Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga. Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.

Co je to, Design a výzkum: Hledání skutečně přelomových nápadů

Přichystali jsme pro vás pestrou publikaci věnovanou designu a výzkumu. Prostřednictvím rozhovorů s mezinárodními odborníky v ní představujeme základní osu současného odborného uvažování o designu a věříme, že se jedná o inspirativní čtení pro všechny, kteří to s designem myslí vážně a chtějí se připravit na jeho budoucí výzvy.

„Co je to, Design a výzkum“ je sesterskou publikací černobílé brožury„Budoucnost designu“, tentokrát však ve výrazném barevném provedení. Můžete se s ní na chvíli ocitnout v čase ohraničeném rozvrhem přednášek a s výpisky podtrhanými růžovým zvýrazňovačem. Ten čtenáři usnadňuje orientaci v textu a upozorňuje na nejdůležitější citáty, které stojí za zapamatování. Grafické úpravy se ujal Martin Vácha, který portréty zpovídaných odborníků dokresluje pomocí kontrastní kombinace modrozelené a neonově růžové. Kromě samotného textu rozhovorů, které jsou dostupné v české a anglické jazykové verzi, tu najdete celou řadu užitečných prvků: od ilustračních fotografií přes poznámkový aparát, jenž čtenáře seznamuje s klíčovými jmény či pojmy, které rezonují v debatách o současném designu.

Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.

Editoři Filip DědicEva Slunečková v tomto sborníku hledají vztahy mezi výzkumem a designem, ať je spojujeme jakkoli: coby výzkum o designu, výzkum pro design nebo výzkum skrze design. Proniknout do tohoto vztahu není jednoduché a šest kapitol této knihy nám nabízí také šest odlišných pohledů, které nám mohou navést k dalšímu zkoumání. Cyril Říha nás v úvodu seznamuje s českým prostředím, kde propojení designu a výzkumu prozatím není příliš silné. Podle něj jsme stále ještě pozadu ve vnímání inovačního a společenského potenciálu designu, který může významně ovlivňovat svět kolem nás. Jsou to totiž právě designéři, kteří mohou významně přispívat k řešení zásadních otázek, jimž v blízké budoucnosti budeme čelit, například co se týče bydlení a dalších potřeb stále většího počtu lidí, kteří žijí sami a stárnou.

Zajímavou perspektivu přináší Maarten Gielen z bruselského kolektivu Rotor Desconstruction, který se zabývá recyklací stavebních materiálů. „Přestože je stavební odpad při bourání budov do značné míry nevratný, stále je možnost štěpit i velké celky budov na menší kousky, vracet je zpět do koloběhu a hledat v nich navíc další významy," domnívá se Gielen. Recyklace ve stavebnictví není pouze otázkou pro architekty a stavaře, ale také pro zákonodárce, jelikož zde už neplatí běžné certifikáty pro použité materiály. To ovšem neznamená, že by se jednalo o neřešitelný problém: například vlámská regionální samospráva se už pustila do změny příslušné legislativy tak, aby v budoucnu bylo možné stavební odpad dále využít.

Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.

Jeremy Myerson z Helen Hamlyn Centre for Design at Royal College of Art si sám prošel cestou od exkluzivního designu k inkluzivnímu: založil britský časopis Design Week, který se dlouhou dobu zaměřoval jen na branding a designové soutěže, než se začal zajímat i o širší funkci designu. Dokazuje, že funkční design je důležitý všude kolem nás: ať už jde o to, jak vypadá naše kancelář, kde trávíme třetinu všedního dne, nebo jak by měla vypadat sanitka, která bude co nejlépe sloužit pacientům i lékařům.

Guy Julier, který působí jako profesor designu na University of Brighton a zároveň jako vedoucí výzkumných aktivit ve Victoria & Albert Museum v Londýně, se věnuje fungování designu v současném světě: „Jde o sledování toho, co nás věci nutí dělat, nebo co nám naopak neumožňují." Ze své zkušenosti vnímá vývoj designu v dlouhodobém horizontu a uvědomuje si, že se jeho pojetí postupně proměňuje s tím, jak se vyvíjí uvažování a ideály samotných designérů. To ovšem vede také k tomu, že málokterý nápad vnímá jako skutečně přelomový: vidí, že většina věcí tu už dříve byla, i když v trochu jiném pojetí. Nenechává se tak unést zprávami o výrobě židlí z odpadu, které vyplavilo moře, když se jedná jen o další způsob, jak využít recyklovaný materiál, a nemění tak zásadně chování spotřebitele.

Na tuto myšlenku navazuje trojice Casper Boks, Tore Gulden a André Liem, které spojuje Norwegian University of Science and Technology v Trondheimu. V rozhovoru o udržitelnosti, nadprodukci a výzkumu Casper Boks zmiňuje důležitý aspekt designu, který se postupně spíš než na výrobce orientuje právě na samotné uživatele. Ti se pak s pomocí designu mohou naučit proměňovat své každodenní chování tak, aby bylo samo o sobě ekologičtější než jen prosté využívání recyklovaných materiálů.

Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.Filip Dědic, Eva Slunečková: Co je to, Design a výzkum. Grafická úprava: Martin Vácha. Foto: Peter Varga.

Publikaci uzavírá rozhovor s Alice Rawsthorn, která píše o designu pro The New York Times a magazín Frieze a zároveň publikuje své každodenní postřehy na instagramu. Ten využívá jako médium, díky němuž může hravým a zajímavým způsobem vzdělávat a inspirovat lidi, kteří ji sledují, v tomto formátu se zároveň nemusí omezovat na velká témata, kterým věnuje své články, a hledá i drobné motivy a méně známé příběhy. Přemýšleli jste třeba někdy o grafickém designu pirátské vlajky?

Věříme, že publikace bude fungovat jako zdroj inspirace k dalšímu přemýšlení o vztahu mezi designem a výzkumem a dovede vás alespoň o krok blíž k zodpovězení otázky: „Co je to design a výzkum?“

***

Projekt připravil CZECHDESIGN ve spolupráci s Norwegian University of Science and Technology a publikace vyšla s podporou grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.

Tištěná verze je k dispozici v omezeném množství v naší GALERII CZECHDESIGN a dále pak k zapůjčení v knihovnách českých univerzit, kde se vyučuje design, v Národní knihovně ČR, Městské knihovně v Praze a dalších regionálních knihovnách, v knihovně Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a v knihovně Moravské galerie v Brně. Online verzi publikace si také můžete stáhnout zde.

Galerie

Další články