v neposlední řadě i o finanční stránku našeho podnikání. Začátky byly zprvu trochu komplikované. Vzhledem k tomu, že každý máme spoustu dalších aktivit, nebylo jednoduché skloubit vše dohromady. A teď jsem samozřejmě moc ráda, že jsme to my tři nevzdali a po několikaměsíčních přípravách jsme mohli zrealizovat první exkurzi do porcelánky.

* Tímhle nápadem jste se někde inspirovali, nebo je to vyloženě věc, kterou jste nikde neviděli?

V Čechách jsme se s takovým konceptem doposud nesetkali a mám jen letmé tušení, že by něco podobného existovalo v zahraničí. Takže jsme se inspirovali pouze vlastním nápadem. V rámci studií jsme si s Lenkou takové exkurze vyloženě užívaly a právě pozitivní zkušenosti nám vnukly myšlenku zprostředkovat takové zážitky i jiným. 

Výlety pořádané designovou cestovkou Dovýroby, zdroj: Facebook DovýrobyVýlety pořádané designovou cestovkou Dovýroby, zdroj: Facebook Dovýroby

* Komu jsou zájezdy určeny? Vyloženě laické veřejnosti, která se zajímá o výrobu jako hobby, nebo i pro profíky, kteří se řemeslu věnují a chtějí načerpat inspiraci?

Aby si na své přišly obě skupiny lidí, máme dva celodenní programy, z nichž jeden je takový pohodovější – exkurze je doplněna o individuální volno, prohlídku města apod., a druhý program je opravdu nabitý informacemi – ideální právě pro zájemce, kteří se již nějakému řemeslu věnují. Je dobré, když architekti nebo designéři vědí, jak se kterým materiálem pracovat. To jim pak může pomoci při jejich vlastní tvorbě. Součástí programu často bývají i workshopy, kde si lze vyzkoušet, jak se co dělá a dané řemeslo si takzvaně osahat.

* Jak a podle jakých kritérií dané podniky vybíráte?

Díky studiu na umělecké fakultě jsme získali nemalé množství kontaktů a začátek pro nás byl o něco jednodušší. Vybíráme zajímavé české provozy. Sami se do provozu vždy podíváme, zjistíme pro a proti, jestli je zajímavý a jestli má našemu klientovi co říct. Také je důležité zkombinovat menší manufaktury a větší podniky, aby naši klienti poznali celou šíři odvětví. Hledáme produkty a firmy s příběhem.

Do výroby porcelánu, zdroj: Facebook DovýrobyDo výroby porcelánu, zdroj: Facebook Dovýroby

* Je tedy náročné domlouvat program u fabrik a manufaktur, o které máte zájem?

Je to hodně náročné. Porcelánka byla samozřejmě jednodušší, ale stává se, že kolikrát musíme jet do nějakého podniku několikrát a domlouvat detaily. Je to jako s každým domlouváním spolupráce. Člověk musí být zkrátka trpělivý, mít jasnou představu a té se držet. Co se týče našeho třetího programu dovýroby v Praze, tak třeba Kolbenku mi doporučil další známý, který byl tamním prostorem nadšen. Sestavili jsme program, sehnali průvodce a odpolední exkurze byla na světě.

Výlet do Shoedaism, zdroj: Facebook DovýrobyVýlet do Shoedaism, zdroj: Facebook Dovýroby

* Zmínila jste, že spolupracujete jak s exkluzivními designovými podniky, tak i s fabrikami zaměřenými na sériovou výrobu, tzn. produkty, které se zcela automaticky objevují v našich domácnostech. Je jedním z cílů Dovýroby také přimět návštěvníka, aby si těchto „samozřejmých“ věcí více vážil?

Naším cílem je, aby lidé měli možnost srovnání a věděli, jak to vypadá, když se daný výrobek tvoří ve velkovýrobně i malé dílně. Seznámit je s klady i zápory různých forem podnikání. Navíc se dá říct, že šíříme osvětu o tom, že za výrobkem stojí spousta práce, a že když se rozbije zdánlivě obyčejná sklenička, tak je to zkrátka škoda. Je fakt, že spousta lidí dnes nedokáže docenit tu práci a neuvědomí si, kolika procesy si třeba projde malovaný hrníček, než se dostane ke spotřebiteli. Myslím si, že pak to lidé začnou vnímat jinak.

* Mluvila jste o Kolbence, do které se vydáváte o středách, porcelánky a sklárny obrážíte v pátek a sobotu. Jak rozšiřujete škálu nabízených exkurzí?

Protože s námi klienti jezdí opakovaně, musíme pro ně vymýšlet nový obsah. Plánujeme přidávat další tématické exkurze zhruba každý měsíc. Nová témata dovýroby se nebudou týkat jen skla a porcelánu, ale zase nějakého jiného řemeslného odvětví. Teď třeba rozjíždíme dovýroby Technik, která je takovou ryze mužskou záležitostí. Snad můžu prozradit, že v jednání je i nahlédnutí pod ruce zručných šperkařů.

Crystalex, malba na sklo, zdroj: Facebook DovýrobyCrystalex, malba na sklo, zdroj: Facebook Dovýroby

* A co zahraniční klientela? Je některá z exkurzí vhodná i pro turisty, kteří chtějí vidět ještě něco víc, než klasiku v podobě historických památek?

Se zaměřením na zahraniční klientelu v brzké budoucnosti určitě počítáme. Pro mě jako pro turistu by bylo nesmírně zajímavé vědět, jak vlastně suvenýr, který si vezu domů, přišel na svět. Nejde jen o to jít do obchodu se sklem a nakupovat. Například Bohemia Crystal je ve světě opravdovým pojmem. Věhlas této značky si Češi ani neuvědomují. Nahlédnutí pod pokličku výroby takového skvostu může být dle mého názoru zážitkem na celý život.

* Je možné, že právě tento rozhovor čte ředitel nebo majitel podniku, který by se rád podělil o to, jak to u nich chodí. Může vás s nabídkou spolupráce kontaktovat?

Takový zájem nás moc těší. Všechny kontakty jsou k nalezení na našem webu Dovýroby.cz, nejlepší je napsat rovnou mě nebo Lence. Před pár dny nás například kontaktovala paní, která vlastní malou jihočeskou manufakturu na výrobu biosušenek, a ráda by lidem svůj provoz ukázala. Pro firmy je to samozřejmě i dobrá reklama, my na místě točíme videa, fotíme a poté firmy a výrobny propagujeme nejen na sociálních sítích, ale i na našem webu.

Výlet do Shoedaism, zdroj: Facebook DovýrobyVýlet do Shoedaism, zdroj: Facebook Dovýroby

* Máte v hlavě nějaké další vize, které byste rádi realizovali?

Až budeme mít dostatek kontaktů, rádi bychom vše zpracovali do knižního průvodce, který by zmapoval ty nejzajímavější výrobny v České republice. Zjistili jsme, že žádný takový průvodce tradičními řemesly a podobnými provozovnami na trhu kupodivu není. Další věcí, kterou máme v plánu, je kamenný obchod, který bude současně i rezervační kanceláří. Sortiment by se skládal z výrobků podniků, se kterými spolupracujeme. Ale uvidíme, však jsme teprve na samém začátku.  

Galerie

Další články