Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Aby dobré nápady nezapadly. Ilustrátor Patrik Antczak se rozhodl další knihy vydávat sám

Poprvé na sebe upozornil oceňovanou knihou Alfabeta. Díky výtvarné části knihy Left and Right a ilustracím pro Ambiente Restaurants se řadí mezi nominované na cenu Czech Grand Design v kategorii Ilustrátor roku. Hravost i milá dávka vtipu jeho ilustracím nechybí. Jaké další projekty má za sebou a kde čerpá inspiraci? Ptali jsme se Patrika Antczaka.

Vystudoval jste na FUD UJEP v ateliéru Grafický design 2, ale působíte především jako ilustrátor. Co vás k ilustraci dovedlo?

PATRIK: Obor gédédvojka (Grafický design 2, pozn. red.) je sice z názvu zaměřený hlavně na grafiku, zároveň je zde však ohromný prostor pro experiment, kreativitu, jednoduše vyjádření a pochopení sebe sama. Samozřejmě, že to byla také celá řada zkušeností mimo školu, která mě formovala, ale studium v Ústí pro mě bylo zásadní.

Přímo zlomová pak pro mne byla roční stáž na Akademii umění ve Varšavě, kde jsem měl to štěstí, že jsem se dostal do ateliéru ilustrace profesora Zygmunta Januszewskiego - mistra svého oboru. Asistentkou mu tam tehdy byla skvělá ilustrátorka Monika Hanulak. Ukázali mi tu správnou cestu, jak chápat a vyjadřovat se skrze ilustraci.

Ale je pravda, že jsem si kreslil odjakživa a za to, že jsem teď ilustrátorem, může hlavně moje máma, která vycítila, že bych tuhle svou kratochvíli mohl studovat dál, a přihlásila mě na střední umělecko-průmyslovou na Žižkově náměstí.

Ilustrace pro Ambiente, zdroj: Patrik AntczakIlustrace pro Ambiente, zdroj: Patrik Antczak

V nedávné době jste získal řadu ocenění za knihu Alfabeta. Byl jste nominován na cenu Czech Grand Design v kategorii Ilustrátor roku. Co pro vás tyto úspěchy znamenají?

PATRIK: Alfabeta získala celkově asi šest cen a díky ní si mě hodně lidí všimlo. Nominace na CGD za další práce, ať už to je Left and Right nebo mé oblíbené Ambiente, je pro mne velkým zadostiučiněním, ale také signálem, že jdu správnou cestou a lidé okolo to vidí. A to mě moc těší.

Žádná další „šuplíkovka“

Kniha Alfabeta vznikla původně jako diplomová práce. Co vás k myšlence didaktického souboru pracovních listů přivedlo?

PATRIK: Během školy jsem pracoval jako ilustrátor v jednom korporátu, kde jsem věnoval čas věcem, o kterých jsem nebyl úplně přesvědčený. Svou diplomku jsem tak tvořil s tím, že by to neměla být jen další „šuplíkovka“, ale že by měla mít nějaký smysl.

Taky jsem si vzpomněl na svoje dětství, kdy jsme se učili abecedu. Měli jsme sice slabikáře, ale nic extra zábavného to nebylo. A taky jsem věděl, že věc tohohle typu ocení především děti, které bude papírová hra bavit nejvíc.

Pracovní list z knihy Alfabeta, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka Paseková Pracovní list z knihy Alfabeta, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka Paseková

V prosinci loňského roku jste křtil druhé vydání této knihy, na němž jste pracoval téměř rok. Čím se od toho původního liší?

PATRIK: Především se liší tím, že jsem knihu tentokrát vydával sám za pomoci své přítelkyně, se kterou jsme si z tohohle důvodu vytvořili i nakladatelství RUKAMA. Práce to byla i takto ve dvou dost náročná, ale jsem rád, že jsem si prošel celým tím procesem, který ke konečnému vydání knihy vedl.

Co se týče obsahových změn, pak jde o pracovní listy, kde se vychytávaly buď jednotlivosti, na které přišly všímavé děti v rámci workshopů a nebo se měnil i význam samotných listů. Například původní duhu vystřídal na pracovním listu záživnější dinosaur, vylepšil jsem písmenko R s robotem, ale úpravou prošla i další písmenka.

Kromě dětí mi s úpravami pomohly i pedagožky ze Základní školy Duhovka, kde během výuky využívají principy Marie Montessori.

Aby dobré nápady nezapadly

Zmínil jste vznik vlastního nakladatelství RUKAMA. Můžeme se tedy těšit na další knihy?

PATRIK: Do budoucna bych pod touhle hlavičkou rád čas od času vydal knihy, které mají ilustrátorskou hodnotu, ale i edukativní přesah. A jestli to vznikne pod rukama mně nebo jako nápad někoho jiného, to už je jedno. Důležité je, aby dobré nápady nezapadly a žily dál!

Kniha Left and Right vydaná newyorským nakladatelstvím Emmemm Publishing, LLC, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka PasekováKniha Left and Right vydaná newyorským nakladatelstvím Emmemm Publishing, LLC, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka Paseková

Knihu Left and Right vydalo newyorské nakladatelství Emmemm Publishing, LLC. Jak jste se k této spolupráci dostal? Můžete nám celý projekt blíže popsat?

PATRIK Ke spolupráci jsem se dostal náhodou, nakladatelům mě doporučil kamarád Matej Lacko, jejich známý. Za nakladatelstvím Emmemm Publishing, LLC stojí dva manželé, kteří se rozhodli ve svém volném čase vydávat knížky, jejichž příběhy vytváří se svými dcerkami.

Příběh knihy Left and Right vytvořila tehdy čtyřletá Eira se svým tatínkem, a to v okamžiku, kdy si začla uvědomovat levou a pravou polovinu svého těla. Celá kniha je tak dialogem mezi levou a pravou rukou, levou a pravou nohou, atd. Příběh vytvořila ona, rodiče jí ho pomohli sepsat a já jsem vytvořil papírové ilustrace.

Celý proces na knize byl dost unikátní - po celou dobu vzniku jsem se s nakladateli vídal pouze přes Skype. Naše hovory tak provázel velký časový posun, jiné jazykové a kulturní zázemí, a ve výsledku i občasná nedorozumění, která plynula právě z absence osobního kontaktu. Prostě takové „ztraceno v překladu“. Nakonec však z toho vznikla nádherná věc, a to i díky fotografce Štěpánce Pasekové, která je neuvěřitelně precizní a hlavně trpělivá - papírové obrazy z knihy jsme mnohdy fotili i celé dny a s nakladateli ladili do posledního detailu. I tak jsem nesmírně rád, že mi dovolili vytvořit tak abstraktní dílo.

Když jsem se s nimi asi před půlrokem osobně potkal v New Yorku, poznal jejich životní styl, názory, a to, jak jsou skromní, i přesto čeho všeho dosáhli, naprosto jsem se s nimi sblížil. Proto jsem nesmírně rád, že spolupráce s nimi pokračuje - aktuálně jsme v procesu tvorby další knihy, takže se na ni můžete těšit.

Nebát se experimentovat

Ilustrace knihy Left and Right, didaktický soubor pracovních listů Alfabeta, vizuální styl pro festival ilustrace LUSTR 2017... To vše jsou projekty, které ukazují, že s papírem pracujete opravdu rád. Co vás na tomto materiálu a práci s ním baví?

PATRIK: Láká mě na tom asi ta opravdovost, že tvořím něco rukama tady a teď. Nedá se to opravit, můžete začít znovu nebo se jednoduše smířit s chybami, které vám v moment práce s papírem vznikají. Náhoda mě tak kolikrát přivede na skvělý nápad. Postupně do sebe začne vše zapadat a dávat smysl. Pokud mám možnost práci s papírem využít pro nějaký projekt, neváhám ani chvíli to zkusit. I když po nějakém čase třeba zjistím, že to není ta ideální cesta pro daný projekt, je důležité se nebát experimentovat. Obohacovat tak svojí tvůrčí svobodu. Nedostávat se pomalými krůčky do nějaké slepé uličky a opakovat se. Není to však snadné.

Ilustrace z knihy Left and Right, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka PasekováIlustrace z knihy Left and Right, zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpánka Paseková

Kde čerpáte inspiraci pro svoji tvorbu?

PATRIK: Řekl bych, že je důležité inspirovat se pro svou tvorbu především v jiných oborech. Film, malba, socha, architektura. Snažím se inspirovat nějakým tvarem nebo barvou. Určitým momentem, který mi pomůže uvolnit mysl a dostat to rázem na papír, od kterého to v mém případě musí vždy začít. Dříve jsem se snažil vést si určité skicáky a do nich si zaznamenávat nápady. Vzhledem k tomu, že jsem však neskutečný perfekcionista, mě to nutilo vést v bloku určitou úroveň kvality. Což mi svazovalo ruce. Došlo mi však, že obyčejný cár papíru, ideálně použitý, je pro mě tou nejideálnější plochou, které se nebojím.

Sledujete současnou ilustrátorskou scénu? Máte nějaké své oblíbené autory?

PATRIK: Z lokálních mě hrozně baví Filip Pošivač, jeho tvorba má ohromnou atmosféru a v tom nejlepším slova smyslu mi evokuje klasiky české ilustrace. A taky David Černý - ale ne ten, co vytvořil Entropu, ale Černý 85. Jeho věci ke mně strašně promlouvají a zároveň jsou tak nějak přirozeně vtipný. Když už je pak řeč o umění vtipu a nadsázky, tak mistrem je pak pro mě můj kolega ze studií z varšavské akademie umění Stanislaw Gajewski.

Abych ale nezmiňoval jen samé mužské autory - mezi mé oblíbence patří již výše zmíněná Monika Hanulak, jejíž rukopis ilustrace je pro mě jednou velkou nádherou. Samozřejmě však také obdivuji velká jména české ilustrace jako Zdeněk Miler, Zdeněk Sklenář. Osobně pak mám velkou slabost pro Karla Čapka. Těším se až zase přijde čas přečíst si znovu jeho cestopisnou knihu Cesta na sever. Mít tak zarámovaný jeden z originálů ilustrací z knihy!

Učebnice rozvíjející kritické myšlení

Vaše portfolio zahrnuje širokou škálu ilustrací i pár vizuálních stylů. Je zde nějaký projekt, který jsme nezmínili a rád byste na něj upozornil?

PATRIK: Nedávno jsem ilustroval učebnici hodnotového vzdělávání My jsme svět, kterou vytvořila škola Cyril Mooney. Líbilo se mi, že tyhle učebnice rozvíjí u dětí kritické myšlení, učí je základním hodnotám a nutí je se zamýšlet nad světem kolem sebe. Zkrátka věci, které v dnešní společnosti potřebujeme jako sůl.

Učebnice Cyril Mooney zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpán KlímaUčebnice Cyril Mooney zdroj: Patrik Antczak, foto: Štěpán Klíma

Na čem pracujete nyní?

PATRIK: Celkově se snažím najít si více času na svoji volnou tvorbu. Od tématických plakátů až k malbě či tvorbě prostorových obrazů. Před několika týdny mě oslovil jeden izraelský autor kvůli ilustraci jeho nové knihy pro děti. Rýsuje se také spolupráce s Moravskou galerií na tvorbě kreativních tiskovin pro návštěvníky. Aktuálně jsem dokončil okolo 140 ilustrací do nové knihy pro Albatros Media. Bude se jednat o Atlas strašidel a duchů pro děti, tak se nebojte! Hlavně se ale těším na chystanou spolupráci s Montessori školou Duhovka, se kterou budu tvořit anglickou verzi knihy ALFABETA. Skrze workshopy s dětmi a konzultace s učiteli by mohla vzniknout skvělá věc. Tak držte palce!

Galerie

Další články