Autor výstavy a UX designér Lukáš BoB Marvan, foto: Jakub Hrab Autor výstavy a UX designér Lukáš BoB Marvan, foto: Jakub Hrab

Digitální design je design jako každý jiný, není třeba se ho bát, říká UX designér Lukáš BoB Marvan

Kdo je digitální designér? Jaký potenciál obor digitální design má? Do světa #zapixely se vydejte s UX designérem Lukášem Bobem Marvanem, který je kurátorem výstavy Digitální design: Pohled za pixely, jež právě vyrazila na cestu do českých měst.

Lukáš BoB Marvan v současnosti pracuje jako UX designér AVG.com. Dříve pracoval 10 let pro Seznam.cz, nejprve jako webmaster, pak tester uživatelského rozhraní a nakonec jako vedoucí týmu designérů. Stojí za výstavou Digitální design: Pohled za pixely. Aktivní je mimo Asociaci UX např. také v Asociaci pro mezinárodní otázky či pomáhá filmovému festivalu Jeden svět.

Nápad na uspořádání výstavy se mu v hlavě začal rodit už během podzimu 2014. Společně s týmem a podporou CZECHDESIGN a Asociace UX byla pak výstava k vidění během září a října 2015 v naší galerii ve Vojtěšské. Výstavu navštívila víc jak tisícovka návštěvníků a zúčastnili se 11 doprovodných akcí od přednášek přes exkurze až po workshopy. #Zapixely jsou za námi sice už půl roku, nicméně neplatí, že by skončily úplně. Od 6. dubna je výstava k vidění v 14|15  Baťově institutu ve Zlíně. A plánujeme ještě pokračování v Brně, Plzni a snad i Ostravě. 

Rozhovor je o výstavě jako takové i o tom, jak je na tom česká scéna digitálního designu.

* Představa a plány jsou jedna věc, realizace pak druhá, jak se výsledná podoba výstavy lišila od Tvého původního záměru? 

Můj původní záměr bylo udělat výstavu a k ní doslova pár doprovodných akcí. To se nám trochu “vymklo z rukou”, a tak nakonec bylo 11 doprovodných akcí během 6 týdnů, což už byl hodně našlapaný program na to, aby bylo o výstavě samotné vcelku dost slyšet mezi lidmi. Díky spolupráci s Czechdesign.cz se např. podařilo uspořádat i přednášku hosta z Německa: Andrease Wegnera - o tom se mi na začátku ani nesnilo. Celkovým výsledkem bylo, že na výstavu v Praze přišlo cca o 10 % více lidí, než byl můj nejoptimističtější odhad.

foto: Jan Hromádkofoto: Jan Hromádko

* Co Tě na tom všem nejvíce překvapilo?

Nejvíc mě překvapilo to, jak rychle dokázala výstava způsobit nějaké konkrétní změny: nový přístup k designu webů ve firmách, posunout zaměření specializace studentů a podobně. Tak rychlé praktické dopady jsem opravdu nečekal. Pár návštěvníků se mi po výstavě ozvalo s tím, jak jim posunula kariéru.

* Čtenáři CZECHDESIGN.cz nejsou kovaní digitální designéři, nicméně je jasné, že s digitálním světem jsme čím dál více propojeni nejen uživatelsky prostřednictvím našeho smartphonu. Můžeš lidem, kteří se o tento obor nezabývají, téma digitálního designu zkonkretizovat? 

Digitální design je design jako každý jiný, není důvod se ho nějak extrémně bát, ale má svá specifika: Většinou se jedná o interaktivní aplikace, které nabývají mnoha různých stavů a tím, že se pohybujeme ve virtuální rovině, tak vyžaduje větší abstraktní představivost hlavně na straně jeho tvůrců. Pokud je však vše provedeno dobře, na straně uživatelů digitálního designu by žádné zvýšené nároky vznikat neměly - v tom je právě to kouzlo - přiblížit ten neviditelný abstraktní svět algoritmů “za pixely” všem lidem tak, aby byl bez problémů srozumitelný, pochopitelný a použitelný.

* Kdo je digitální designér?

Být digitálním designérem neznamená designovat na počítači. Digitální designer je člověk, který je schopen pomocí jím navržených digitálních služeb - a je jedno, zda jsou to weby, mobilní aplikace či jiný software, řešit problémy ostatních lidí a usnadnit a zpříjemnit jim tak život. A klidně může při návrhu digitálního designu používat obyčejnou tužku a papír...

foto: Jakub Hrabfoto: Jakub Hrab

* Jak si vlastně stojí obor digitálního designu v českém prostředí? Jak velký obor to je, a jaký má potenciál?

Grafických designerů, kteří jsou schopni nakreslit “něco hezkého” pro digitál už je v ČR vcelku dostatek. Horší je to ale s druhou skupinou designerů, bez kterých se moderní weby a aplikace neobejdou: UX (User Experience) designéři a interakční designéři jsou ti, kteří navrhují, jak se má daná digitální služba chovat k lidem, jaká má být struktura webu, jaké jsou jednotlivé interakce, prostě vymýšlí a diktují “co se stane, když...”. Tahle skupina designérů je v ČR zatím zastoupena odhadem několika sty profesionály a opravdová špička je tak maximálně do 100 lidí. A teď si představte, že v jednu chvíli je na trhu otevřených dalších třeba 50 pozic. Může se to zdát málo, ale uvědomte si, prosím, že hodně firem si naopak ještě ani neuvědomilo, že by mohlo služeb UX designérů pro svůj byznys využít. A jelikož dříve nebo později dojde k propojení s digitálním světem ve všech oblastech podnikání, je prostor pro rozvoj digitálního designu obrovský. 

foto: Jakub Hrabfoto: Jakub Hrab

* Výstavu a doprovodný program navštívila víc jak tisícovka návštěvníků, je to pro Tebe dostatečný signál, že je o téma digitálního designu u nás zájem? 

Tušil jsem, že by zájem měl být, jinak bych se do přípravy výstavy nepouštěl, ale víc jak 1.100 lidí předčilo má očekávání, protože to nejsou lidi, co si jen tak někam klikli. Ne, to jsou lidi, kteří opravdu zvedli zadek ze židle a přišli se něco nového - o pro ně zřejmě více či méně neznámém oboru - dozvědět, věnovali tomu svůj cenný čas. O to větší z toho mám radost. Doufám, že jsme je nezklamali a něco nového se opravdu dozvěděli a ještě dozví při pokračování výstavy v dalších městech ČR.

#zapixely v 2016: Zlín, Brno, Plzeň, Ostrava, grafika: Richard Jaroš#zapixely v 2016: Zlín, Brno, Plzeň, Ostrava, grafika: Richard Jaroš

foto: Jakub Hrabfoto: Jakub Hrab

* Co výstavě naopak chybělo? Jaká témata nepokryla? 

Z ohlasů od návštěvníků vím, že výstavě chyběly minimálně dvě věci: větší interaktivita a zábavnost. Tu zábavu si rád odpustím - nechci z toho dělat frašku, ale s pasivní formou výstavy jsem to asi přehnal, byť to byl můj původní záměr: Situaci si zbytečně nekomplikovat a postavit do vzájemného kontrastu moderní interaktivní digitální svět a statickou formu výstavy, která je prostě a jen vytištěná černá na bílém.

A nepokryli jsme (záměrně) tolik praxe - s příklady se setkáváme všude kolem nás, ale vybrat z nich ty opravdu nejlepší, to si holt necháváme na jindy. Až se vnímání digitálního designu v Česku zase o něco posune, tak věřím, že bude prostor udělat přehlídku kvalitních digitálních designů i pro širokou veřejnost, ne jen jako úzce odborně a oborově zaměřenou akci jako je například WebTop100.

foto: Jakub Hrabfoto: Jakub Hrab

* Je jasné, že jde o obor s velkým potenciálem. Podle čeho si však vybrat oblast digitálního designu, pokud se o něj chci více zajímat? 

Tady bude moje odpověď asi příliš obecná, ale domnívám se, že správná: Podle toho, co vás baví. Jste-li spíše systematicky zaměření jedinci, můžete se věnovat informační architektuře, máte-li rádi kontakt s lidmi, věnujte se uživatelskému výzkumu (testování použitelnosti a hloubkovým pohovorům s uživateli), máte-li “umělecké vlohy”, věnujte se grafickému návrhu UI (user interface = uživatelské rozhraní) - těch možností je plno. Prostudujte si jednotlivé panely naší výstavy #zapixely a snad budete mít jasněji.

* Zajímá mě praktické propojování profesí a oborů. Co je podle Tebe předpokladem pro úspěšnou spolupráci designéra (produkt, průmysl, grafika, šperk apod.) s odborníky z digitálního designu a s klientem? Jak by taková spolupráce měla ideálně vypadat? Máš nějaký vlastní příklad z praxe?

Základem ideální spolupráce je vůbec ji navázat. Uvědomit si, že např. jako produktový designer jsem sice expertem na tvar / formu / ergonomii… produktu, ale pokud jde o jeho digitální “vrstvu” (pokud existuje), měli bychom povolat experta s příslušnou specializací, a takto to i vysvětlit klientovi. Zatímco fyzický produkt málokdy nabývá opravdu mnoha různých stavů, tak u digitálních produktů je to téměř základní podstata jejich fungování - to, že se mění v čase a na základě interakce s uživatelem. Digitální designeři jsou na tuto “krutou realitu” připraveni a pomohou vám zvládnout zmapovat a designovat jednotlivé stavy a interakce a to i v průběhu času.

Z mých praktických zkušeností třeba vím, že existuje mnoho kvalitních grafických designérů, kteří jsou např. schopni navrhnout unikátní, dobře rozpoznatelný a osobitý brand třeba pro hudební festival, ale bohužel pokulhávají v přípravě struktury a fungování jeho webových stránek. Tehdy nastupuje role digitálního designéra, který pomůže s přípravou těchto www stránek tak, aby byly přehledné, pochopitelné a dobře použitelné pro návštěvníky tohoto festivalu.

Je pochopitelné, že off-line i on-line obory designu se navzájem prolínají a do budoucna prolínat budou už jen a jen více, je tedy důležité si uvědomit, co jsou silné stránky členů designového týmu a podle toho jim rozdělit práci, případně tým doplnit. Tím se vracím zpět na začátek: Je důležité uvědomit si, s čím potřebuji pomoci a navázat spolupráci s těmi správnými lidmi, ale to není nic nového pod sluncem. To co je nové, je dostatek expertů na digitální design, takže v řešení problémů nemusíte být sami.

* Díky za rozhovor.

grafika: Richard Jarošgrafika: Richard Jaroš

#zapixely Zlín

Aktuálně je výstava ve Zlíně. Nejen, že můžete navštívit výstavu offline v Baťově intitutu, ale zúčastnit se doprovodného programu, který vybraná témata prakticky přiblíží lidem, kteří nemají s digitálním designem nebo UX spoluprací tolik zkušeností. Do Zlína přijede nejen kurátor výstavy a UX designér Lukáš BoB Marvan (14.4.2016), ale také Martin Kopta, který v Praze vede vlastní centrum uživatelského testování Folimanka, český výrobce zabezpečovacích zařízení Jablotron představí spolupráci z pohledu firmy, ateliér Digitáln ídesign FMK UTB přiblíží designérského nováčka těm, kteří by do tajů digitálního designu chtěli proniknout studiem. Poslední týden v dubnu bude nejen poslední týden pro výstavu, stane se součástí Zlin Design Weeku, který letos nabídne desítky akcí jak pro designérské fajnšmejkry, tak laiky a širokou veřejnost.

Martin Kopta vede v pražském testovacím centru workshop v rámci #zapixely, ve Zlíně vystoupí 3. dubnový týden - termín bude upřesněnMartin Kopta vede v pražském testovacím centru workshop v rámci #zapixely, ve Zlíně vystoupí 3. dubnový týden - termín bude upřesněn

#zapixely pokřtí praktický sborník digitálního designu

#zapixely pokřtí praktický sborník digitálního designu

Párty, 14. 3. 2017, 19:00 - 23:59
CZECHDESIGN, Asociace UX, Radlická kulturní sportovna, Za Ženskými domovy  125/5, Praha

Digitální design & UX
World Usability Day  2016

World Usability Day 2016

Konference, 10. 11. 2016, 10:00 - 18:00
Asociace UX & CZECHDESIGN, Nová budova ČVUT, Thákurova 9, Praha 6 - Dejvice

Digitální design & UX
Digitální design: Pohled za pixely * PLZEŇ

Digitální design: Pohled za pixely * PLZEŇ

Výstava, 8. 9. 2016 - 29. 9. 2016
DEPO2015, Presslova 14, Plzeň

Digitální design & UX
UX Monday na téma Šachovnice pro nevidomé

UX Monday na téma Šachovnice pro nevidomé

, 5. 9. 2016, 19:00 - 21:00
CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1

Radek Pavlíček: Přístupnost jako důležitá součást digitálního designu

Radek Pavlíček: Přístupnost jako důležitá součást digitálního designu

Přednáška, 30. 5. 2016, 18:00 - 21:00
Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity, Komenského náměstí 2, Brno

Roman Hřebecký a Maru Kortanová: Hýčkejte si svého copywritera

Roman Hřebecký a Maru Kortanová: Hýčkejte si svého copywritera

Přednáška, 26. 5. 2016, 18:00 - 20:00
UNIFER, Zvonařka 5, Brno

Berka: Vysoká škola v 21. století - Když UXák založí školu

Berka: Vysoká škola v 21. století - Když UXák založí školu

Přednáška, 24. 5. 2016 - 22. 5. 2016
UNIFER, Zvonařka 5, Brno

Berka: Uživatelské testování - Dělejte si to sami

Berka: Uživatelské testování - Dělejte si to sami

Workshop, 23. 5. 2016, 17:00 - 19:00
UNIFER, Zvonařka 5, Brno

Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Přednáška, 19. 5. 2016 - 15. 5. 2016
Kentico Software, Nové sady 25, Brno

Tomáš Koliba: Designové myšlení / Design Thinking

Tomáš Koliba: Designové myšlení / Design Thinking

Přednáška, 11. 5. 2016, 18:00 - 19:30
NetSuite, Trnitá 3, Brno

Výstava Digitální design: Pohled za pixely * BRNO

Výstava Digitální design: Pohled za pixely * BRNO

Výstava, 10. 5. 2016 - 31. 5. 2016
Středisko Teiresiás Masarykovy univerzity, Komenského náměstí 2, Brno

Květnová výstava "deset" přiváží digitální a produktový design ze Zlína

Květnová výstava "deset" přiváží digitální a produktový design ze Zlína

Výstava, 10. 5. 2016 - 9. 6. 2016
GALERIE CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1

Šperk
Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Martin Kopta: Co nese designový výzkum

Přednáška, 20. 4. 2016, 16:00 - 19:30
14|15 Baťův institut, Vavrečkova  7040, Zlín

Lukáš BoB Marvan: Úvod do UX designu

Lukáš BoB Marvan: Úvod do UX designu

Přednáška, 14. 4. 2016, 18:00 - 20:00
UP Zlín, budova U11 UTB, Nad Ovčírnou 3685,, Zlín

Digitální design: Pohled za pixely * ZLÍN

Digitální design: Pohled za pixely * ZLÍN

Výstava, 6. 4. 2016 - 1. 5. 2016
14|15 Baťův institut, Vavrečkova  7040, Zlín

Produktový design
ZLIN DESIGN WEEK 2016: Konference Design & Marketing

ZLIN DESIGN WEEK 2016: Konference Design & Marketing

Konference, 26. 4. 2016, 00:00 - 23:59
Městské divadlo Zlín, tř. Tomáše Bati 4091/32, Zlín

Přednáška na téma UX ve virtuální realitě

Přednáška na téma UX ve virtuální realitě

Přednáška, 4. 4. 2017 - 3. 4. 2017
Etnetera a.s., Jankovcova 49, Praha 7

Digitální design & UX
Výstava o digitálním designu se přesouvá z Prahy do dalších českých měst
Andreas Wegner: Digitální design přináší firmám nejen intelektuální, ale i konkurenční výhodu
Rozhovor #zapixely: Martin Kopta