Emma Wessel, Hide and Seek. Zdroj: emmawessel.com Emma Wessel, Hide and Seek. Zdroj: emmawessel.com

Češi klobouky nikdy moc nenosili. Přitom s nimi slaví celosvětový úspěch a nová generace designérů je miluje

Pokud jde o klobouky, stalo se všeobecně uznávaným faktem, že v Česku údajně neexistuje tradice jejich nošení. Existuje zde ale světově proslulá značka klobouků, jejíž historie sahá do poloviny sedmnáctého století. V současnosti u nás působí také několik mladých designérů, kteří se věnují speciálně výrobě klobouků. Jaký je tedy vztah současné módy a designu k pokrývkám hlavy?

Monopol TONAK

Světově proslulá značka klobouků, o níž je v úvodu řeč, je velmi dobře známá celé široké veřejnosti. V Novém Jičíně, který je sídlem firmy Tonak, byl kloboučnický cech ustanoven již roku 1630. V současnosti Tonak zkouší postupnou proměnou marketingového přístupu utvrdit a znovudobýt svou ztracenou slávu na poli výroby srstěných klobouků. 

Zimní kolekce 2017/2018. Zdroj: tonak.czZimní kolekce 2017/2018. Zdroj: tonak.cz

Firma se v poslední době snaží ekologizovat svou výrobu, konkrétně zpracovávání odpadů z ní vznikajících a používání nezávadných barev. Inovované internetové stránky se formou, jakou používají velké módní značky, zkouší přiblížit zákazníkům. Zároveň Tonak buduje novou marketingovou strategii s velmi ambiciózními cíli, mimo jiné chce expandovat hlavně do online světa.

Klobouky jinde

Velký potenciál práce s pokrývkami hlavy v rámci oděvu ukazují příklady studentských projektů londýnské College of Fashion. Klobouky se v nich transformují do organických součástí celých modelů nebo nabývají nejrůznějších hybridních forem. Hranici mezi oděvem, šperkem a kloboukem designéři neustále překračují nebo rovnou úmyslně ruší, aby dosáhli komplexního projevu. 

Emma Wessel, Hide and Seek. Zdroj: emmawessel.comEmma Wessel, Hide and Seek. Zdroj: emmawessel.com

Na podobném principu své projekty zakládá také Emma Wessel, podle níž nové nápady vznikají přímo v procesu tvorby při vytváření dialogu s existujícími objekty, které tak dostávají odlišné funkce.

Čeští modisté

Co se týče českých modistů, tak kromě rozkošně kreativních kloboučnic z řad D.I.Y. nadšenců u nás nenalézáme velké množství profesionálů, kteří by se výrobě pokrývek hlavy primárně věnovali. I tak zde můžeme najít zajímavé polohy zpracování klobouků. Mezi v současnosti nejviditelnější a nejprogresivnější můžeme označit především tvorbu Markéty Kratochvílové, Petry Kvarčákové, Petry PtáčkovéSofie Samarevy.

Dragon Spirit

Markéta Kratochvílová, Dragon Spirit. Zdroj: marketakratochvilova.netMarkéta Kratochvílová, Dragon Spirit. Zdroj: marketakratochvilova.net

Markéta Kratochvílová vytváří autonomní šperky, které nejsou pouhými doplňky. Její kousky jsou sebevědomé, inspirované především Dálným východem a netypickými kombinacemi materiálů. Šperky lidskou figuru objímají a svazují zároveň, autorka jde vždy až na dřeň, hledá esenci svých inspirací a nebojí se balancovat mezi utilitárností šperku a výtvarným dílem. 

Markéta Kratochvílová, Enfant Terrible. Zdroj: marketakratochvilova.netMarkéta Kratochvílová, Enfant Terrible. Zdroj: marketakratochvilova.net

Lze to vidět například v kolekci Dragon Spirit, kde se uplatňují šperky jako atypické pokrývky hlavy. Mohutné, na sebe nahuštěné uzly provazů a korálků až paraziticky částečně či úplně zakrývají obličej jejich nositele a vytváří tím dojem exotičnosti hraničící až s magičností.

Modistka od královny

Ukázka tvorby Petry Kvarčákové. Zdroj: lamodista.czUkázka tvorby Petry Kvarčákové. Zdroj: lamodista.cz

Petra Kvarčáková získala své zkušenosti během studií v Londýně, včetně absolvování několika stáží, z nichž jedna probíhala pod vedením hlavní modistky anglické královské rodiny Rose Cory. Následně založila značku La Modista fungující zprvu v Anglii a později také v Čechách. 

Ukázka tvorby Petry Kvarčákové. Zdroj: lamodista.czUkázka tvorby Petry Kvarčákové. Zdroj: lamodista.cz

Inspirací jsou pro ni staré módní katalogy ze 30. let, její tvorba je řekněme umírněnou, ale velmi nápaditou variantou klobouku jako designového uměleckého kousku

Pohádkový příběh

Petra Ptáčková. Zdroj: hintmag.comPetra Ptáčková. Zdroj: hintmag.com

Kouzelně výtvarná estetika se odráží v magických modelech Petry Ptáčkové, která žije a pracuje ve Francii. Jejím cílem není vytvářet nositelné kolekce, ale bavit módou – sebe i ostatní. Petra Ptáčková do svých kolekcí vždy vkládá určitý příběh, třeba poselství toho, jak se skupina kamarádů vydala vysoko do hor hledat tajemnou jeskyni. 

Petra Ptáčková. Zdroj: hintmag.comPetra Ptáčková. Zdroj: hintmag.com

Součástí kostýmů hrdinů příběhu jsou v některých případech také klobouky, jež zásadně dotváří celkový dojem a výraz modelu. Autorka při jejich zpracovávání klade důraz na ruční práci – prošívání materiálů, pletení, autorské malby a tisk.

Vrtulky a bábovičky

Sofya Samareva. Zdroj: czechdesign.czSofya Samareva. Zdroj: czechdesign.cz

Klobouky Sofie Samarevy jsou popisovány jako hravé, unikátní a svéhlavé, a jsou také mezinárodně oceňovány. Designérka pracuje výlučně s králičí plstí, jelikož upřednostňuje přírodní materiály před těmi umělými.

Sofya Samareva. Zdroj: lagallery.czSofya Samareva. Zdroj: lagallery.cz

Jednotlivé kousky jsou zpravidla kombinací zajímavé formy a zářivé monochromní barevnosti, najdeme mezi nimi ovšem i velmi jednoduché či barevně tlumené klobouky. Právě balanc mezi tvarovou a barevnou jednoduchostí a intenzitou propůjčuje těmto kouskům onu elegantní hravost a rozvážnou svéhlavost.

A co dále?

Přestože se ukazuje, na základě výše zmiňovaných příkladů, jak velkým přínosem zpracovávání pokrývek hlavy může být, není tato praxe u nás stále příliš běžná. Vytváření inspirativních scénářů možné budoucnosti může pomoci vytvořit nový dialog mezi designem šperku, módy a klobouky a rozostřit hranice rozprostírající se kolem jednotlivých specializací.

Další články