Dita Pepe. Fotografie k inscenaci Zbyhoň! s Filipem Rajmontem. Dita Pepe. Fotografie k inscenaci Zbyhoň! s Filipem Rajmontem.

Činohra Národního divadla zahajuje sezónu s novým vizuálním stylem

Začíná nová divadelní sezóna, což pro Činohru Národního divadla neznamená jen další tituly v repertoáru, ale i proměnu vizuální prezentace, za níž každý rok stojí noví, výrazní tvůrci. Co nás letos v divadle čeká?

Národní divadlo se v posledních letech snaží poutat pozornost nejenom tím, co se děje na jevišti, ale také svým vizuálním stylem. Uplynulá sezóna byla výjimečná svými nepřehlédnutelnými plakáty, které kromě výrazné barevnosti pracovaly také s minimalistickými a pečlivě promyšlenými fotografiemi protagonistů.

Jejich autorkou byla fotografka Bára Prášilová ve spolupráci s grafickým studiem Ex Lovers, letos je vystřídala fotografka Dita Pepe spolu s grafickým designérem Milanem Nedvědem. Rok je přeci jen dlouhá doba a když se na něj podíváte zpětně, možná usoudíte, že je na čase vrátit se do skutečného světa, který není zdaleka tak jednoduchý a sladce barevný, jak bychom si přáli.

Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Jsme v pohodě s Patrikem Děrgelem.Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Jsme v pohodě s Patrikem Děrgelem.

Letošní vizuál nahrazuje barevnou jásavost nostalgickými vzpomínkami na časy, které byly v mnohém ještě ohavnější než ty dnešní, na doby, kdy budoucnost ležela v plastech a vaše nejoblíbenější příchuť byla umělá.

V těchto dobách se ocitnete mimo jiné při návštěvě Nové scény Národního divadla, takže není divu, že se fotografka Dita Pepe rozhodla přivést diváky právě sem.

„Těžko se něco vymýšlí, když je laťka tak vysoko. Cítila jsem, že se chci vůči loňským plakátům vymezit, proto jsem zvolila i způsob autoportrétů,“ říká ke své práci Dita Pepe, která letošnímu vizuálu doslova dodala vlastní tvář.

Dita Pepe. Fotografie Rodina Majky z Gurunu ve Stavovském divadle s Martinem Pechlátem a Elou Pepe.Dita Pepe. Fotografie Rodina Majky z Gurunu ve Stavovském divadle s Martinem Pechlátem a Elou Pepe.

Výsledkem jsou fotografie, které jsou plné detailů a záměrně působí přeplněně. To znamenalo těžký úkol pro grafika, který musel do obrazu vhodně zakomponovat text, respektovat grafický manuál Národního divadla a stále přijít s originálním grafickým pojetím, jež podtrhne retro atmosféru hereckých portrétů. Požadavek, který velel nezasahovat písmem do samotných fotografií, poslechl Milan Nedvěd s rošťáckou hravostí, a tak se text obrázků jen nenápadně dotýká.

Písmo Girott od Radima Peška se nenechává odsunout na okraj pozornosti, přesto dává dostatek prostoru skicovitým ilustracím, které originálním způsobem doplňují titul hry a napovídají tak, co vás v divadle čeká.

„Hry jako Maryša nebo Faust jsou všeobecně známou divadelní klasikou a bylo pro ně jednodušší hledat formální zkratku. U dalších, méně známých či nových her byla zase výzva vystihnout jejich téma a přitom nechat divákovi prostor pro dotváření vlastních představ společně s fotografií, která také leccos napoví,“ říká k hotovým plakátům Milan Nedvěd.

Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Maryša s Pavlou Beretovou.Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Maryša s Pavlou Beretovou.

Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Nová Atlantida s Vladimírem Javorským.Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Nová Atlantida s Vladimírem Javorským.

„O spolupráci s významnými, progresivními umělci s charakteristickým rukopisem jsme stáli hned od okamžiku, kdy Daniel Špinar nastoupil do pozice uměleckého ředitele Činohry. Měli jsme jedinou zásadu: vybraného fotografa ničím neomezovat,“ říká k vizuální prezentaci Marta Ljubková, šéfdramaturgyně Činohry ND.

Je jasné, že úplně bez pravidel by to nešlo, a tak kromě předepsaného grafického manuálu museli autoři vycházet z požadavku, aby se na plakátech objevili vybraní herci. „Fotografům nabízíme naši hlavní devizu – skvělé, známé, krásné a zajímavé herce. Důležité je si uvědomit, že fotka v některých případech vzniká více než rok před premiérou, není tedy možné se přesně ‚trefit‘ do výsledné inscenace, takže to ani nechceme. Zásadnější, než postihnout inscenaci jako takovou, je spíš vymyslet koncept na celou sezónu, což se zatím vždy podařilo,“ komentuje vznik vizuálu Marta Ljubková.

Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Vítejte v Thébách s Karlem Dobrým.Dita Pepe, Milan Nedvěd. Plakát pro Činohru ND k inscenaci Vítejte v Thébách s Karlem Dobrým.

Stejně tak se osvědčila spolupráce fotografky s grafikem dle vlastního výběru. To usnadňuje cestu ke skutečně komplexnímu dílu, které funguje do posledního detailu. Dita Pepe a Milan Nedvěd tedy nejsou neznámou tvůrčí dvojicí, již dříve spolu pracovali na čtyřech úspěšných knihách, které získaly řadu ocenění v Česku i v zahraničí, a mohli na tuto zkušenost volně navázat i v práci pro tak velkou instituci, jako je Činohra Národního divadla.

„Vybíráme si umělce, jejichž tvorba nám přijde výjimečná, charakteristická, něčím znepokojivá. Hledáme ovšem hlavně mezi fotografy, kteří se sami zabývají stylizovaným portrétem. Styl fotek je vlastní vybraným fotografkám, je ovšem pravda, že po Báře Prášilové to chtělo nějaký kontrast – a v tomto ohledu je Ditino dílo ideální,“ domnívá se Marta Ljubková. Odvahu Činohry ND oslovovat každou sezónu nového tvůrce oceňuje i sama Dita Pepe: „Mohou tak vznikat nové věci, které mohou přispět k posouvání hranic divadelního plakátu.“

Letošní divadelní sezóna začíná potleskem ještě před prvním představením!

Nový vizuál Činohry ND najdete také na pohlednicích, tričkách a brzy i ve dvou kalendářích.Nový vizuál Činohry ND najdete také na pohlednicích, tričkách a brzy i ve dvou kalendářích.

Galerie

Další články