Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Z publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel Ševčík Z publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel Ševčík

Co je design a co design není?

CZECHDESIGN je organizace, která se stará o zapojování designu do praxe. Často spolupracujeme s firmami, které s designem teprve začínají. Jejich ředitelé, manažeři či marketingoví specialisté se s benefity i úskalími, které spolupráce s designéry přináší, setkávají vůbec poprvé. Čelíme tak v našem oboru prazákladní otázce: Co je design a co mi může přinést? Dali jsme tedy dohromady několik věcí, které můžete pod pojmem design hledat. A aby bylo úplně jasno, připojujeme i to, co byste pod ním rozhodně hledat neměli.

Co je design?

 

Hodnota

Kvalitní vizuální řešení prezentace firmy/organizace spoluvytváří budování značky a výrazně zvyšuje její hodnotu. Design je investice. Pro začínající firmu může výrazný design produktu nebo jednotný vizuální styl znamenat marketingový tah nebo být přímo součástí plánu na dohnání existující konkurence. Pro firmu/organizaci s delší tradicí, která hledá nové pojetí své strategie nebo rozšiřuje stávající nabídku, může znamenat strategický posun podniku směrem ke konkurenceschopnosti a udržitelnosti. Logo a prvky jednotného vizuálního stylu nebo design produktů proměněné na ochranné známky a průmyslové vzory se stávají firemními aktivy, která zvyšují hodnotu podniku.

Emoce

Pokud zákazník vybírá z podobných služeb nebo produktů, vybere si ten, který jeho pozornost zaujme svým vzhledem nebo neotřelým řešením. 

Inovace 

Klíčem k úspěchu jsou účelné a dobře načasované inovace. Design je na světové úrovni vnímán jako strategický inovační nástroj, který v sobě spojuje kreativní i technologickou složku zároveň. Je zásadním činitelem v rámci vyvíjení či zdokonalování produktů a služeb. Spolupráce s designérem, a dokonce samotná příprava zadání, mohou firmě či organizaci přinést ujasnění struktury, což umožní například postavit lepší a srozumitelnější nabídku služeb.

Proces

Design je proces, jehož cílem je co nejefektivněji propojit estetickou a funkční stránku navrhovaného produktu či služby. Kreativita se tak potkává s technickými požadavky a pomáhá nalézt vhodná řešení. Jinak řečeno: design je spojení estetických kvalit s funkčností na základě technologických a ekonomických možností.

Jedinečnost

Design je výsledkem duševní činnosti a kreativní práce autora nebo kolektivu autorů. Přináší řešení na míru podle potřeb klienta.

Z publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel ŠevčíkZ publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel Ševčík

Co designem není?

 

Umění

Design vyžaduje notnou dávku kreativity, je vyučován na školách, které často spojují užitou tvorbu s volným uměním, ale tyto dva pojmy nelze zaměňovat. Design v sobě neukrývá pouze estetické kvality, řeší také ekonomické aspekty výroby a realizace, reaguje na cílovou skupinu klienta. Design je byznys jako každý jiný – slouží firmám/organizacím k jejich prosperitě.

Amatérismus

Zapojení designu do firmy/organizace, do její výroby, procesu vytváření služeb nebo komunikačních strategií je běh na dlouhou trať. Spolupráce s profesionálním designérem se může na první pohled zdát jako velká investice, jejíž výsledek může být subjektivní a nejistý. Dobrý design by měl dělat profesionál pro profesionála a na velikosti firmy nebo na velikosti samotné zakázky nezáleží: kvalitní vizitky může přece mít i překladatel nebo soukromý učitel. Investovat do designu se vyplatí! Ujistěte se však, že se pouštíte do spolupráce s profesionálem. Podívejte se, jaké realizace má designér za sebou a jestli odpovídají vašim záměrům. Kvalitní designér se také pozná podle toho, že se zajímá o vás, vaše potřeby a potřeby vašich klientů.

Vyhozené peníze

Design je investice, která přináší komplexní řešení schopné fungovat v dlouhodobém horizontu. Počáteční investice tak přináší i několikanásobnou návratnost. Krom toho, že vám pomůže vytvořit a rozvíjet silnou firemní image, design zvyšuje hodnotu značky a vašeho podniku.

Luxus

Design je často spojován s luxusem. Je ale pro každého, kdo do něj investuje. Dobrý design totiž myslí nejen na estetické parametry, funkčnost a potřeby cílových skupin, ale také na ekonomickou efektivitu. Jeho zapojování do firem/organizací musí probíhat s ohledy na náklady a individuální potřeby klienta.

Pouze vzhled

Design je často komunikován a vnímán pouze jako estetická stránka věcí. Nejde však jen o vzhled. Dobrý design je vždy kombinací vzhledu, funkce, ale také potkání se s potřebou cílové skupiny. Jen tak dokáže být skutečně efektivním řešením.

Z publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel ŠevčíkZ publikace Proč design?, grafická úprava: Tereza Bredlerová, Pavel Ševčík

Nevíte si s designem rady? Můžeme vám s ním pomoci!

Článek vychází z publikace Proč design?, kterou vydala organizace PROTEBE live ve spolupráci s CZECHDESIGN v roce 2013 v rámci projektu Lifenetdesigning. Představuje design a jeho zavádění do praxe firmám, neziskovým a veřejným organizacím, poskytuje praktické rady i příklady dobré praxe. Celá publikace je ke stažení ve formátu .pdf pod títmto článkem.

Ke stažení

publikace-proc-design.pdf 3 MB Stáhnout

Další články