Grafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, Zdroj: CZECHDESIGN Grafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, Zdroj: CZECHDESIGN

Designéři z OKOLO navrhli víceúčelovou grafiku pro Young Package

Oranžový ročník. Tak bychom na první pohled popsali 21. ročník mezinárodní soutěže obalového designu, který se letos nese ve znamení obalů na více použití. Tématem je PACKAGE UNLIMITED a zvítězí ten, kdo navrhne nejnápaditější obal na více použití. Grafické stránky soutěže se letos zhostili designéři Matěj Činčera a Jan Kloss ze studia OKOLO. Čím se inspirovali při navrhování plakátu, který slouží dokonce jako obal? Jak probíhal proces tvorby a na čem aktuálně designéři pracují se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Jaký máte vztah k obalovému designu?


Matěj: Já jsem obalovým designem ovlivněný už od malička. Rodiče založili Studio Činčera, které se zaměřuje na výrobu a návrhy obalů. Při navrhování grafiky přemýšlím i prostorově. Baví mě propojovat grafickou a konstrukční část řešení. Několik obalů jsem vytvořil, ale je to pro mě spíš okrajová záležitost.

Honza: Můj vztah k obalovému designu je vesměs pozitivní, pokud je k němu přistupováno chytře a zodpovědně. Osobně mám rád spíš jednodušší funkční řešení. Je hezké pozorovat, když se povede dostat do určité symbiózy obal s objektem, který v sobě ukrývá. Jedno druhé může navzájem hezky rozvést a dotvořit. Ne vždy je to bohužel pravidlem. Tím, že se sám zabývám grafickým designem, se čas od času dotknu i tohoto oboru. A vždy to beru jako určitou výzvu.

Znáte soutěž Young Package?


Honza: Soutěž známe a již nějakou dobu sledujeme. Stejně jako vedeme v patrnosti, jakým způsobem se, převážně v posledních ročnících, graficky prezentuje.

Matěj: Pracovat na vizuálu pro 21. ročník Young Package pro nás bylo zajímavé, protože tu soutěž známe několik let. Naše projekty nejsou jen o čase a o penězích, ale zadání nás musí i zaujmout. A takové se zdálo i zadání Young Package 2016.

Jaké bylo zadání?


Matěj: Tématem celého ročníku je PACKAGE UNLIMITED, tedy obal na více použití. To nás velmi zaujalo. Vytvářet grafiku na soutěž s takovýmto tématem vnímáme jako výzvu.

Honza: Chtěli jsme, aby byla grafika se soutěží víc propojena, stala se její součástí. Přehnaně řečeno, aby sama splňovala kritéria pro zařazení do soutěže.

Čím jste se inspirovali?


Matěj: Zadáním samotným.

Grafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, složený plakát, Zdroj: CZECHDESIGNGrafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, složený plakát, Zdroj: CZECHDESIGN

Snažili jste se, aby i vaše výstupy byly také víceúčelové?


Honza: Ano, právě to byl ten hlavní moment. Snažili jsme se, aby jednotlivé grafické výstupy měly také nějaké další užití. Ne vždy je to možné, bylo to pro nás ale určité vodítko, kudy se ubírat.

Matěj: Nakonec jsme vytvořili jednoduchou typografii, která tvoří základ vizuální podoby konceptu. Její umístění navíc vzniklo tak trochu samo od sebe. Chtěli jsme například přijít s plakátem, který by po složení fungoval jako obal na katalog soutěže. Bylo tedy nutné, aby bylo rozmístění funkční, a to jak ve složeném, tak i rozloženém stavu. Právě tím skládáním papíru vznikla vizualita, která je zdánlivě komplikovanější a vrstevnatější, vše má ale svůj smysl. Informace jsou tak postupně odkrývány.

Honza: Tato typografie byla také doplněna o výraznou barevnost, která vizuální styl jasně dotváří.

Podle čeho jste vybírali písmo?


Matěj: Hledali jsme písma jednoduchá, poměrně nenápadná, ale aby v sobě obsahovala určitý zajímavý detail. Strašně důležité je, jakým způsobem se dané písmo použije. V tomto případě by stejně dobře posloužila třeba Helvetica. My ale chtěli písmo, které bude působit techničtěji.

V grafice se objevuje nápadná oranžová barva. Proč jste ji zvolili?


Honza: Chtěli jsme, aby grafika působila výrazně, možná až výstražně.

Matěj: Nejprve jsme si plakát představovali jako zvětšenou etiketu na nějaké žíravině. Měl být úderný. To se nám k projektu hodilo.

Grafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, složený plakát, Zdroj: CZECHDESIGNGrafika 21. ročníku soutěže Young Package, Studio OKOLO, složený plakát, Zdroj: CZECHDESIGN

Jak dlouho jste plakát skládali, než jste přišli na správné rozmístění informací?


Matěj: Tolik času to nezabralo. Bylo ale důležité začít s materiálem, zkoušet to v ruce. Vytvořili jsme si několik maket a bylo jasno. Když se podíváte na návrh v počítači, tak si jen stěží dokážete představit, jak to bude v reálu fungovat.

Honza: Plakát mohl být z tohoto hlediska popisnější. Mohlo být zřetelnější, že se dá skládat a že to je jeho určitý smysl, nechtěli jsme ale tuto hru prozradit hned na začátku. Navíc - soutěž je pro studenty a mladé designéry, kteří by měli mít důvtip, nechtěli jsme jim to příliš zjednodušovat.

Matěj: Víme, že grafika může působit trochu komplikovaně, ale ten, kdo letošním ročníkem projde, uvidí plakát, grafiku a prohlédne si katalog, tak celý koncept pochopí. Tím spíš mu pak uvízne v paměti.

Když se ohlédnete, jaký projekt vám nejvíce utkvěl v hlavě za rok 2015?


Matěj: Na UMPRUM po nás každý rok ze studijního oddělení chtěli seznam, čeho se kdo zúčastnil, kde vystavoval. Vždycky, když jsem seznam sepsal, uvědomil jsem si, kolik jsem toho za celý rok stihl (převážně projekty OKOLO). V tom mi tento seznam dával smysl. Bez něj by mi vše dohromady hodně splývalo. Mám radost, že pracujeme na čím dál tím větším počtu zajímavých projektů, ať už jsou více či méně komerční, ale přitom máme pořád svou volnost. Pracovali jsme například na prvním ročníku zlínského design weeku, který budeme dělat i letos. Uspořádali jsme několik výstav v naší galerii. Úzce spolupracujeme se Scholastikou, kde vyučujeme grafický design. Dělali jsme výstavu v uměleckoprůmyslovém muzeu na zámku Pillnitz v Drážďanech, kde jsme už jednou vystavovali. Bylo toho hodně.

Honza: Vedle toho jsme se již čtvrtým rokem podíleli na akci designSUPERMARKET, která je takovým příjemným zpestřením konce roku. Je to jedna z akcí, která má podle nás smysl a jsme rádi, že můžeme být u toho.

Grafičtí designéři Matěj Činčera (vlevo) a Jan Kloss (vpravo), Zdroj: www.scholastika.czGrafičtí designéři Matěj Činčera (vlevo) a Jan Kloss (vpravo), Zdroj: www.scholastika.cz

Na čem aktuálně pracujete?


Matěj: Když nad tím tak přemýšlíme, soustředíme se teď na design weeky. Budeme pracovat na vídeňském, milánském a zlínském design weeku. Taky budeme určitě připravovat instalaci na další Designblok. Dále spolupracujeme na projektu European Design Stories, v rámci kterého teď proběhne v Miláně křest dvou knih.

Honza: Jak říká Matěj, velká část naší práce se točí v poslední době kolem designu a určitých kulturních akcí. Zmiňované knížky pro European Design Stories nás v následujících týdnech zaměstnají asi nejvíce, vedle toho se ale věnujeme i množství menších zakázek. Těmi mohou být třeba obaly na různé hudební nosiče a podobně.

Vymýšlíte také koncept výstavy Young Package 2016. Můžete prozradit, v jakém duchu se ponese?


Matěj: Určitě chceme, aby koncepce výstavy navazovala na postupy, o kterých jsme předtím mluvili, a které se snažíme v současné době přenášet do grafického řešení. Vše by se mělo nést v duchu PACKAGE UNLIMITED.

Ke stažení

katalog-young-package-packaging-unlimited.pdf 2 MB Stáhnout
Young Package 2016: PACKAGE UNLIMITED

Young Package 2016: PACKAGE UNLIMITED

Výstava, 9. 8. 2016 - 9. 9. 2016
GALERIE CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1

Obalový design
Den otevřených dveří

Den otevřených dveří

Den otevřených dveří, 31. 5. 2016, 10:00 - 19:00
Scholastika, Bubenská 1, Praha 7

Produktový design
European Design Stories

European Design Stories

Křest publikace, 29. 4. 2016, 19:00 - 23:00
Okolo/Pedal Project studio, Bořivojova 77, Praha 3

Produktový design
Design Award Ceremony: Young Package 2017

Design Award Ceremony: Young Package 2017

Vyhlášení výsledků soutěže, 26. 5. 2017, 19:00
CZECHDESIGN, DUP36, Charvátova 10, Praha 1

Obalový design
Deset zajímavých obalů na téma PACKAGE UNLIMITED