V rodině Beldů se řemeslo dědí z generace na generaci, foto: Belda V rodině Beldů se řemeslo dědí z generace na generaci, foto: Belda

České rodinné firmy, které vyrábějí světový design. Představujeme Beldovy

Když si do vyhledávače zadáte jméno Jiří a Viktorie Beldovi, s největší pravděpodobností ho budou provázet slova jako koruna, klenoty nebo šperk. V zápětí vás napadne, že nejen že v souvislosti s jejich šperkařským uměním bylo napsáno snad téměř vše, ale že skutečně v České republice zřejmě nenajdeme jiné jméno, které by s tímto spojením rezonovalo silněji než Belda/ová. A není se co divit, protože řemeslné dovednosti, stejně jako obchodní talent, se u nich dědí z generace na generaci tak nějak přirozeně.

Od perel ke korunovačním klenotům

Český ráj a granát k sobě neodmyslitelně patří, foto: Belda FactoryČeský ráj a granát k sobě neodmyslitelně patří, foto: Belda Factory

Firmu Czechoslovak Bead Co. založil v roce 1915 v New Yorku dědeček Jiřího Beldy ml. Ladislav. Bylo mu pouhých dvaadvacet let. Tehdy v ní vyráběli šperky s umělými perlami. Jeho cesta z Pojizeří za americkým snem byla spletitá, podobně jako definitivní návrat zpátky do Československa před hospodářskou krizí v roce 1927 a jistě by stála za filmové zpracování. Smutný byl i poválečný osud jeho dědečka, kdy musel přihlížet kompletnímu zničení své turnovské firmy komunisty, kterou založil v roce 1922 po svém prvním návratu z Ameriky.

Jeho syn jiří Belda st. se věnoval zlatničině, ale do rodinné firmy logicky už nastoupit nemohl, a tak začal pracovat ve šperkařském družstvu Granát. Odtud se pak vydal na dráhu učitele a působil na umělecké průmyslovce v Turnově. V roce 1965 se objevila životní zakázka na vytvoření kopie svatováclavské koruny pro Expo 67 v Montrealu, a o rok později se začal starat o české korunovační klenoty. Na ně rodina Beldových dohlíží dodnes.

Kolekce vznikla u příležitosti 100. výročí založení rodinné firmy, foto: Belda FactoryKolekce vznikla u příležitosti 100. výročí založení rodinné firmy, foto: Belda Factory

Šperk logicky neminul ani Jiřího Beldu ml., který studoval na VŠUP v ateliéru šperku, glyptiky a skla v architektuře u profesora Josefa Soukupa v osmdesátých letech. A na rodinnou tradici symbolicky před dvěma lety navázala i nejmladší členka ze šperkařského klanu, dcera Jiřího Beldy ml. Viktorie, kdy navrhla a vytvořila korunovační klenoty pro kambodžského krále.

Odkaz minulosti

A protože historii, stejně jako šperky, které se s oblibou v rodinách z generace na generaci často dědí, si od Beldových odmyslet nejde, zajímalo mě, jakým způsobem ji vnímají v kontextu své práce.

„Já se snažím žít spíš přítomností nebo budoucností, ale samozřejmě i minulost je důležitá. Co se šperku týče, ráda kombinuji věci po pradědečkovi a dědečkovi s našimi novými věcmi. Obecně ale platí, že na minulost se bohužel hodně zapomíná a v dnešním světě to špatně ovliňuje naši současnost, teď samozřejmě mluvím o politice a celkové špatné náladě ve společnosti,” zamýšlí se Viktorie.

Prsten z achátu, foto: Belda FactoryPrsten z achátu, foto: Belda Factory

Její otec Jiří k tomu dodává: „Snažím se o to, aby to, co vymyslím a vyrobím, se líbilo mně a je mi jedno, jestli je to něco, co mě zaujalo z historie nebo současnosti. Samozřejmě něco jiného je, jak říká Viki, život! Tam je potřeba na historii myslet neustále! Bohužel, a to nechápu, lidi strašně zapomínají!”

To, že po revoluci mohli svobodně pokračovat v odkazu svého dědečka a dále rozvíjet myšlenku, na níž firma kdysi stála, vnímají jako něco přirozeného. Vycházet z rodinné tradice a navázat na práci svých předků podle Jiřího Beldy ml. naopak společnosti chybí. A vzájemně si cení toho, že mohou stále vyrábět moderní šperky tradiční technologií, které nejsou na jednu sezónu a vydrží po mnoho generací. Začít museli ale od začátku.  

„Vrátili nám jen prázdný barák, který ještě vybílil nějaký komunista, který si část zprivatizoval včetně některých našich pozemků, a ani po dvanácti letech soudů jsme nic nezmohli! To bylo dost velké procitnutí z euforie vítězství. No, asi jsme tomu věřili, jinak bychom vůbec nezačali,” vzpomíná na komplikované začátky porevoluční doby Jiří Belda ml.

Kolekce se kreativně opírá o téma přírodních motivů, foto: Belda FactoryKolekce se kreativně opírá o téma přírodních motivů, foto: Belda Factory

Rodina, která drží při sobě

Oba však přiznávají, že ve spoustě věcech mají obrovské štěstí. Dělají práci, která je baví, váží si svých zákazníků, které mnohdy i znají a spolupracují s lidmi, jichž si cení. Podnikání v Čechách by však z jejich pohledu mohlo být snazší.

„Podnikání v Čechách, je díky naší politické scéně neustálý stres. A myslím, že by to tak nemělo být. Administrativa dost často převažuje nad kreativou,” myslí si Viktorie. Na druhé straně ji těší, když je rodina dobře naladěna. Svých rodičů si váží a je ráda, že to spolu táhnou tak dlouhou dobu. Svého otce vnímá jako dobrého člověka.

„Je loajální k rodině a přátelům. Jen trochu vztekloun. Pracovně samozřejmě skvělý řemeslník, výtvarník a designér. Stejně tak jako moje maminka,” dodává. „Viki je taky super,” komentuje její otec s úsměvem. Jako rodiče ho přirozeně těší, když jeho dcera přijde se skvělým nápadem a když je spokojená.

Foto: Belda FactoryFoto: Belda Factory

V zásadních pracovních věcech i obecných názorech na život si rozumí. Výrazný generační střet u nich nikdy nenastal. Svou rodinu by zkrátka neměnili. Jediná malá nevýhoda práce v rodinné firmě je podle Viktorie to, že si člověk práci neustále nosí domů, a tím vlastně nikdy nevypne.

Co se pracovních rad týče, je to různé. Viki konzultuje s tatínkem poměrně často, zejména technologické postupy. Obvykle jejich práce ale funguje tak, že si stanoví téma, kterému se věnují nejprve samostatně a pak práci řeší společně.

Šperkařská práce je pro ně zásadní, ale vzdávat se jí rozhodně nechtějí. „Nerada vidím věci fatálně, kdyby se muselo něco změnit v souvislosti s mou prací, určitě pod vlak neskočím,” říká Viktorie. Jiří Belda ml. by si zase místo šperkařství uměl představit rentiérství.

A jaký je u nich podzim po pracovní stránce? Kromě nové kolekce, kterou představili na letošním jubilejním Designbloku, oslavili dvacet let svého pražského showroomu. „Náš obchod oslavil 20 let, tak jsme si nadělili nové logo a celý vizuální styl od studia Najbrt,” ukončuje své vyprávění o rodině Viktorie.

 
 
 

Další články