Lahve Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec Lahve Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec

Český zadavatel, slovenský designér a celosvětový ohlas, to je lahev Fruttimo

Zaujme vás na první pohled. Nemá totiž klasický tvar, ale na pultech obchodů vyniká svou krystalickou strukturou připomínající od slupky okrájené ovoce. Řeč je o nové láhvi Fruttimo Aquila, která má evokovat chuť a čerstvost ovoce a zároveň svým tvarem nezapomíná na funkčnost. Autorem unikátního designu, o kterém informoval i světově uznávaný web o obalovém designu Packaging of the World, je známý designér Marek Mikovec. O celé realizaci a dlouholeté spolupráci s Karlovarskými minerálními vodami (KMV) promluvil v našem rozhovoru.

Marek Mikovec je slovenský freelance designér. Vystudoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě se zaměřením na obor industriální design a také Akademii umění v Saint Etienne ve Francii, kde se specializoval na studium navrhování prostřednictvím CAD. V současné době působí v České republice a ve své práci se zaměřuje zejména na design kosmetických produktů pro společnost Procter & Gamble a design nápojových obalů pro Karlovarské minerální vody.

Slovenský designér Marek Mikovec, zdroj: www.mikovecdesign.comSlovenský designér Marek Mikovec, zdroj: www.mikovecdesign.com

Jak spolupráce mezi vámi a Karlovarskými minerálními vodami vznikla?

Je to už hodně let, přesně už si nevzpomínám. Ale jeden z prvních projektů, který se nám společně povedlo zrealizovat, byla cena pro Českého slavíka, konkrétně kategorii Hvězda internetu, pro kterou jsem navrhl cenu ve tvaru zlaté koule složené z uší. Byl to jedinečný projekt, protože vznikal technologií 3D tisku. Skutečný kovový odlitek do vytištěné formy. Je úžasný pocit vidět ten proces proměny z digitálního světa do reálného objektu. Myslím, že prosazování nových designových postupů bylo jedním z hlavních důvodů, proč jsem v Karlovarských minerálních vodách dostal prostor.

Cena Český Slavík – kategorie Hvězda internetu, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek MikovecCena Český Slavík – kategorie Hvězda internetu, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec

"Našel jsem paralelu mezi krystalickými strukturami a procesem, kdy okrajujeme ovoce od slupky."

Výsledkem vaší poslední spolupráce s KMV je nový design lahví Fruttimo. Co vás při navrhování inspirovalo?

Inspirací bylo ovoce. Hledal jsem ale novou cestu, jak jeho motiv transformovat jiným způsobem. Nechtěl jsem jít cestou popisného převádění tvaru nebo detailu, například jablka.

Co tedy v průběhu ovlivňovalo tvar lahve?

Musel jsem najít formu, která bude inovativní a současně v sobě ponese již zmíněný motiv ovoce. Silně mne inspirovala architektura, konkrétně téma voronoi. Organické struktury voronoi ale nebyly ta správná cesta, a proto jsem zvolil strukturu anorganickou, konkrétně krystalickou. Našel jsem paralelu mezi těmito strukturami a procesem, kdy okrajujeme ovoce od slupky. Vzniká tak ovoid sestavený z množství faset, ze kterých ani jedna není stejná. Tuto krystalickou strukturu plnou hran jsem nakonec sestavil do měkké oválné formy. Motiv okrájeného ovoce jsem dále podpořil průhledností lahve v místě struktury. Barva příchutě je tak silným prvkem dotvářejícím design lahve. U verzí „jablko“ a „červený mix“ je navíc možné díky částečné průhlednosti vidět také efekt refrakcí, které vytváří dojem barevného bloku skla. Dále jsem potřeboval místo pro grafiku. Napojení kužele v horní části lahve bylo tedy logickým výsledkem dotažení tvaru, které navíc přineslo skvělou viditelnost produktu na pultech obchodů.

Lahve Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek MikovecLahve Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec

"Cením si přístupu lidí v KMV, kteří vždy hledají cestu, jak odvážný koncept dostat do produkce."

Za sebou již máte několik realizací lahví, kolikátá je to vaše zkušenost s tímto typem produktu?

Konceptů bylo hodně a do realizace se dostala také sportovní lahev vody Magnesia, které nese jméno GO. Ta je vlastně první lahví uvedenou na trh, kterou jsem vytvořil pro Karlovarské minerální vody.

Lahev Magnesia GO, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek MikovecLahev Magnesia GO, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec

Jak se vám s Karlovarskými minerálními vodami spolupracovalo?

Lidé v KMV jsou kreativní a otevření novým nápadům. Dostal jsem velký prostor pro kreativitu. Koncept, který jsem vytvořil, nebylo ale vůbec snadné prosadit ve výrobě. O to víc si cením přístupu lidí v KMV, kteří vždy hledají cestu, jak odvážný koncept dostat do produkce. Technologie PET lahví totiž není ideální pro design sestavený z ploch a hran. Nám se ale povedlo najít hranici, kdy forma splnila potřebné technologické požadavky a zároveň si ponechala původní vizi. Výzvou pro velkosériovou produkci byl i tvar kužele v horní části, která je složitější v procesu balení a logistiky. Všechny problémy se ale povedlo odstranit a technologové našli metody, jak vše doladit. Troufám si říct, že na trhu není jiná lahev, která je vyráběna ve velké sérii a může se chlubit siluetou dotýkající se jenom jedním bodem, jako kuželka.

"Designér musí zohlednit požadavky technologie PET, pochopit identitu značky a současně přinést vlastní vizi."

Jak celý proces designu lahve probíhá a co hraje nejdůležitější roli, aby výsledná realizace byla úspěšná?

Design lahve je opravdu složitý proces. Designér musí zohlednit požadavky technologie PET, pochopit identitu značky a současně přinést vlastní vizi. Kreativita ale není vše. Musíte umět svou vizi přenést do podoby skutečného produktu. Modelování finálních objemů ve 3D a realistická vizualizace jsou tedy nezbytné nástroje celého procesu.

Lahev Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek MikovecLahev Fruttimo Aquila, designér Marek Mikovec, zdroj: Marek Mikovec

Z čeho nejčastěji modelujete? Dělají se dnes ještě sádrové modely?

Se sádrovým modelem jsem se nesetkal od školních let. Všechny koncepty, které vytváříme, vznikají jako 3D modely prostřednictvím 3D tisku. Tiskneme tenkostěnný průhledný model se skutečným uzávěrem, takže lahev je pak možné naplnit a vyzkoušet. V procesu návrhu jsem byl první, kdo lidem v KMV možnosti 3D tisku ukázal.

Jak dlouho trvá cesta od návrhu po realizaci?

Délku vzniku takové lahve je těžké zpětně určit. Proces neovlivňuje pouze vytváření designu a doladění ideálního tvaru. Finální design produktu je teprve začátek. Do procesu vstupuje spousta jiných faktorů. Často se k návrhu vracím s odstupem měsíců. A myslím si, že je to tak dobře. Je fajn mít možnost se podívat na návrh s delším časovým odstupem. Může vám to pomoci objektivněji se podívat na vlastní práci.

Galerie

Nejkrásnější láhev světa má etikety od českých umělců

Nejkrásnější láhev světa má etikety od českých umělců

Typ soutěže: kombinovaná otevřená soutěž
Trvání: 1 rok (2017/18)
Počet přihlášených: 160
Počet vítězů: 4 - Yana Gusrkaya, Maria Makeeva, Ilona Horníčková, Ieva Ozola
Design & Innovation w/ Marek Mikovec: Jak se dělá lahev

Design & Innovation w/ Marek Mikovec: Jak se dělá lahev

Prezentace, 21. 9. 2017, 17:30 - 18:45
CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1

Produktový design
Výstava Fruttimo od českých designérů

Výstava Fruttimo od českých designérů

Výstava, 8. 9. 2017 - 27. 9. 2017
CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha

Grafický design
Fruttimo od českých designérů | vyhlášení vítězů soutěže

Fruttimo od českých designérů | vyhlášení vítězů soutěže

Vyhlášení výsledků soutěže, 7. 9. 2017, 17:30
Galerie CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1

Grafický design
Co bylo dříve luxus je dnes v obalovém designu samozřejmostí
Speciální publikace o obalovém designu je tady: trendy, odborníci a historie
Budoucnost designu: Je co zlepšovat!

Další články