Anomalisa, vítězný film kategorie celovečerní animovaný film pro dospělé. Foto: anifilm.cz Anomalisa, vítězný film kategorie celovečerní animovaný film pro dospělé. Foto: anifilm.cz

Anifilm 2016 - Psychické anomálie a tematika migrace

Během minulého týdne proběhla v jihočeské Třeboni další přehlídka nejlepších současných animovaných filmů pro děti i dospělé, Anifilm 2016. Letošní ročník proběhl v duchu hlavního tématu Kde domov můj! Kdo v soutěži zvítězil?

Do poroty Anifilmu tradičně zasedly významné osobnosti světové animace. Ať už režiséři, animátoři, výtvarníci či kurátoři, kteří se zapsali do dějin animace či udávají současné trendy, jmenujme například Jana Pinkavu, někdejšího člena kalifornského studia Pixar. Je známý především díky filmům Geriho hra (v roce 1998 s ním získal Oscara za nejlepší animovaný krátký film), Život brouka či Ratatouille, za který byl v roce 2008 spolunominován na Oscara za nejlepší původní scénář. Nyní působí jako kreativní vedoucí průkopnické skupiny animátorů a programátorů v programu společnosti Google nazvaném Advanced Technologies and Projects a v Třeboni kromě zasedání v porotě, přednášel také o interaktivním filmu.

Jan Pinkava při přednášce o interaktivní animaci. Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.czJan Pinkava při přednášce o interaktivní animaci. Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.cz

Výherci

Pojďme ale hned bez okolků rovnou k oceněným filmům. Cenu za celovečerní film pro dospělé diváky získali Charlie Kaufman a Duke Johnson za snímek Anomalisa. Ch. Kaufman je známý hlavně jako scenárista filmů Věčný svit neposkvrněné mysli, Adaptace nebo V kůži Johna Malkoviche. Do režie se pustil teprve podruhé, navíc ve filmu Anomalisa místo herců vedl loutky. Příběh, o němž zahraniční recenze píší jako o nejlidštějším filmu roku, vypráví životní peripetie hrdiny, jež onemocněl vzácnou Frégoliho poruchou. Zvláštní uznání v kategorii celovečerních animovaných filmů pro dospělé si odnesl Jan Bultheel za film Cafard. Film sleduje zápasnického šampiona, který se kvůli pomstě přidává v začátcích první světové války k první belgické motorizované jednotce. Hlavní cenu za celovečerní film pro děti porota udělila Alainu Gagnolovi a Jean-Loupemu Feliciolimu za francouzsko-belgický film Phantom Boy.

 

Phantom boy, vítěz kategorie celovečerních animovaných filmů pro děti.  Foto: anifilm.czPhantom boy, vítěz kategorie celovečerních animovaných filmů pro děti. Foto: anifilm.cz

Vypráví o vážně nemocném chlapci, který sice musí zůstat v nemocnici, ale jeho duch dokáže opustit tělo a létat nad městem. V kategorii celovečerního filmu pro děti získal zvláštní uznání další francouzský film Adama režiséra Simona Roubyho. Nejlepším krátkým filmem se stala Periferie, kterou vytvořil francouzský režisér David Coquard-Dassault a nejlepším studentským filmem byl zvolen film českého autora z pražské FAMU, Jana Sasky, s názvem Happy End. V  Mezinárodní soutěži abstraktních a nenarativních animací si festivalovou cenu odvezl snímek Nepřítomný (Absent) rakouské režisérky Nikky Schuster. Další soutěžní kategorií byla Mezinárodní soutěž videoklipů, kde zvítězil režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel. Diváky, kterých byl letos rekordní počet okolo 27 000, nejvíce zaujal téměř loutkový film Až po uši v mechu. Filip Pošivač a Barbora Valecká na tomto filmu pracovali šest let, je určen nejmenším divákům a navazuje na atmosféru filmů Jiřího Trnky a Břetislava Pojara. Na samém začátku festivalu byla udělena také cena za celoživotní přínos animovanému filmu, kterou získal režisér, scenárista a výtvarník Václav Mergl.

Václav Mergl, na Anifilmu 2016 oceněn za celoživotní dílo.  Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.czVáclav Mergl, na Anifilmu 2016 oceněn za celoživotní dílo. Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.cz

Vzhledem k letošnímu mottu festivalu Kde domov můj?, se festivalu zúčastnili také tvůrci, kteří svůj život a profesní kariéru spojili se změnou domova – například v USA působícími animátory českého původu Jakubem Písteckým a Janem Pinkavou, nebo byly k vidění filmy známého českého emigranta Paula Fierlingera, svoji tvorbu představil také v USA působící íránský režisér Nourredina Zarrinkelka a mnoho dalších tvůrců - migrantů.

Doprovodný program

Tradičně projekce filmů doplnily workshopy 3D animace, tvorby animace k počítačovým hrám, workshop odlévání filmové loutky, hrály se počítačové hry kandidující na cenu Česká hra roku nebo se animovalo s podporou lektorů v Dílnách animace. Bohatý program také doplnila rozsáhlá nabídka přednášek.

V programu věnovaném budoucnosti, tedy připravovaným filmům, diváci viděli ukázky z filmu Lichožrouti režisérky a výtvarnice Galiny Miklínové,  která je také spoluautorkou úspěšné knižní předlohy oceněné Magnesií Litera v roce 2008. Představeny byly i ukázky z připravovaného celovečerního filmu Tonda, Slávka a génius, již výše zmíněných autorů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.

Loutky z filmu Až po uši v mechu, film získal na Anifilmu 2016 cenu diváků.  Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.czLoutky z filmu Až po uši v mechu, film získal na Anifilmu 2016 cenu diváků. Foto: Eva Kořínková, zdroj: anifilm.cz

Vizuální styl a znělka

Sedmému Anifilmu dal vizuální podobu již tradičně David Pucherna, který s festivalem spolupracuje dlouhodobě, letos se na práci podílela také Monika Houdková. K letošnímu ročníku s tématem Kde domov můj, přidali jakousi retro rétoriku, která festivalu vůbec nesvědčí. Mnohem lépe jsou na tom festivalové ceny, které hravě reagují na prostředí jihočeského kraje rybníků a konkrétní téma Animiflmu. Na jejich podobě, která se jen lehce proměňuje, také již tradičně pracuje známé designérské duo ze studia Morphe - Zbyněk Krulich a Kristýna Malovaná.

Studio Morphe - festivalová ocenění. Zdroj: www.morphe.czStudio Morphe - festivalová ocenění. Zdroj: www.morphe.cz

Protože oficiální znělka festivalu vycházela z vizuálního stylu, zaujaly nás více ukázky znělek vytvořených na ateliéru animace zlínské Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Shlédnout je můžete na stránkách ateliéru ANIMAT, doporučujeme např. práci Veroniky Zacharové nebo Lucie Troppové.

Spot pro Anifilm 2016 – Lucia Troppová, Foto: anifilm.czSpot pro Anifilm 2016 – Lucia Troppová, Foto: anifilm.cz

Statistika festivalu

Na závěr pár zajímavých statistických údajů. Do letošního Anifilmu se přihlásilo přes 1000 filmů, z nichž porota vybrala celkem 128 snímků, které se v Třeboni utkaly v souboji v celkem šesti kategoriích.  Mezi nimi se představilo 30 nových českých filmů s různorodým zaměřením i rozdílnou metráží.  V celovečerní soutěži se z deseti snímků dokonce představilo šest filmů ve své premiéře.

Animace reflektuje společenská témata

Anifilm opět, díky svým širokým programovým záběrem, učinil další pozitivní krok k proměně stereotypního vnímání animované tvorby, jako zábavy pouze pro děti. Představil animaci jako způsob myšlení, vidění světa a možnosti jejího využití k reflexi aktuálních společenských témat a k naší radosti poukázal také na velmi pozitivní jev - nárůst kvalitní nové české tvorby. Děkujeme!

Galerie

Další články