Anymade pro GHMP: nechceme být arogantní

Již brzy budeme moci v pražských ulicích i v online prostoru vídat novou vizuální identitu, která oživí jednu z největších výstavních institucí v Česku. Galerie hlavního města Prahy vyhlásila před půl rokem otevřenou dvoukolovou soutěž a teď se již těší na postupnou realizaci vizuálu od Anymade Studia, vítěze soutěže. Proč se porota rozhodla právě pro ně a co symbolizuje jejich návrh, vám přinášíme v tomto článku.

Transparentní cesta

Na začátku dubna byla vyhlášena soutěž na nový vizuál GHMP. Uspořádání soutěže svěřila Galerie hlavního města Prahy organizaci CZECHDESIGN.

Oceňujeme, že se vedení galerie rozhodlo pro otevřenou soutěž, která je nejtransparentnější cestou, jak se k novému vizuálnímu stylu dostat. Díky tomuto odvážnému rozhodnutí se na stole odborné poroty sešlo 90 zajímavých prací, které vizuální identitu komplexně řešily. Hodnocení poroty bylo v 1. kole anonymní a všichni soutěžící tak měli stejnou šanci na úspěch. 

Ukázková spolupráce

"Máme ohromnou radost, že je na světě další ukázková spolupráce mezi veřejnou institucí, odborníky a nadanými designéry. Galerie hlavního města Prahy teď bude mít fungující, srozumitelnou a zároveň výraznou vizuální identitu, která naplňuje všechny její komunikační potřeby. Věříme, že se i další veřejné instituce, organizace a města tímto případem inspirují při řešení jejich vizuální komunikace," popisuje výsledky ředitelka CZECHDESIGN Jana Vinšová.

Studio Anymade, návrh vizuální identity GHMPStudio Anymade, návrh vizuální identity GHMP

Zkušení autoři

Vítězné pražské studio Anymade je na poli grafického designu jako doma. Designérské duo Anymade tvoří Petr CabalkaFilip Nerad, oba absoloventi Fakulty výtvarného umění v Brně.

Práce Anymade Studia se pravidelně objevují v zahraničních publikacích i časopisech a současných přehlídkách o grafickém designu. Jejich projekty jsou vizuálně různorodé díky spektru disciplín, které oba designéři využívají. Mezi jejich práce patří například grafické zpracování publikace František Frank Frantík François Kupka Národní galerie v Praze, za kterou byli nominování na cenu Czech Grand Design 2013, a nová vizuální identita organizace CZECHDESIGN. Anymade jsou také autoři vizuální podoby prestižního amerického festivalu Moogfest 2017 nebo identity pro umělecký projekt Federica Diaze BIG LIGHT. Studio dlouhodobě spolupracuje s Národní galerií, Domem umění města Brna, Moravskou galerií a dalšími institucemi.

Studio Anymade, návrh vizuální identity GHMPStudio Anymade, návrh vizuální identity GHMP

Prostor pro umění

Návrh nového vizuálního stylu GHMP je založený na logu ze čtyř písmen, kde se mezi písmeny "G" a "H" otevírá prostor pro další vstupy, ať už grafické, textové či obrazové, což symbolizuje, že je galerie otevřená všem formám umění. Návrh také dobře splňuje účel nového vizuálu, a to dobrou rozpoznatelnost a jednotný vizuální styl všech dílčích ogranizací GHMP.

„Vizuální identita je rozpoznatelná, výrazná a galerii jednoznačně identifikuje při zachování dostatečného prostoru pro samostatné grafické řešení jednotlivých výstav, což pro GHMP představuje ideální řešení," okomentovala návrh porota. Ta na návrhu ocenila také čisté grafické řešení, zdůrazněné písmeno G a velmi dobře vyřešené plakáty k výstavám.

Studio Anymade, návrh vizuální identity GHMP, práce s písmemStudio Anymade, návrh vizuální identity GHMP, práce s písmem


Unikátní písmo

Nový logotyp je postaven na písmu Matter GHMP, které Anymade vytvořili ve spolupráci s písmolijnou Displaay typografa Martina Váchy, se kterou studio dlouhodobě spolupracuje na řadě jiných projektů. Nový vizuální styl GHMP tedy disponuje jedinečným a charakteristický písmem. 

„Návrh logotypu GhmP si klade za cíl sjednotit současnou vizuální roztříštěnost objektů Galerie hl. m. Prahy jednoduchým, výrazným a poměrově dominantním způsobem vůči plochám a prostředím, ve kterých bude aplikován," říkají o návrhu jeho tvůrci. „Úkolem logotypu není být za všech okolností konzistentní s importovanou grafikou jiných projektů, ale výrazným, jasně identifikovatelným a ne příliš arogantním prvkem, který má grafické importy plakátů předstoupit," dodávají.

Studio Anymade, návrh letáku s programem GHMPStudio Anymade, návrh letáku s programem GHMP

Aplikace v praxi

"S Anymade v první fázi provádíme kompletní analýzu aktuálního stavu od tiskovin, interních materiálů až po označení našich objektů. Společně nastavujeme harmonogram a priority aplikací. Následovat bude realizace jednotlivých aplikací, ukotvování pravidel, průběžné ověřování jejich funkčnosti a případná úprava. Jedině díky dlouhodobé a úzké spolupráci může vizuální identita v praxi fungovat," prozradila o aktuálním průběhu projektu manažerka marketingu GHMP Lucie Jamníková.

V následujících měsících bude studio s Galerií hlavního města Prahy pokračovat ve spolupráci na novém grafickém manuálu a jeho aplikaci do praxe. Na implementaci nového vizuálního stylu se bude podílet zejména vedení galerie, PR a marketingové oddělení GHMP a také odborní galerijní pracovníci. Začátkem roku 2018 se začne nová vizuální identita objevovat na všech materiálech galerie. V pražských ulicích ji můžete začít vyhlížet začátkem příštího roku.

Galerie

Další články