Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Balící papíry, Calico, zdroj: Calico Balící papíry, Calico, zdroj: Calico

CALICO "Ručně tištěný design"

Calico užívané jako podstatné i přídavné jméno je dle Wikipedie druh motýla, zlatá rybka, pestrobarevná kočka, odrůda kukuřice, několik míst v USA či známý pirát Calico Jack. Také je to druh textílie nebo způsob tisku a v neposlední řadě název nové české mini manufaktury (v moderním jazyce by se řeklo designérské studio).

Všichni tito zdánlivě vzájemně nesouvisející živočichové, zemědělská plodina, pomístní názvy, specifický druh tkaniny a tisku, nebezpečný desperát, který rád nosil látku kaliko či jméno designového studia mají něco společné. Je to barva, dekor a ornamentálnost.

Nás bude nejvíce zajímat ornament, dekor nebo lépe vzor využitelný v současném designu, který nám představuje ve velice zajímavé formě již výše zmíněná česká dílna CALICO.

Dva vystudovaní restaurátoři papíru Ondřej Zatloukal a Jan Slivka se v roce 2012 začali pilně zabývat starou technikou kartounového tisku a hlavně jeho vzory. Ty využívají netradičně, převážně na potisk svých papírových výrobků. V současné době jako jediní v Čechách a možná i v Evropě ovládají techniku kartounového tisku.

Zápisník, Calico, zdroj: CalicoZápisník, Calico, zdroj: Calico

Ve své dílně používají postupy předindustriální manufakturní výroby a navazují jaksi vzdáleně, ale přece, na slavnou éru českých kartounek 19. století, jelikož využívají ručních otisků forem dobových vzorů. Ovšem pracný kartounový tisk, drahý na výrobu a časově náročný, nahradili ručním sítotiskem. Kartounový tisk používají pouze na zakázky pro umělecké knihaře, restaurátory a výtvarníky. 

Předlohy pro formy nekonečných vzorů a ornamentů hledají na potahových papírech předsádkách starých knih nebo matrik a vnitřků kufrů nalezených v muzejních sbírkách. Poslední dobou dostávají předlohy i od zainteresovaných osob.

Vzory následně digitálně upravují a variují v různých decentních barevných provedení: „Calico se tedy snaží dát vzorům nějaký sjednocující vizuální styl. K tomu nám například mimo jiné pomáhá jednoduchá barevnost, kterou pečlivě vybíráme ke každému vzoru zvlášť. Naše papíry se většinou skládají pouze ze dvou barev, oproti mnohabarevným původním vzorům. Kromě barevné redukce, vzory také oproti jejich původnímu vzhledu zjednodušujeme, čistíme, měníme je jak proporčně, tak i tvarově. Někdy je i sami dotváříme a to v případě, že se nám do ruky dostane pouze fragment opakujícího se motivu, který pak musíme rekonstruovat,“ popisuje Ondřej Zatloukal.

Zatím využívají jako inspiraci a předlohu pouze historické vzory, ale Ondřej Zatloukal dodává: „Nicméně v současné době připravujeme novou řadu, ve které se již několik čistě našich nápadů objeví. Další originální vzory nyní připravujeme pro čokoládovou manufakturu Ajala, se kterou úzce spolupracujeme.“

Ceremoniál Fedrigoni Top Award, březen 2015 Londýn, zdroj: CalicoCeremoniál Fedrigoni Top Award, březen 2015 Londýn, zdroj: Calico

Chaber, Ukula, Onevu, Rotadori, Murek, Kukar, Kamar, Cukl. To nejsou nějaká zaříkávací hesla kmenových šamanů, ale exoticky a tajuplně znějící názvy produktů CALICO. „Jména produktů vznikají jako volné asociace jednotlivých motivů které dále překládáme do různých jazyků (např. svahilština, maďarština, nepálština etc.). Překlad, který nám zní nejlépe pak následně někdy i upravíme, nebo jen foneticky přepíšeme tak, aby se k vzoru hodil a dobře zněl,“ říká Zatloukal.

Ve Wikipedii tyto jména nenajdete, ale na stránkách CALICO ano.

Za svou činnost letos dostali prestižní ocenění Fedrigoni Top Award 2015, druhé místo v kategorii Packaging.

Galerie

Další články