The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová. The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová.

Do světa módy přináší dílo architekty Evy Jiřičné. Agáta Zapotilová a její diplomová práce

Hi-tech, maximálně využívající technologický pokrok, ale zároveň i jistá křehkost a jemnost, tak by se dalo v kostce charakterizovat dílo architektky Evy Jiřičné. Diplomová práce Agáty Zapotilové, jejíž část se představila nedávno v Galerii Nika, se těmito principy inspiruje. Absolventka Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM zde „staví“ oděv kolem lidské postavy jako ústředního nosníku konstrukce.

Na začátek úplně klasická otázka: Co vás přivedlo ke studiu designu oděvu?

O módu jsem se zajímala odjakživa. Představovala vždy součást mojí komunikace s okolím. Ale dřív by mě ani nenapadlo ji jít studovat. Až během mé bakalářské práce v Ústavu průmyslového designu na FA ČVUT, kdy jsem vytvořila sadu cestovních zavazadel Bluery, mě má oponentka Michaela Vrátníková ponoukla, ať jdu zkusit stáž k Liběně Rochové.

Stáž jsem absolvovala a nakonec jsem se na jejím základě rozhodla pro magisterské studium designu oděvu a obuvi na Umprum.

The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová.The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová.

Věřím, že se rozum začíná opět přihlašovat o slovo

Co pro vás osobně znamená móda a jak se to v průběhu vašeho života měnilo? 

Pohled na módní byznys se mi hodně změnil. Dnes už vidím, jak touha po spotřebě a výdělku často vytáčí spirálu produkce do neúměrných výšin. A často vůbec nejde o kreativitu nebo o umění... jen o peníze.

Přitom si mnoho lidí stále nechce přiznat, jaký to bude mít celosvětový dopad. Nicméně věřím, že se rozum začíná opět přihlašovat o slovo.

Jak byste popsala The Act of Formation? Mohla byste vystihnout hlavní myšlenku této kolekce?

Má diplomová práce reaguje na architektonické formy a tendence, které jsou typické v tvorbě architektky Evy Jiřičné.

The Act of Formation. Zdroj: Galerie Nika.The Act of Formation. Zdroj: Galerie Nika.

Nové cesty v materiálech i formě

V kolekci používáte na oděv dost nezvyklé materiály. Polyesterová hybridní vlákna, leštěnou nerezovou ocel... Jak se díváte na uměleckou hodnotu oděvů v kontrastu s funkčností?

Oděv, který běžně nosíme, by měl být pohodlný do té míry, abychom se cítili příjemně. Ti, kdo nosí nepohodlný oděv si sami odepírají volnost a to má za následek jistou křečovitost.

Co se ale týče autorské konceptuální kolekce, tak ta si neklade za cíl být každodenním oděvem, ale snaží se nacházet nové cesty jak v materiálech, tak ve vyjádření formy. Jde za hranice každodennosti a to je na tom to jedinečné.

Proč vás zaujalo dílo zrovna Evy Jiřičné?

Již delší dobu mě zajímá nejen dílo paní architektky, ale i celý její životní příběh a hlavně způsob, jak ke své práci přistupuje. To je mi velice blízké.

The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová.The Act of Formation. Zdroj: Agáta Zapotilová.

A jací další módní návrháři, designéři nebo architekti jsou vašimi vzory nebo vás inspirují?

Určitě Josep Font, art director španělské značky Delpozo a také bývalý architekt. Dále jsem fascinovaná tvorbou André Courrègese a Paco Rabanna z období šedesátých a sedmdesátých let.

Kam byste chtěla v módě dále směřovat? Máte nějaké plány?

Plánů je zatím spousta. Ale zatím je všechno v začátcích, takže radši nebudu nic prozrazovat. Ale už se moc těším na léto. Chystám spoustu projektů.

Datum: 19. 4. 2018 - 13. 5. 2018 
Cena: zdarma 
Pořadatel: UMPRUM, Galerie NIKA

Další články