Dům umění Ústí nad Labem – fotografie Terezy Bonaventurové a instalace Adély Walthauserové, foto: Lenka Šulcová. Dům umění Ústí nad Labem – fotografie Terezy Bonaventurové a instalace Adély Walthauserové, foto: Lenka Šulcová.

20 projektů, kvůli kterým stojí za to přijet na diplomky do Ústí nad Labem

Umění a design. Jak k nim přistupují studenti? O tom si můžete udělat představu na výstavách bakalářských a magisterských prací studentů z Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, které jsou právě k vidění v Galerii Emila Filly, v Domě umění Ústí nad Labem a na samotné fakultě v Ústí nad Labem. A my se podíváme na to, jak se některé z nich povedly.

Formace Veroniky Chasové. Foto: Lenka Šulcová.Formace Veroniky Chasové. Foto: Lenka Šulcová.

Když se poprvé vydáte na cestu do Galerie Emila Filly, navigace vás navede do prostorů areálu, kde budete váhat, jestli jste vůbec na správné adrese. Před sebou vidíte obrovskou ceduli Mytí aut a až posléze si všimnete, že je pod tím i malá cedulka odkazující na Galerii. Tak aha, dobře, jsme na místě.

Ocitnete se pak v mírně zchátralé, ale krásné industriální budově a když vyjdete po schodech nahoru a vejdete do výstavní místnosti, budete okouzleni tímto velkým prostorem s nádherným dřevěným stropem. A to, co je v něm, také stojí za to. 

Své magisterské práce zde vystavují ateliéry: Grafický design 1 a 2, Vizuální design, Přírodní materiály, Design interiéru, Design keramiky a Oděvní a textilní design.

Galerie Emila Filly. Foto: Lenka Šulcová.Galerie Emila Filly. Foto: Lenka Šulcová.

Plakáty Marka Fanty. Foto: Lenka Šulcová.Plakáty Marka Fanty. Foto: Lenka Šulcová.

Opravdu krásně ilustrovanými knihami zaujmou studentky Grafického designu 2:

A co třeba kérka?

Tématu tetování se věnuje kniha Barbory Tögelové, která nadchne už odlehčeným a vtipným úvodem. Autorka se zamýšlí nad tím, co si lidi asi tak říkají, když si chtějí pořídit kérku. Například: „Měla bys čas na takovou menší věc? Ještě to nemám domyšlený, spíš výhledově. Chtěl bych nějak ztvárnit hudbu, co třeba nota?“

Knížka Barbory Tögelové. Foto Lenka Šulcová.Knížka Barbory Tögelové. Foto Lenka Šulcová.

Na počátku nebylo nic

Do prostředí germánské mytologie nás přenese knížka Veroniky Homolové, která popisuje vznik světa, kdy „Na počátku nebylo nic než chlad a žár, na jedné straně byl Nilfheim, svět ledu a na druhé straně Múspell, svět ohnivých plamenů.“ Celé dílo je proto provedené jen ve dvou barvách - v ledově modré a ohnivě červené.

Ilustrace Veroniky Homolové. Foto: Ester Kyselková.Ilustrace Veroniky Homolové. Foto: Ester Kyselková.

Ilustrovaná knížka Veroniky Homolové. Foto: Lenka Šulcová.Ilustrovaná knížka Veroniky Homolové. Foto: Lenka Šulcová.

Ať tě štípou blechy na dobrou noc

Když se klíčovou dírkou rozlije tma je název pohádkové knihy s krásnými a jakoby dětskými ilustracemi Anny Kulíčkové. Ta vypráví, co se děje u Tomáše v době, kdy by se mělo spát, ale vám se vůbec nechce.

Ilustrace Anny Kulíčkové. Foto: Ester Kyselková.Ilustrace Anny Kulíčkové. Foto: Ester Kyselková.

Pohled do Galerie Emila Filly. Foto: Lenka Šulcová.Pohled do Galerie Emila Filly. Foto: Lenka Šulcová.

Zavařeniny a parohy

Panelákový zvonek, zavařené houby, ovoce či okurky, výroba lihu z brambor, sundávání bot na návštěvě nebo třeba myslivecké trofeje. Koutek s příhodným názvem Mikrohistória od Veroniky Počarovské je naplněný skvělými grafikami v červenozeleném provedení. Zobrazují nám staré známé věci, typické české a slovenské tradice, které byly nebo stále jsou tak běžné, že by nás možná ani nenapadlo je za tradice považovat.

Mikrohistória od Veroniky Počarovské. Foto: Lenka Šulcová.Mikrohistória od Veroniky Počarovské. Foto: Lenka Šulcová.

Mikrohistória od Veroniky Počarovské. Foto: Ester Kyselková.Mikrohistória od Veroniky Počarovské. Foto: Ester Kyselková.

Modrá, bílá, zlatá

Jednoduchost a precizní provedení převládá v propagačních materiálech, které navrhly Sabina Berková a Nikol Štecurová. Zlatobílou kombinaci zvolila Sabina pro město Jičín. Modrobílá je nosnou barevnou kombinací vizuálního stylu plaveckého klubu od Nikol Štecurové.

Grafika pro město Jičín od Sabiny Berkové. Foto: Lenka Šulcová.Grafika pro město Jičín od Sabiny Berkové. Foto: Lenka Šulcová.

Vizuální styl plaveckého klubu Nikol Štecurové. Foto: Lenka Šulcová.Vizuální styl plaveckého klubu Nikol Štecurové. Foto: Lenka Šulcová.

Velká kniha

Vkusnou a poměrně rozsáhlou ateliérovou publikaci pojednávající o grafickém designu koncepčně připravila Elena Baričiaková. Najdete v ní mimo jiné i filmové plakáty, čínské znaky nebo poštovní známky.

Kniha o ateliéru GD1 Eleny Baričiakové. Foto: Ester Kyselková.Kniha o ateliéru GD1 Eleny Baričiakové. Foto: Ester Kyselková.

Kajak Papírák

Dokázat, že i z takového materiálu jako je papír, lze vyrobit kajak, bylo cílem Dominika Janouška, který vyrobil plně funkční skořepinové plavidlo.

Kajak Papírák od Dominika Janouška. Foto: Lenka Šulcová.Kajak Papírák od Dominika Janouška. Foto: Lenka Šulcová.

Ano, pls!

Jednoduchost, elegance, svetry a splývavé materiály jsou asociace, se kterými si můžeme spojit oděvy Tatiany Ďurkovové. Tato kolekce s názvem pls.touch, koncipovaná převážně v šedé, bílé, modré a černé zaujme svým snovým minimalismem.

Kolekce pls.touch Tatiany Ďurkovové Foto: Lenka Šulcová.Kolekce pls.touch Tatiany Ďurkovové Foto: Lenka Šulcová.

Kolekce pls.touch Tatiany Ďurkovové. Foto: Ester Kyselková.Kolekce pls.touch Tatiany Ďurkovové. Foto: Ester Kyselková.

Rekolekce

Origináním přešíváním odloženého sportovního oblečení značky Horsefeathers se zabývá Lucie Bartošová a výrobou retro oděvů původně podle našich babiček Veronika Čejková.

Veronika Čejková a její kolekce retro oděvů. Foto: Lenka Šulcová.Veronika Čejková a její kolekce retro oděvů. Foto: Lenka Šulcová.

Pavoučí království

A jako perlička je tady instalace Mira Ďuríka, který připravil pavoučí překvapení „Pod kůží“. Když vstoupíte do temné chodbičky, nevidíte nic, než černočernou tmu, ale přitom víte, že tam jsou pavouci, ovšem netušíte v jaké formě, tudíž se ke klaustrofobnímu pocitu přidá ještě strach, že vám nějaký pavouk skočí za krk. Ale dopadne to samozřejmě dobře: Pavouci spřádají své sítě v magicky nasvícených sklenicích.

Instalace porcelánových figurek s živými pavouky Miroslava Ďuríka. Foto: Lenka ŠulcováInstalace porcelánových figurek s živými pavouky Miroslava Ďuríka. Foto: Lenka Šulcová

Co se skrývá v Domě umění Ústí nad Labem

V Ústí mají nejspíš rádi vnitřní krásu. Mezi paneláky schovaný Dům umění Ústí nad Labem vznikl z původní univerzitní mensy. Zvenku tak trochu vypadá jako vesnický dům kultury. Uvnitř je však velmi světlý, elegantní a moderní. Momentálně se zde prezentují magisterské práce ateliérů: Performance, Digitální média, Interaktivní média a Fotografie.

Instalace a záznam performance Adély Waldhauserové. Foto: Lenka Šulcová.Instalace a záznam performance Adély Waldhauserové. Foto: Lenka Šulcová.

Fotografie Terezy Bonaventurové se věnují tématu „Luxusu prázdnoty“, kdy jsme ve městech přehlceni reklamou a je proto těžké najít „prázdné místo“, jež na nás v důsledku zapůsobí už jen tím, že je prázdné.

Cyklus fotografií Terezy Bonaventurov. Foto: Lenka ŠulcováCyklus fotografií Terezy Bonaventurov. Foto: Lenka Šulcová

Martina Houdek portrétovala významné osobnosti české fotografie a součástí kvalitních portétů jsou i odpovědi na otázku archivace jejich děl.

Fotografie Martiny Houdek. Foto: Lenka Šulcová.Fotografie Martiny Houdek. Foto: Lenka Šulcová.

Aby návštěvník mohl lépe pochopit, co má dílo vyjadřovat, mohly by být instalace všech diplomek doplněny krátkým příběhem, za jakých okolností projekt vznikl, proč vznikl a co má představovat.

Vedle magisterských prací jsou na fakultě vystavené i bakalářské práce. Těm by prospělo sjednotit místo jejich vystavení, aby se návštěvník nemusel doptávat, kam má přesně jít. Nejspíš se asi nepočítá s tím, že se na ně půjde podívat někdo jiný než rodina a kamarádi. Což je škoda, protože část opravdu stojí za povšimnutí.

Japonský minimalismus

Ve znamení minimalismu a Japonska se nesou bakalářské práce studentek designu oděvu Aliaksandry Yakubouské, Evy Gajdošové a Moniky Pizurové, které jsou vystavené v jedné místnosti. Každá jednotlivá kolekce, i když je něčím jiná a má „svůj nápad“, zároveň ladí s ostatními.

Kolekce oděvů studentek designu oděvu Moniky Pizurové (v popředí) a Evy Gajdošové (v pozadí). Foto: Lenka Šulcová.Kolekce oděvů studentek designu oděvu Moniky Pizurové (v popředí) a Evy Gajdošové (v pozadí). Foto: Lenka Šulcová.

Aliaksandra Yakubouská a její kolekce. Foto: Lenka Šulcová.Aliaksandra Yakubouská a její kolekce. Foto: Lenka Šulcová.

Ambigram, bestiář a hledání identity

Z projektů grafického designu stojí za pozornost autorské knížky. Tvorbou ambigramu (slova, které je čitelné z více než jedné strany, v tomto případě otočením o 180°) se zabývá Karolína Matušková, která proces jeho tvorby zaznamenává v autorské knize, kde hledá cestu k vytvoření komplexního písma.

Ambigram Karolíny Matuškové. Foto: Lenka Šulcová.Ambigram Karolíny Matuškové. Foto: Lenka Šulcová.

Všemožní bájní tvorové a příšery žijící na islandské pevnině a v moři. To je Bestiář islandské mytologie, který zaujme především krásnými ilustracemi, které vytvořila Kateřina Hačková.

Bestiář islandské mytologie Kateřiny Hačkové. Foto: Lenka Šulcová.Bestiář islandské mytologie Kateřiny Hačkové. Foto: Lenka Šulcová.

Tématem knihy Odkud přicházíme od Trang Luongové je hledání identity. Příběh, který je zasazen do česko-vietnamských reálií, popisuje dětskou perspektivou vnímání odlišnosti imigrantů. Obrázková kniha má tak ambice umožnit lidem lépe pochopit rozdíly ve způsobu uvažování rozdílných kultur.

Obrázková kniha Trang Luongové. Foto: Lenka ŠulcováObrázková kniha Trang Luongové. Foto: Lenka Šulcová

Skrytý poklad

Vítězné trofeje Jany Jaroszové z ateliéru keramiky, ve skleněných kopulích skrývají malé zlaté kuličky, které symbolizují pomíjivý pocit štěstí z výhry. Zlato, které zableskne a vzápětí zmizí.

Jana Jaroszová a její vítězné trofeje. Foto: Lenka Šulcová.Jana Jaroszová a její vítězné trofeje. Foto: Lenka Šulcová.

O tom, co vše diplomky a bakalářky v Ústí nabízí se můžete přesvědčit sami:

Magisterské práce / 31. 5. — 28. 6. 2018 
Dům umění Ústí nad Labem Klíšská 1101/129a, Ústí nad Labem 
Galerie Emila Filly Jateční 1588/49, Ústí nad Labem 

Bakalářské práce / 31. 5. — 14. 6. 2018 
Fakulta umění a designu UJEP Pasteurova 9, Ústí nad Labem 

Výstavy jsou otevřeny: 
Út — Pá 10 — 18 hodin / So 13 — 17 hodin 
Vstup zdarma

Další články