Trofeje jako nositel estetické hodnoty. Zdroj: Jaroslav Holý Trofeje jako nositel estetické hodnoty. Zdroj: Jaroslav Holý

Český Lev nebo Sportovec roku. Čeští designéři navrhují krásné a významné trofeje

Jejich primární funkcí je sloužit jako materiální důkaz pocty, úspěchu a záruky, že právě jejich držitel je ten nej. Trofeje, ceny, ocenění. Ať se jim říká jakkoliv, jejich vizuální stránka by se rozhodně neměla podceňovat, neboť i vzhled je v tomto případě to, co zvyšuje celkovou prestiž. Přinášíme vám výběr několika trofejí, které tento fakt dokazují.

Český lev odkazující na Ladu i kubismus

Původní vzhled sošky filmového ocenění Český lev z dílny Jakuba Švédy je notoricky známý. Byl velký, těžký a po mnoho let také ikonický. Později ovšem přišel drobnější redesign a před pěti lety také zcela nový návrh. Tentokrát však ze studia Qubus. Ale ani ten se na filmovém výslunní dlouho neohřál, neboť v půlce února 2018 Česká filmová a televizní akademie přišla s úplně jiným pojetím.

Nová soška Českého lva z návrhu Ronyho Plesla. Zdroj: Český levNová soška Českého lva z návrhu Ronyho Plesla. Zdroj: Český lev

Toho se zhostil společně se sklárnou Rückl výtvarník Rony Plesl. Soška skládající se ze dvou částí – samotného lva a ručně vyráběného podstavce – odkazuje na mnohé české tradice jak v umění, tak v kultuře. „Při tvorbě návrhu jsem se inspiroval poetikou Josefa Lady a tvaroslovím českého kubismu,“ komentuje Rony Plesl a dodává, že zpracování mimo jiné odkazuje i na estetiku české brusičské tradice.

Nová soška tak získává zcela nový ráz. Je řízná, ostrá, zároveň si zachovává majestátnost, tradici a eleganci. A jak řekl přímo Plesl: „Chtěl jsem lva milého a vstřícného.“ K tomu lze snad jen dodat, že také lva reprezentativního a posouvajícího soutěž na vyšší a čerstvější level.

Nadčasová koruna pro Sportovce roku

Mnozí to možná netuší, ale anketa Sportovec roku je vůbec nejstarší svého druhu v České republice. „První vyhlášení se konalo již v roce 1959 a už v té době byl sportovec obdarován trofejí v podobě koruny. V té době však pozlacené a menší, než je ta současná. Původní design trofeje ovšem zanikl společně s rozdělením Československa. Trofej byla putovní a dodnes se nedopátralo, u kterého sportovce nakonec zůstala,“ vysvětluje Zdeněk Pavlis, předseda Klubu sportovních novinářů.

Už tři roky od vzniku ČR se ale anketa dočkala nové ceny. Autorka  Alena Matějková, jež je absolventkou ateliéru skla na pražské UMPRUM, si v návrhu ponechala koncept korunky, změnila ale její velikost i materiál. Současná křišťálová koruna je tak založena na geometrických tvarech a ostrých liniích, které zjemňuje až kulatý podstavec s uvedenými jmény každoročních vítězů.

Sportovkyně Martina Sáblíková s kříšťálovou korunou od Aleny Matějkové. Zdroj: Michal ČervenýSportovkyně Martina Sáblíková s kříšťálovou korunou od Aleny Matějkové. Zdroj: Michal Červený

Trofej Matějkové vyniká především relativně nadčasovým designem, který funguje i po více jak dvaceti letech. Jediným rušivým elementem se tak stává těžkopádnost a rozměr ceny. Tyto prvky jsou ovšem vykompenzovány zmenšenou verzí, která na rozdíl od koruny z předávání už výherci zůstává.

Minimalismus ceny Jindřicha Chalupeckého

Je tomu teprve čtyři roky, co prestižní české ocenění pro mladé výtvarníky získalo také svoji hmotnou podobu. K 25. výročí společnost oslovila přední české designéry s možností navrhnout zcela první sošku. Po zvážení odborné poroty poté dostal zelenou ke ztvárnění Maxim Velčovský.

Nejdříve jsem si myslel, že mé oslovení může být konceptem a je součástí projektu jednoho z finalistů. Když několik indicií naznačovalo, že se jedná skutečně o Cenu Jindřicha Chalupeckého, rád jsem vyzvání přijal,“ komentuje Velčovský své vybrání pro realizaci návrhu. A v ní se mu povedlo vyjádřit mnohé.

Soška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského. Zdroj: cjch.czSoška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského. Zdroj: cjch.cz

Zpracování od předního českého designéra totiž v sobě pojí praktičnost a minimalismus s jistou dávkou symboliky. Mosazná soška je podle jejího autora totemem, závěrečnou tečkou, ale zároveň také štafetovým kolíkem, který zaručuje ve výtvarném světě neustálé přetrvávání a pokračování kreativity a tvořivosti. Ergonomický tvar, přijatelná velikost a strojový font odkazující na 60. léta pak již jen dotvářejí na první pohled nenápadnou, avšak informačně hodnotnou cenu.

Z etické trofeje šperkem

Ještě jednou se vrátíme ke sportu, i když v trochu jiném ohledu. Stanislav Holý vytvořil v rámci svého studia návrh trofeje, pro kterou dokonce vymyslel i vlastní kategorii. „Vzhledem k vývoji sportu a tendencí v něm, jsem zvolil kategorii ‚morální přínos sportovce‘. Trofej měla být mojí reakcí na hodnotové vyprazdňování sportovního klání. Synonymum pro "fotbal" není ‚fair play‘ nebo ‚tým‘, nýbrž ‚pivo‘ nebo ‚ultras‘, vítězové české ligové soutěže na hřišti popíjejí pivo přímo z poháru, normou je nesportovní chování, podvod se stává legitimní taktickou variantou ve sportu,“ říká autor-student.

Trofej za morální přínos sportovce od studenta Jaroslava Holého. Zdroj: Jaroslav HolýTrofej za morální přínos sportovce od studenta Jaroslava Holého. Zdroj: Jaroslav Holý

Ve výsledku tak vznikl stylizovaný vavřínový věnec, který, jak říká sám Stanislav, je fundamentálním symbolem pro vítěze, je jasný a čitelný. „Zvolil jsem minimalistickou formu, s jediným lístkem, který téměř poťouchle vyčuhuje a jednak pomáhá čitelnosti produktu a druhak jaksi odlehčuje hutné téma. Zároveň rád minimalismus trochu narušuji nějakým kontrastním detailem, takže produkt vyvolává další asociace a žije si v tomto smyslu dalším životem, na který nemám vliv,“ dodává.

Stanislavův mosazný výtvor zároveň funguje i jako nositelný doplněk mimo ceremoniál. Ale i ten nadále zůstává pouze jako součást konceptu. Realizaci či praktické využití zatím autor neplánuje, a to i přestože na zakázku už vyrobil i drobnější exemplář jako šperk.

Galerie

Další články