Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Hlavní budova AVU na Letné, zdroj: archiv AVU Hlavní budova AVU na Letné, zdroj: archiv AVU

AVU si k 220. výročí nadělí novou vizuální identitu. Kdo se utká v soutěži o její realizaci?

CZECHDESIGN pro Akademii výtvarných umění v Praze organizuje soutěž, do které vyzývá 7 grafických studií. Cílem je najít silné konceptuální řešení odrážející poslání a hodnoty této prestižní umělecké vzdělávací instituce. Kdo se tohoto nelehkého úkolu zhostí?

Hledání nové identity

Akademie výtvarných umění (AVU) se rozhodla rok před svými 220. narozeninami pro radikální krok - vůbec poprvé v historii hledá svoji vizuální identitu a vyzývá progresivní česká grafická studia, aby předložila své návrhy. Vítěz designérské soutěže zpracuje komplexní grafický manuál, který vyřeší absenci funkčního systému pro vizuální komunikaci AVU.

Instituce je od počátku 90. let reprezentována výrazným logem českého lva se srdci z dílny tehdejšího rektora AVU Milana Knížáka. Autorská práva neumožňují s tímto logem v nové vizuální identitě dále pracovat. Ta má proto přijít se zcela novým a současným konceptem, který by měl odrážet poslání akademie: "Neúnavně hledáme a ukazujeme alternativní cesty. V umění i společnosti.” A také její jedinečnost v rámci ČR: AVU je jediná vysoká škola, kde stojí výtvarné umění na prvním místě.

„Přestože Akademie výtvarných umění v Praze oslaví v příštím roce 220 let od svého založení, je to poprvé, co pracuje na vytvoření komplexní vizuální identity školy. Uvědomujeme si, jak důležitá událost to v životě naší instituce je. Potřebujeme mít nový, koncepčně propracovaný vizuál, který bude jasně vyjadřovat, že jsme výjimečná škola ve výuce uměleckého myšlení,“ komentuje význam soutěže rektor AVU Tomáš Vaněk.

Dosavadní logo AVU, autor: Milan Knížák. Zdroj: AVUDosavadní logo AVU, autor: Milan Knížák. Zdroj: AVU

Otevřený dialog

Celé soutěži předcházela intenzivní příprava, do které CZECHDESIGN zapojil širší vedení AVU, zástupce pedagogů i studentů. Poté následovalo pečlivé sestavení zadání, které je stěžejním podkladem pro práci designérů. Dalším důležitým prvkem soutěže je osobní komunikace a spolupráce účastníků soutěže s vedením AVU a s odbornou porotou. Vznikne tak otevřený dialog, který zajistí výsledek nejvíce odpovídající požadavkům akademie. Všechna studia se se zástupci AVU setkají na začátku soutěže při osobním zadání. Svůj soutěžní návrh pak porotě také odprezentují osobně a dostanou na něj odbornou zpětnou vazbu. Do druhého, intenzivnějšího kola soutěže postoupí pouze 3-4 studia, která svůj koncept na základě zpětné vazby od poroty rozpracují do několika výstupů. Z nich pak bude vybrán vítěz a realizátor grafického manuálu Akademie výtvarných umění v Praze.

Ateliéry AVU, zdroj: archiv AVUAteliéry AVU, zdroj: archiv AVU

Účastníci soutěže

AVU do uzavřené soutěže, na základě rešerše portfolií grafických studií a jejich referenčních projektů a zkušeností, vyzývá následující grafické designéry a studia (řazeno abecedně):


1. 20YY designers

Designérské studio 20YY Designers založili v roce 2011 Sébastien Bohner, Petr Bosák, Robert Jansa a Adam Macháček. V současnosti působí v Lausanne, Praze a San Franciscu. Na české grafické scéně můžeme jejich práce často vídat na plakátech významných kulturních institucí jako jsou například Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Galerie Rudolfinum, MeetFactory nebo Cena Jindřicha Chalupeckého.

2. Anymade Studio

Pražské Anymade Studio tvoří designéři Petr CabalkaFilip Nerad. Jejich projekty jsou vizuálně různorodé díky spektru disciplín, které oba designéři využívají. Mezi jejich práce patří například nová identita GHMP, vizuální identita organizace CZECHDESIGN či grafické zpracování publikace František Frank Frantík François Kupka Národní galerie v Praze, za kterou byli nominování na cenu Czech Grand Design 2013. Anymade jsou také autoři vizuální podoby prestižního amerického festivalu Moogfest 2017 nebo identity pro umělecký projekt Federica Díaze BIG LIGHT. Studio dlouhodobě spolupracuje s Národní galerií, Domem umění města Brna, Moravskou galerií a dalšími institucemi. V posledních letech bylo studio několikrát oceněno za grafickou úpravu knih v soutěži Nejkrásnější české knihy roku. 

3. Ex Lovers

Zuzana Kubíková, David Březina a Matěj Erlebach jsou Ex Lovers (*2008). Pomocí vývoje vlastních poetických nástrojů a metod — ADS (Autodidact Design Systems), UXUX (Unexpected User Experience), TaaS (Time as a Service) — se zabývají demokratizací, algoritmizací a koncem grafického designu. Vedle svých projektů spolupracují v rámci Simulace s institucemi jako je Státní fond kinematografie, CAMP (Centrum architektury a městského plánování) nebo Jihomoravské inovační centrum, dále také s architekty, stroji a lidmi. V roce 2016 vytvořili společně s Lukášem Kijonkou a Petrem Babákem kurátorský koncept pro 28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně s podtitulem „Demokratizace, prekarizace, botizace“, který nebyl organizátorem přijat. Jako hostující pedagogové se mimo jiné zabývají kritickou reflexí současného akademického prostředí, vzdělávacího systému a designerské praxe.

4. Tereza Hejmová

Designérka Tereza Hejmová vystudovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze ateliér Grafického designu a nových médií pod vedením Petra Babáka a Štěpána Malovce a kromě své designérské praxe také v současnosti vyučuje v grafickém ateliéru na VUT v Brně. V jejím portfoliu najdeme práce na vizuálech různých eventů, institucí a často také výstav a knih. Z nich jmenujme například knihu a výstavu Vetřelci a volavky, knihu Kdo je to umělec či výstavu a knihu Krása bude křečovitá – Surrealismus v československu 1933–1939 pro Alšovu jihočeskou galerii. Je spoluautorskou vizuálu pro Cenu Jindřicha Chalupeckého v letech 2015-17 (společně s Petrem Bosákem a Robertem Jansou) nebo grafického řešení knihy START - Sport jako symbol ve výtvarném umění (společně se Štěpánem Malovcem).

5. Laboratoř Petra Babáka

Grafické studio Laboratoř založil Petr Babák v roce 2003. Jedná se o experimentální výzkumný prostor grafického designu, kde je důraz kladen na inovace a neotřelé přístupy. Klienty studia jsou nejčastěji aktéři z kulturní sféry. Ve studiu kromě několika kmenových členů působí mnoho externistů. Na návrhu do soutěže AVU se bude podílet Petr Babák s Lukášem Kijonkou. V Laboratoři vznikl například komplexní vizuální styl a informační systém pro Národní technickou knihovnu v Praze, vizuální identita Národního filmového archivu, Moravské galerie v Brně nebo monografie umělců jako např. Kateřiny Šedé či Krištofa Kintery. 

6. Mütanta

Pražské studio Mütanta založili v roce 2008 Jaromír Skácel a Richard Wilde. Zaměřuje se na grafický design, vizuální komunikaci a typografii. Jejich návrhy vídáme na plakátech Studia ALTA, jsou také autory loga Pražského Quadriennale nebo vizuálního stylu kulturního čtrnáctideníku A2. Jejich práce je spojena také s webem a vizuální komunikací české módní návrhářky Hany Zárubové.

7. Parallel Practice

Studio Parallel Practice založili Michal Landa a Jan Brož v roce 2013. Angažují se především v kulturní sféře. V jejich portfoliu najdeme především práce z oblasti prezentace výtvarného umění, jako je vizuální identita Centra pro současné umění FUTURA, vizuály výstav např. pro Moravskou galerii v Praze, ale také grafické řešení časopisu EURO (ve spolupráci se studiem Mütanta).

Ateliéry AVU. Zdroj: archiv AVUAteliéry AVU. Zdroj: archiv AVU

Odborná porota

Soutěžní návrhy v obou kolech posoudí a vyhodnotí odborná porota:

Nezávislá část poroty:
Adéla Svobodová, grafická designérka, studio Adela & Pauline
Zuzana Lednická, grafická designérka, Studio Najbrt
Radek Sidun, typograf a grafický designér, pedagog UMPRUM
Marek Pokorný, kurátor současného výtvarného umění, umělecký šéf Galerie města Ostravy PLATO

Zástupci AVU:
Tomáš Vaněk, rektor AVU
Jan Šerých, Ateliér malířství II /škola Vladimíra Skrepla, odborný asistent
David Fesl, člen Akademického senátu AVU, zástupce studentů

Hlasy poradní (bez hlasovacího práva):
Anna Daučíková, prorektorka pro zahraniční záležitosti AVU
Pavlína Morganová, prorektorka pro umění, vědu a rozvoj AVU
Dušan Zahoranský, prorektor pro studijní záležitosti AVU
Blanka Čermáková, Oddělení komunikace s veřejností AVU

Škola architektury. Zdroj: archiv AVUŠkola architektury. Zdroj: archiv AVU

Odměny

V 1. kole dostane 7 účastníků soutěže za odevzdanou práci skicovné ve výši 15.000 Kč. Ve 2. kole dostanou 2 – 3 účastníci, jejichž návrh nezvítězí, za svou odvedenou práci skicovné ve výši 10.000 Kč.

Vítěz soutěže získá zakázku na vypracování grafického manuálu a odměnu za licenci v předpokládané hodnotě 800.000 Kč.  Na zakázce bude pracovat od ledna do května 2019 a pro AVU zpracuje kompletní grafický manuál obsahující koncepci nové vizuální identity včetně vzorových aplikací, grafické řešení webových stránek, označení budov AVU a také zajistí implementace nové identity, zaškolení pracovníků, externích grafiků a dalších osob s manuálem pracujících.

Info

Soutěž bude probíhat od září do listopadu, její výsledky budou oznámeny a na webu CZECHDESIGN zveřejněny do 12. prosince 2018. Nová vizuální identita se bude do praxe AVU dostávat v období od ledna do května 2019.

Kompletní zadání a pravida soutěže jsou k dispozici na stránkách soutěže.

Další články