Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ilustrátor Jan Šrámek (vlevo) se zabývá československou vizuální kulturou a veřejným prostorem, foto: Polina Davydenko Ilustrátor Jan Šrámek (vlevo) se zabývá československou vizuální kulturou a veřejným prostorem, foto: Polina Davydenko

Češi nemají stále vyřešený vztah k vlastní minulosti, míní Jan Šrámek, ilustrátor architektury

Od roku 2018 vytváří ilustrace pro festival Open House Praha, zálibu v architektuře můžeme vysledovat ale i ve volné tvorbě. V ní se zaměřuje převážně na československou vizuální kulturu a veřejný prostor. Co pro něj představuje akce Open House Praha, jaké budovy nejraději kreslí a jaký je vztah Čechů k socialistické architektuře?

Open House Praha


Pro Open House Praha vytváříte vizuální styl už druhým rokem. Co pro vás tento festival znamená a v čem spatřujete jeho přínos?

JAN: Ve své práci mám blízko k architektuře a díky festivalu mám možnost seznámit se blíže s budovami, které jsou pro mě nějakým způsobem důležité. Myslím, že je ta akce zároveň zajímavým krokem směrem k širší veřejnosti, aby se mohla blíže seznámit s některými památkami. 

Ilustrace Hlavního nádraží pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace Hlavního nádraží pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan Šrámek

Jak vznikají jednotlivé ilustrace budov? Jakou technikou?

JAN: To se těžko popisuje a záleží, jak vypadá konkrétní budova, kterou mám nakreslit. Obecně to funguje tak, že se snažím získat co nejlepší fotografie, pokud možno také plány a často používám Google mapy, protože ne na každé místo se můžu dostat. Přes ně hledám různé úhly. Třeba když jsem dělal v minulém roce Hlavní nádraží v Praze, tak jsem si vymyslel kompozici, ke které jsem nemohl najít všechny detaily, takže jsem nakonec musel místo navštívit a některá místa dofotit. Je pro mě důležitý detail, takže musím mít o všem přehled.

Ilustrace restaurace Expo 58 pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace restaurace Expo 58 pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan Šrámek

Jaká architektura vás nejvíce baví kreslit? 

JAN: Mám raději architekturu od funkcionalismu nahoru, protože starší budovy se strašně špatně kreslí kvůli mnoha různým detailům. Je pro mě náročné najít kompromis, jak je zjednodušit a zároveň předat informaci o tom, jak ta budova vypadá. Radši mám brutalismus nebo high-tech architekturu. 

Ilustrace budovy IPR pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace budovy IPR pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan Šrámek

Jaké budovy jste tedy vytvářel nejraději? 

JAN: Mám hodně rád budovu Transgasu a v rámci Open House Praha mě bavila budova restaurace Expo 58, i když už je to jenom fragment původního celku, a pak ještě IPR od Pragera. 

Ilustrace Hotelu International pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace Hotelu International pro Open House Praha 2018, zdroj: Jan Šrámek

Snažíte se u jednotlivých budov zachytit atmosféru, ducha toho místa?

JAN: Ano, normálně s tím pracuji. Na plakát pro Open House Praha se musí vejít budova celá při zachování měřítka, takže u větší jako u Hotelu International musím zvolit stylizaci a zjednodušit to. Minulý rok jsem ale pracoval s atmosférou hodně, protože se jednalo o menší budovy, u kterých se dala zachytit větší míra detailu, takže jsem kreslil stromy, parky, světla apod. Obecně se snažím zobrazovat místa se vším, tak jak jsou.

Láska k panelákům

Ve své tvorbě se hodně věnujete ilustracím socialistické architektury. Co pro vás představuje?

JAN: Mám k ní blízký vztah, protože jsem vyrostl na sídlišti v Praze, takže je to něco, co mě obklopovalo a co mě vlastně pořád nějakým způsobem fascinuje. Vývoj sídlišť je třeba strašně zajímavý. Když jsem byl malý, žily na něm všechny sociální vrstvy, což se pak později změnilo. Původně byly naplánované tak, aby tam vedle představitelů vládnoucí třídy bydleli třeba doktoři a lidé z okraje společnosti. Od 90. let se ale společnost začala stahovat více do sebe, vyšší střední třída se odstěhovala, a pak tam zůstaly spíše sociálně vyloučené vrstvy a starší lidé. Teď se to zase podle mě mění, akorát nemám možnost to úplně sledovat. Bydlení v paneláku může být ale podle mě super.

Ilustrace pro knihu mapující život v panelácích, Paneland, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace pro knihu mapující život v panelácích, Paneland, zdroj: Jan Šrámek

 Jaký je vztah současné české společnosti k socialistické architektuře a uměleckým dílům té doby?

JAN: Myslím si, že je problém, že česká společnost nemá celkově vyřešený vztah k vlastní minulosti a často tady dochází k lineárnímu zjednodušování minulosti, které pak vede k tomu, že některé části naší kulturní historie jsou na základě toho znevýhodňovány, a pak prostě mizí. Nebo to určité skupiny používají jako záminku, myslím tím třeba developery. Komunismus byl samozřejmě negativní období, ale nemůžeme ho vnímat černobíle. Byl tu horizontální i vertikální pohyb a na to se často zapomíná.

Ilustrace z knihy Zvláštní okolnosti, která se zabývá odstraněnými objekty z veřejného prostoru z období socialismu, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace z knihy Zvláštní okolnosti, která se zabývá odstraněnými objekty z veřejného prostoru z období socialismu, zdroj: Jan Šrámek

Zabýval jste se také veřejným prostorem v architektuře. Jaký je aktuální stav české veřejnosti k této problematice?

JAN: Podle mě to souvisí s normalizací, kdy se lidi začali stahovat do osobního prostoru a úplně se přestali starat o to, co se děje kolem. Podobným způsobem to pokračovalo v 90. letech. Vlastně až posledních pár let mám pocit, že se to začíná zlepšovat. V Praze se začaly pořádat různé trhy a řeší se, jaké plastiky se umístí do jakého prostoru. 

Tvorba a inspirační zdroje

Vaše práce je poměrně všestranná. Věnujete se audiovizuální tvorbě, animacím, ilustracím. Co aktuálně převažuje? 

JAN: Teď jenom ilustruju, ale chystám na podzim i nový audiovizuální projekt s Lišajem, ve kterém bych se chtěl zabývat problematikou architektury a veřejného prostoru ve spojení s jeho hudbou, která je ambientní a nostalgická. 

Ilustrace z knihy Pražské vize mapující stavby, které nikdy nevznikly, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace z knihy Pražské vize mapující stavby, které nikdy nevznikly, zdroj: Jan Šrámek

Juraj Horváth popsal českou tvorbu i v souvislosti s vaší prací jako melancholickou, pomalou a smutnou. Jak ji vnímáte osobně? 

JAN: Já myslím, že to jste popsala dobře. Nějaká melancholie, dystopie, to jsou věci, který mě v mé práci vždycky zajímaly a vždycky mě hodně fascinovaly. 

Ilustrace dnes již zaniklého Hotelu Praha, Zvláštní okolnosti, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace dnes již zaniklého Hotelu Praha, Zvláštní okolnosti, zdroj: Jan Šrámek

Na čem konkrétně pracujete?

JAN: Aktuálně pracuji na knížce o metru s Veronikou Vlkovou. Potom bych chtěl pracovat na knížce, která bude volně navazovat na Zvláštní okolnosti, akorát se místo soch budu věnovat přímo architektuře. Budu se zaměřovat pouze na ty budovy, které jsou zničené, nevhodně zrekonstruované nebo se plánují zničit. Ohrožené budovy jsou pro mě teď velké téma. Vedle Transgasu je tu řada dalších budov, kterým hrozí stejný osud, např. Mordoru na Žižkově. Kromě toho ještě spolupracuji na animovaném filmu o vývoji Baťova mrakodrapu ve Zlíně, kde jsem vycházel ze 3D plánů.

 

Ilustrace pro Brno 16 International Short Film Festival, Bílý dům, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace pro Brno 16 International Short Film Festival, Bílý dům, zdroj: Jan Šrámek

Kteří současní ilustrátoři vás nejvíce baví?

JAN: Hodně mě baví holandská ilustrátorka Leonie Bos, která taky hodně kreslí architekturu a má melancholický ráz. Jinak z tuzemských autorů je to například Anna Macková, Juliana ChomováDaniela OlejníkováAnežka Hájková, Lucie Lučanská nebo Nikola Logosová

Ilustrace pro Brno 16 International Short Film Festival, Bílý dům, zdroj: Jan ŠrámekIlustrace pro Brno 16 International Short Film Festival, Bílý dům, zdroj: Jan Šrámek

Máte rád sci-fi žánr, takže jak podle vás bude vypadat Praha nebo Brno třeba za 10 let?  

JAN: To je dobrá otázka. Tohle jsou věci, do kterých se musíme zapojit všichni v rámci svých občanských společností. Bojím se, že Praha bude čím dál víc zaplněná neosobní gentrifikovanou architekturou a jsem zvědavý, co udělají s nedostupností levných bytů. V Brně je to dost podobné. 

Profil

Jan Šrámek aka VJ Kolouch (1983, Praha) je ilustrátor, vizuální umělec a pedagog na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně, kde předtím studoval. Často spolupracuje s umělkyní Veronikou Vlkovou. Je spoluautorem knih Pražské vize (2018), Zvláštní okolnosti (2017), Stručný glosář letenský (2016) atd. 

Open House Praha je festival, který veřejnosti otevírá jinak nedostupné objekty z naší historie. Letošní 5. ročník se koná 18. - 19. května a nabízí 80 budov a prostorů z Prahy. Ústředními tématy jsou ekologicky šetrná architektura a budovy, které jsou pod záštitou hl. města Praha. 

Galerie

Další články