Letters to the Mayor: Lisbon, 2016. Storefront for Art and Architecture. Zdroj. Ivo Poças Martins. Letters to the Mayor: Lisbon, 2016. Storefront for Art and Architecture. Zdroj. Ivo Poças Martins.

Architekti píší otevřené dopisy starostce: Výstava Letters to the mayor chce zavést dialog s městem

Říká se, že architektura víc než cokoliv jiného odráží dobu, v níž vzniká. Není individuálním uměním. Na rozdíl od něj je závislá na představách a možnostech klienta, což znamená, že je často poplatná aktuálním politickým, ekonomickým a kulturním zájmům. Architekt proto obvykle musí dělat spoustu kompromisů a někdy je jeho pozice omezena jen na plnění zadání, která pro něj byla vytvořena.

Výstava Letters to the Mayor: Prague proto vyzývá místní a světové architekty, aby svými dopisy poukázali na architektonická témata Prahy, která by se mohla řešit, a tím tyto myšlenky dostala do povědomí veřejnosti. Jedná se o apolitický akt zhodnocení minulosti a současnosti, který se snaží rozvést dialog vedení města s architekty o tom, jak by se Praha mohla dál vyvíjet.

Letters to the Mayor: Lisbon, 2016. Storefront for Art and Architecture. Zdroj. Ivo Poças Martins.Letters to the Mayor: Lisbon, 2016. Storefront for Art and Architecture. Zdroj. Ivo Poças Martins.

Letters to the Mayor: Prague tak obrací běžný vztah „město tvoří zadání – architekt zadání řeší.“ Projekt vznikl původně v roce 2014 v New Yorku díky iniciativě galerie Storefront for Art and Architecture a od té doby se už konal v patnácti městech po celém světě (Athény, Lisabon, Madrid, Oslo, Panama City, Rotterdam, Sao Paulo, Taipei, Bogota a další) V Praze teď projekt organizuje Storefront for Art and Architecture společně s Norma Space.

Místa konání. Zdroj: Storefront for Art and Architecture.Místa konání. Zdroj: Storefront for Art and Architecture.

Kdo všechno píše

Dopisy, adresované pražské primátorce Adrianě Krnáčové, píší architekti, teoretici a kritici architektury ze všech generací, různých národností a zaměření, aby zde zaznělo co nejvíc názorů a vytvořil se tak prostor pro diskuzi, která by měla také otevřít otázky jak obecně plánovat, jakou roli by měl hrát architekt ve vztahu k městu, občanovi apod.  

Projektu se účastní například katalánský architekt Ricardo Bofill, který projektoval několik budov v pražském Karlíně, americká teoretička zabývající se bytovou výstavbou v komunistickém Československu Kimberly Elman-Zarecor nebo zástupce vítězného studia OCA soutěže na dostavbu Kongresového centra na Pankráci Marco Subirana. Dále nechybí ani bývalí rektoři vysokých škol architektury, aktivisti, akademici, čerství absolventi architektury i grafičtí designeři nebo umělci.

Výstava je k vidění v pražské Norma Space od 24. dubna.

Zdroj: Storefront for Art and Architecture.Zdroj: Storefront for Art and Architecture.

Co se najde v útrobách okapu

Akcí provází instalace umělce Jana Boháče, která poukazuje na problém komunikace zúčastněných stran, který zde symbolizuje zdivočelý městský poštovní holub.
Okapní žlaby, svody a spojky jsou přirozenou součástí skoro každého města, ale přitom slouží i jako místo, kde žijí holubi. Zprávy, které nesli, se po cestě vytratily a uvízly v okapech, kde se buď úplně ztratily, nebo z nich zůstaly jen male útržky. Na výstavě je tak možné nahlédnout do útrob okapu a hledat a skládat dohromady zprávy, požadavky a přání, které neposlušní holubi vytratili po cestě.
Instalace tak poukazuje na problémy v komunikaci, kdy různé strany nedokážou vést smysluplný dialog.

Zdroj: Storefront for Art and Architecture.Zdroj: Storefront for Art and Architecture.

Obsah dopisů rozvíjí doprovodný program výstavy probíhající v galerii i v pražských ulicích. Ten zahrnuje běh pražskými ulicemi místy zmíněnými v dopisech, diskusi v galerii, čtení a koncerty na (A)VOID Floating Gallery.

Datum: 24. 4. - 30. 5. 2018
Místo konání: Norma space
Více na: norm-a.com nebo na Facebooku
 a také na Storefront for Art and Architecture

Další články