CzechDesign.cz

Menu

Sofiin svět - Angličáci

Dagmar Macáková – 29.01.2013

Brrrrm, eneééén, krrrřchpch, ííjééééékřbchh.... Všechny tyto a další známé zvuky doprovází výstavu slavných angličáků. Fenomenální hračka s nedosažitelným symbolem „Made in England“ neodmyslitelně patří ke značce Matchbox. Sběratelé, fajnšmekři i vy, tátové, neváhejte porovnat své sbírky s vystavenými exponáty v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze.

Proč zanechávají kovoví mrňousci takový ohlas k uspořádání výstavy? Na tuto otázku je mnoho odpovědí. Dnešní kvantitativní doba není nakloněna podstatě hraček a postoje k ní, je určena k spotřebitelskému chování dítěte bez emocí. Setkávání dialogu mezi hráči - ve vztahu rodič a dítě – ubývá. Avšak na počátku výroby hraček vůbec tu byla právě myšlenka spojitosti mezi generacemi, didaktická využití hry, rozvoj fantazie i kreativity a v neposlední řadě také vztah k uměleckým hodnotám. To je proč si považujeme zpětně kvality, kterou ztrácíme. No, řekněte sami, kdy jste se naposledy zamýšleli nad uměleckým přístupem v hračkářství?

Matchbox, značka, která byla vyvinuta v roce 1953 firmou Lesney, nebyla jedinou společností, která produkovala miniaturní dopravní prostředky. Přišla však s myšlenkou vyrábět autíčka, která by se vešla do krabičky od sirek. To vše v dostupnosti i pro děti chudších vrstev. Firma levných miniatur, neboli „Penny toys“, postupně reagovala na zemědělské stroje, stavební, ale i luxusní řady, reklamní auta nebo veterány, tzv. Yesteryears. To byl základ celosvětovému úspěchu produktu. Modely byly baleny do černobílých papírových obalů, ale my je známe zejména díky barevným graficky nepřehlédnutelným krabičkám, inspirovaných balením Norvic, vyráběné firmou Solo Sušice.

V Československu byly hračky západního světa cenností a tím i sběratelskou touhou. Matchboxy se u nás objevily již v roce 1959, ale dostupnost byla mizivá. Objevovaly se spolu s mandarinkami, para ořechy a dalším nedostatkovým zbožím hlavně na Vánoce. Kdo ví proč a jak se k nám dostaly právě autíčka. Teprve pozdější doba ukázala, že dovážené řady, námi pojmenovaných Angličáků, byly sériemi, které se s nabídkou v tištěných katalozích lišily. Řekněme, že jim chyběl standardní komponent nebo měly jednoduše jinou barvu atd. Paradoxně jsou dnes tyto modely mnohem hodnotnějšími než původní originální pásma. Nevídaná preciznost, funkčnost, barevnost a trvanlivost materiálů v 70. letech předbíhala vlastnosti reálných dopravních prostředků z východního bloku a baví nás koneckonců dodnes.

Výstavu doplňují fotografie skvělého fotografa Uměleckoprůmyslového muzea v Praze – Gabriela Urbánka a grafický design Terezy Hejmové a Štěpána Malovce. Výstava bude otevřena do 1. 4. 2013.

Náhledy

Odkazy

Reklama

Další články z této sekce


Menu

Hledat