Chtějí nám vládnout. Rozumí si s designem? Vizuální komunikace prezidentských kampaní 

Tento pátek proběhne první kolo prezidentské volby. Kandidáti zaplnili veřejný prostor svými kampaněmi, které nás mají přesvědčit, ať hlas hodíme právě jim. Zajímalo nás proto, jak se pěti vybraným uchazečům o nejvyšší úřad v zemi, podařilo komunikovat s občany po vizuální stránce. Svůj pohled odborníka nám poskytla grafička a vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě Ladislava Sutnara v Plzni Kristína Fišerová.

Mirek Topolánek

Podtržený grotesk dodává informaci naléhavost, je však kombinován s fontem evokujícím písmo psané rukou. Trochu to vypadá, že se jedná o Topolánkův podpis, ale zvolený rukopis k silnému prezidentovi, jak se sám prezentuje nejde. Pasuje k spořádanému děvčeti dobrých mravů. Pozoruhodné je použití lva v srdci. Vzít státní symbol a dělat si s ním, co uznám za vhodné ke svému prospěchu, mi nepřipadá v pořádku. Absence respektu k tradici jako by napovídala, že si kandidát bude dělat, co chce. Zajímavé je, že Mirek Topolánek má na bilboardech největší hlavu ze všech kandidátů, což výborně funguje, když se na nějaké budově setká více bilboardů pod sebou s dalšími kandidáty (zvláště s Pavlem Fischerem). Svoje soupeře „ztrpasličí“ a vypadají jako jeho děti. Tvář ozdobil brýlemi, které sjely ležérně na nos a strništěm, které poslední dobou získalo mezi politiky oblibu.

Kampaň Mirka Topolánka. Zdroj. volby.idnes.czKampaň Mirka Topolánka. Zdroj. volby.idnes.cz

Pavel Fischer

Podle mého názoru z grafického hlediska nejlépe zvládnutá kampaň. Narozdíl od kolegů, kteří zvolili většinou národní barvy, vsadil na tyrkysovou, která je výrazná a zapamatovatelná. V debatách se objevoval ve stejně barevné kravatě nebo stejně barevných volnočasových oděvech. Osobně mi ta barva začíná už být protivná a modří příznivci začínají připomínat účastníky nějaké táborové hry, i to ovšem plní svůj účel, kandidát je nepřehlédnutelný. Použití zkratky iniciálů PF pro přání do nového roku PF 2018 je výborný nápad, který maximálně vytěžil na sociálních sítích. 

Kampaň Pavla Fischera. Zdroj. www.pavelfisher.czKampaň Pavla Fischera. Zdroj. www.pavelfisher.cz

Michal Horáček

Jeho tým vsadil na černobílou fotografii, která má dokumentární charakter a národní barvy. Horáček je zde zachycen právě ve chvílích, kdy bedlivě pozoruje výrobu v továrně, pomáhá lidem v nelehké životní situaci, případně jeho podobiznu drží v rámečku občan s pohnutým osudem. Je neustále v akci, občas mírně rozmazán, někde se zářivým úsměvem, jinde zachmuřen – je to takový neposeda mezi kandidáty. Všechny atributy jsou funkční, je patrné, že kampaň začal brzy a s rozmyslem, ubrala bych na urputnosti a taky si přestávám pamatovat všechny ty hřejivě lidské příběhy, je jich příliš.

Kampaň Michala Horáčka. Zdroj. www.michalhoracek.czKampaň Michala Horáčka. Zdroj. www.michalhoracek.cz

Miloš Zeman

Jedná se o neexistující kampaň, a tudíž neexistuje a nelze ji hodnotit. Jako jediný prezidentský kandidát nechce nahradit na Hradě. A jako jediný má hlavu umístěnou na levé straně bilboardu, typografie je vyvedena tak, aby evokovala stopu štětce. Slogan funguje, netřeba dalších informací, jedná se o veřejně známou osobu, na fotografii je i barák, ve kterém momentálně úřaduje. Miloš Zeman je vlastně jediný kandidát, který by si klidně mohl dovolit čistě typografický vizuál kampaně bez podpůrné fotografie.

Kampaň Miloše Zemana. Zdroj. webKampaň Miloše Zemana. Zdroj. web

Jiří Drahoš

Seriózní patkové písmo pro seriózního kandidáta s patkou je v pořádku. Barevné plochy na plakátech se střídají od fialové přes žlutou po modrou, kdyby tým kreativců nebo jak se pracovníkům v reklamě v současné době říká, zvolil barvu jednu, se kterou se bude operovat na všech vizuálech, byl by kandidát zapamatovalnější i pro disxichtiky.

Kampaň Jiřího Drahoše. Zdroj. volby.idnes.czKampaň Jiřího Drahoše. Zdroj. volby.idnes.cz

Galerie

Další články