Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Veronika Pařízková foto. Juliana Vlčková Veronika Pařízková foto. Juliana Vlčková

Design ve službách konzumu. Prosinec pohledem šéfredaktorky

Prosinec, to už dávno není bílá zima, sněhuláci a sáňky. Nostalgie po ladovské zimě je ale čím dál víc spíš povinným steskem než opravdovou lítostí. Máme tady totiž konzum. Black Friday. Vánoce. Slevy a výhodné nabídky. Šílenství jménem nákupy zasáhlo poslední měsíc v roce všechny. Většinou i fandy lokálního designu, udržitelnosti a zodpovědné milovníky planety. Co naplat. Design se zkrátka musí prodat.

O to víc si zaslouží pozornost a potlesk ti z mladých designérů, kteří se rozhodli svědomitě vystavit bezmyšlenkovitým nákupům červenou. Symbolickou Johankou z Arku, která jako první zvedla prapor a vyrazila do boje, je módní návrhářka Lenka Vacková. Ač čerstvá nositelka ceny Czech Grand Design roku mohla vytěžit z momentálního věhlasu co nejvíc, rozhodla se před Vánoci nic ze svých kolekcí neprodávat a naopak apelovala na své fanoušky, že „o tom to přeci není“. Bohužel sice je, ale i díky podobně smýšlejícím lidem je šance, že nás jednou všechny ty hadříky neudusí.

Módní návrhářka Lenka Vacková říká konzumu ne, zdroj: PloveMódní návrhářka Lenka Vacková říká konzumu ne, zdroj: Plove

Téma udržitelnosti a odpovědnosti k přírodě rezonuje ve světě mladých i starších designérů čím dál tím víc. Nápady, jak zemi co nejvíc ulevit, byly tento rok hodně vidět i u našinců. Zmínit můžeme například materiál Malai, ekologickou alternativu kůže, vyvinutou česko-indickým párem z kokosové vody a přírodních vláken, boty Marie Niny Václavkové, které lze snadno rozložit a recyklovat nebo úchvatnou „kolekci roku“ od Terezy Rozalie Kladošové, jenž vznikla také díky recyklaci odpadních zbytků.

Aktuální kolekce Terezy Rozalie Kladošové je nejen krásná, ale i ekologická, zdroj: FacebookAktuální kolekce Terezy Rozalie Kladošové je nejen krásná, ale i ekologická, zdroj: Facebook

Varovný prst zdvihli i matadoři design scény. Instalace ze zlatých plechovek Maxima Velčovského na letošním Designbloku byla působivým apelem. Jak to ale jde dohromady s tím, že Lasvit, jehož je Velčovský kreativním ředitelem, čile profituje z ekonomického boomu ropných velmocí? Energeticky náročné pětihvězdičkové hotely v Číně a Arábii, kde visí jejich lustry, modré planetě asi příliš neprospějí. Paradoxy doby.

Pohled do centrální banky v Kuvajtu se světlem od firmy Lasvit, zdroj: LasvitPohled do centrální banky v Kuvajtu se světlem od firmy Lasvit, zdroj: Lasvit

Podivným paskvilem je také aktuální kolaborace mladých talentů s firmou McDonald‘s. Padesát let od chvíle, kdy se první Američan zakousnul do plátku hovězího ve sladké bulce, se slovo Big Mac stalo synonymem blahobytu západní společnosti a zároveň mementem jejího úpadku. Fast Food dal lidstvu především pocit, že když něco chci, zasloužím si to hned, bez ohledu na to, jaký vliv to má na okolí. A Mekáč, to jsou zkrátka krávy a plasty. Nic, co si dnešní člověk s aspoň zrnkem odpovědnosti k přírodě, musí hýčkat. Nerušme MCDonaldy, v kocovině lepší parťák není, ale slavit jeho existenci koupí trička nebo sukně? Děkuji, ne.

Sukně od návrhářky Vandy Jandové vznikla k oslavám výročí Big Macu, zdroj: Footshop.czSukně od návrhářky Vandy Jandové vznikla k oslavám výročí Big Macu, zdroj: Footshop.cz

Předvánoční čas přeje nejen nákupům v přetopených centrech, ale je i živou vodou pro všemožná „nezávislá“ tržiště s lokálním designem. Ne že by smysl podobných akcí nebyl chvályhodný, možnost dozvědět se o značce něco víc od samotného zakladatele, věc si osahat a nemuset riskovat nákupem na eshopu je skvělá. Proč má ale člověk platit peníze za vstup na místo, kam jde utrácet? I když možná tohle bude nakonec ten správný lék na onu intenzivní touhu lidstva kupit věci a utrácet. Zpoplatněme vstupy do všech obchodů a třeba si ten pátý svetr za rok odepřeme.

Populární tržiště s lokálním designem LeMarket, zdroj: FacebookPopulární tržiště s lokálním designem LeMarket, zdroj: Facebook

V lednu chtě nechtě Češi zamoří svět dalšími emisemi, protože se chystají do Paříže na slavný veletrh Maison et Objet. A my budeme díky Českým centrům opět u toho. Ekologičtější alternativou je návštěva Ambiente ve Frankfurtu, Mekce všech veletrhů. V naší kotlině se pak studenti všech uměleckých škol pomalu chystají na dny účtování – klauzury. A jestli se vám vůbec nikam cestovat nechce, pokochejte se aspoň sladkým a optimismem syceným novým vizuálem pro AVU. Tak šťastný nový rok, ve kterém se nám podaří nic nechtít! I když ten kabát Terezy Rozalie Kladošové bychom možná opravdu potřebovali.

Dánská společnost Frandsen a jejich instalace pro veletrh Ambiente ve Frankfurtu, foto: Jean-Luc Valentin, Messe Frankfurt Exhibition GmbHDánská společnost Frandsen a jejich instalace pro veletrh Ambiente ve Frankfurtu, foto: Jean-Luc Valentin, Messe Frankfurt Exhibition GmbH